2013-08-08, 18:08
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pierren
Gotlands har väl bara 44 rum som jag fattar de? Samt ca 600 medlemmar enligt wikipedia = 0,073 bostäder per medlem. V-dala har ca 800 bostäder och 5000 medlemmar vilket ger 0,16 bostäder per medlem.
Kan hända att de har gjort sig av med rum, men det var erkänt lätt att få bostad via deras reccelotterier.
Citera
2013-08-08, 20:44
Medlem
nittionios avatar
Hade ingen aning att det kostade att gå med i olika nationer vilket gjorde att jag bockade i alla pga att jag är akut ute efter ett boende. Tryckte next-next i vanlig anda och råkade också bekräfta allting och läste precis att det kostar 200-300kr per nation. Jag bekräftade 13 stycken, haha. Vad i.

Någon som har något tips till hur jag drar mig ut detta? Fan jag trodde inte man behövde läsa det finstilta asså.
Citera
2013-08-08, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittionio
Hade ingen aning att det kostade att gå med i olika nationer vilket gjorde att jag bockade i alla pga att jag är akut ute efter ett boende. