• 1
  • 2
2005-07-17, 16:12
Medlem
johnny_viciouss avatar
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt...673485,00.html

är inte det här något som är allmänt känt bland den svenska befolkningen som har mer i IQ än normal rumstempratur?? varför gör han detta klart i Aftonhoran?
jag kan väl också gå ut i tidningarna med meningslös information som:
"Pedofiler är elaka", "Mord är dumt" m.m.

alla dessa meningslösa artiklar som media publicerar nu för tiden gör mej förbannad, jag ser det som att de tror att läsarna är totalt dumma i huvet som låter sådant här publiceras.

vad är era åsikter?
Citera
2005-07-17, 16:21
Medlem
Jag är mkt kritisk mot Zarnecki men vill helst hålla mig till hans forskning... det finns andra trådar här då det görs affär att han är jude och då blir det tramstråd.

Sten Levander är en sån som brukar kritisera BRÅ.
Citera
2005-07-17, 17:55
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Jerzy Sarnecki: Uppskrämda människor är sämre demokrater

Läses: Uppskrämda människor är sämre socialdemokrater

Har uppväklat detta på den s.k trams-tråden
Citera
2005-07-17, 18:11
Medlem
m68s avatar
4. Ungdomsbrottsligheten har troligen inte ökat under senaste 15–20 åren.

Är gubben blind eller det är ju bara att åka ut till förorten så kan han se med egna ögon både brott och hur ofta det sker.
Citera
2005-07-17, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m68
4. Ungdomsbrottsligheten har troligen inte ökat under senaste 15–20 åren.

Är gubben blind eller det är ju bara att åka ut till förorten så kan han se med egna ögon både brott och hur ofta det sker.
Men han skriver "troligen" alltså vet han inte. Han kanske menar att i det villaområde han bor så har han inte sett några ungdomar göra brott.

MADEofSTONE:
Om svenska folket börjar misstro socialdemokraternas samhällsbygge vore det allvarligt, detta får ej ske!
Citera
2005-07-17, 19:09
Medlem
jaha jovissts avatar
Hans käpphäst är det dödliga våldet som enligt honom inte ökat de senaste 20 åren. Det är möjligt, men akutsjukvården har onekligen gjort vissa framsteg sen 1985, numera klarar man de flesta som kommer in levande.

Sen kan man roa sig med att mäta grovt våld i antal vårddagar på sjukhus, återigen, man åker ut från sjukhuset mycket snabbare nuförtiden (ofta samma dag) än förr, det är en enorm skillnad.

Konstigt nog har anmälningarna ökat, men det kan man ju alltid förklara bort med att anmälningsbenägenheten ökat, något bevis för det ges dock inte, snarare skulle jag gissa att anmälningsbenägenheten för brott minskar när man vet att polisen inte bryr sig.

Jag gjorde en liten sökning, mycket liten och godtycklig nu på BRÅ:s hemsida på några brottskategorier för att jämföra 1980 med 2004.

************1980***************** 2004***************
Våldsbrott----32 035 (385/100 000inv)------86 107 (957/100 000inv)

Våldtäkt -----885 (11/100 000 inv)----------2631 (29/100 000inv)

Rån ---------3427 (41/100 000inv)----------8 590 (96/100 000inv)

Visserligen är Jerzy dyslektiker och har nog svårt med att tolka statistik, men det är väl ganska uppenbart att våldsbrotten har mer än fördubblats?
Citera
2005-07-17, 19:15
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Hans käpphäst är det dödliga våldet som enligt honom inte ökat de senaste 20 åren. Det är möjligt, men akutsjukvården har onekligen gjort vissa framsteg sen 1985, numera klarar man de flesta som kommer in levande.

Sen kan man roa sig med att mäta grovt våld i antal vårddagar på sjukhus, återigen, man åker ut från sjukhuset mycket snabbare nuförtiden (ofta samma dag) än förr, det är en enorm skillnad.

