2015-10-20, 01:34
Medlem
Jag ska flytta till flogsta höghus om några veckor, till studentlägenheterna (inte korridorerna). Vad har jag att förvänta mig? Min plan är iaf att investera i net1 för mobilt internet så jag kan surfa stabilt, för upnet är väl kuksegt+ att det inte finns fiber än.

Hur är det att bo där annars? Är hyresvärden något att ha?
Citera
2015-10-20, 02:41
Medlem
Epicediums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marway
Jag ska flytta till flogsta höghus om några veckor, till studentlägenheterna (inte korridorerna). Vad har jag att förvänta mig? Min plan är iaf att investera i net1 för mobilt internet så jag kan surfa stabilt, för upnet är väl kuksegt+ att det inte finns fiber än.

Hur är det att bo där annars? Är hyresvärden något att ha?

Jag bodde i en sådan lägenhet i 2 år och i dessa hus är det bra mycket lugnare än i korridorshusen, jag trivdes bra. Upunet kan man leva med, det är i låghusen det funkar sämst såvitt jag vet. Har dock hört att det blivit sämre sen jag flyttade så jag vettefan.

Heimstaden är ingen hyresvärd att hänga i granen, men jag har inte haft några problem med dem personligen.
Citera
2015-10-20, 13:57
Medlem
Det låter ju lovande! Får prova på upnet innan jag binder mig till 350 kr extra i månaden >.<
Citera
2015-10-23, 20:44
Medlem
lighten-ups avatar
Bara en fundering - alla ni som har problem med internetuppkopplingen i Majklockan, kör ni med Wifi eller nätverkskabel?

Jag pratade nämligen med Allteles kundtjänst och fick höra att för många Wifi-nätverk som har samma frekvens och är på samma plats kan störa uppkopplingshastigheten. Så jag testade att köra direkt med nätverkskabel in i fiberjacket (istället för att använda Wifi), och än så länge så kommer jag upp i 100 mbit/s utan problem

» Bild från Bredbandskollen

Inte illa för ynka 149 kr/mån om du frågar mig
Citera
2015-10-24, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Bara en fundering - alla ni som har problem med internetuppkopplingen i Majklockan, kör ni med Wifi eller nätverkskabel?

Jag pratade nämligen med Allteles kundtjänst och fick höra att för många Wifi-nätverk som har samma frekvens och är på samma plats kan störa uppkopplingshastigheten. Så jag testade att köra direkt med nätverkskabel in i fiberjacket (istället för att använda Wifi), och än så länge så kommer jag upp i 100 mbit/s utan problem

» Bild från Bredbandskollen

Inte illa för ynka 149 kr/mån om du frågar mig

Hade problem med WiFi hastigheten jag med, fast i ett annat studentområde. Skyllde alltid på UpUnet förrän jag insåg hur många WiFi som kördes på 2,4GHz runtomkring mig. När jag började köra på 5GHz bandet istället så gick allt otroligt mycket bättre.
Citera
2015-10-25, 17:41
Medlem
ebqts avatar
Finns fortfarande möjligheten att betala in en klumpsumma till Akelius för att få gå före i deras lägenhetsköer? Någon med egen erfarenhet?

Är så otroligt trött på att bo i korridor men har fortfarande för få ködagar för att få en 1:a/2:a i dagsläget.

Edit: läste nu att det skulle vara avvecklat. Då blir det att stå ut ett tag till då.
Senast redigerad av ebqt 2015-10-25 kl. 17:46.
Citera
2015-10-28, 23:40
Medlem
Vill gärna ha egen lägenhet och slippa korridor. Har 1830 poäng och har tänkt söka lägenheterna på 43kvm i Djäknegatan Höghus. Vad är chansen att jag kan få något? Vad ska jag sikta på för lägenheter med mina köpoäng - är det möjligt att få en av de finare på Observatoriet?
Citera
2015-10-29, 16:01
Medlem
DeFrummeris avatar
Jag skulle tippa på att du har god chans på Djäkne!
Citera
2015-10-29, 19:45
Medlem
Libreseiss avatar
Hej! I skrivande stund har jag lyckats samla ihop mig 1130 poäng och kommer med stor sannolikhet att börja studera till våren. Vad tror ni om mina möjligheter att "haffa upp" en okej lya med kort varsel? Det ultimata hade varit en egen 1:a med maxhyra på 3 500 kr, men kollade snabbt idag på lediga lägenheter och då var studentkorridor det ända som fanns tillgängligt.

Tacksam för svar!
Citera
2015-10-29, 23:08
Medlem
hjalmar123s avatar
Någon som var på V-dalas senaste bostadsteckning? Har man chans att få en etta med 3-4 terminspoäng? Menar alltså inte kön för Majklockan.
Citera
2015-10-30, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libreseis
Hej! I skrivande stund har jag lyckats samla ihop mig 1130 poäng och kommer med stor sannolikhet att börja studera till våren. Vad tror ni om mina möjligheter att "haffa upp" en okej lya med kort varsel? Det ultimata hade varit en egen 1:a med maxhyra på 3 500 kr, men kollade snabbt idag på lediga lägenheter och då var studentkorridor det ända som fanns tillgängligt.

Tacksam för svar!
Antar att det är Studentstaden du menar. Då är sannolikheten att du skulle få en egen etta med 1130 poäng obefintlig. Det är t.o.m. så illa att du kommer att ha svårt att få ett korridorsrum med egen dusch och toalett, särskilt vid terminsstart när söktrycket är större. Krävdes ~1350 poäng mitt under terminen för en bekant som fick ett sånt rum. Du bör dock ha goda chanser på rummen med egen toalett/delad dusch och rummen med gemensam toa och dusch.
Citera
2015-10-30, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuningaz
Antar att det är Studentstaden du menar. Då är sannolikheten att du skulle få en egen etta med 1130 poäng obefintlig. Det är t.o.m. så illa att du kommer att ha svårt att få ett korridorsrum med egen dusch och toalett, särskilt vid terminsstart när söktrycket är större. Krävdes ~1350 poäng mitt under terminen för en bekant som fick ett sånt rum. Du bör dock ha goda chanser på rummen med egen toalett/delad dusch och rummen med gemensam toa och dusch.

Jag tycker det är lite märkligt att Studentstaden i Uppsala kräver ca 3 ggr så mycket kötid som SGS i Göteborg för att få ett vettigt studentrum. Borde det inte vara tvärt om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in