Konstigt nog har anmälningarna ökat, men det kan man ju alltid förklara bort med att anmälningsbenägenheten ökat, något bevis för det ges dock inte, snarare skulle jag gissa att anmälningsbenägenheten för brott minskar när man vet att polisen inte bryr sig.

Jag gjorde en liten sökning, mycket liten och godtycklig nu på BRÅ:s hemsida på några brottskategorier för att jämföra 1980 med 2004.

Visserligen är Jerzy dyslektiker och har nog svårt med att tolka statistik, men det är väl ganska uppenbart att våldsbrotten har mer än fördubblats?

Man kan inte jämföra två slumpvisa årtal, man behöver hela tidsserien för att göra en vettig tolkning.
Citera
2005-07-17, 19:17
Bannlyst
En mycket bra artikel, och en rättvisande bild av Sarnecki.

Att påstå att han slår in öppna dörrar är väl att ta i. FB t ex, översvämmas ju av upprörda inlägg om den ökande brottsligheten.
Det är inte intressant, vare sig på FB eller i media i övrigt, att visa upp att brottsligheten minskat med 14%.
Citera
2005-07-17, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst

Ja du valde ju 1980 som jämförelseår, det är ungefär då som brottsligheten verkligen sätter igång att öka enligt Sarnecki.
Minskningen han talat om har ju skett på senare år, så dina siffror säger (precis som utter påpekar)
egentligen ingenting om man inte ser hela serien.
Citera
2005-07-17, 19:29
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnbåge
Ja du valde ju 1980 som jämförelseår, det är ungefär då som brottsligheten verkligen sätter igång att öka enligt Sarnecki.
Minskningen han talat om har ju skett på senare år, så dina siffror säger (precis som utter påpekar)
egentligen ingenting om man inte ser hela serien.
Det gör dom visst, dom säger att anmälda våldsbrott år 2004 är mer än dubbelt så frekventa som 1980, det är väl ganska tydligt. Om det fluktuerar något år från år är ganska ointressant, det är det långsiktiga perspektivet som är intressant, men visst:

Våldsbrotten ökar
Under första halvåret 2005 ökade våldsbrotten med 5 procent jämfört med samma period förra året. Våldsbrotten (brott mot liv och hälsa 3 kap BrB) utgör 6 procent av alla anmälda brott. Våldsbrotten domineras av misshandel och under första halvåret i år anmäldes nästan 34 200 misshandelsbrott, en ökning med 5 procent jämfört med första halvåret 2004. Misshandel av obekant gärningsman utomhus ökade mot män med 12 procent och mot kvinnor med 16 procent. Antalet anmälda våldtäkter (6 kap BrB) ökade med 23 procent.
– Ökningen kan delvis bero på den lagändring som infördes den 1 april, som innebär att en del gärningar som tidigare rubricerades som sexuellt utnyttjande nu bedöms som våldtäkt. Men det förklarar troligtvis inte hela ökningen, säger Erik Grevholm, chef för enheten för forskning och utveckling vid Brå.
Citera
2005-07-17, 19:39
Medlem
Jerzy S och andra flummare säger alltid att det har ju inte ökat sen (några år tillbaka...)

Det beror ju iofs på vilken nivå man vill ha.

Jag vill tillbaka till 50-talets nivå. Dom olåsta cyklarnas tid....

(Som jaha säger har akutvården utvecklats enormt, man räddar folk till livet trots att man varit utsatt för nästan dödligt våld )
Citera
2005-07-17, 20:48
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnbåge
En mycket bra artikel, och en rättvisande bild av Sarnecki.

Att påstå att han slår in öppna dörrar är väl att ta i. FB t ex, översvämmas ju av upprörda inlägg om den ökande brottsligheten.
Det är inte intressant, vare sig på FB eller i media i övrigt, att visa upp att brottsligheten minskat med 14%.

du kanske kunde presentera källor för dina påståenden istället?

däremot håller jag med om att det är en MYCKET rättvisande bild av Sarnecki..men inte på något positivt sätt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in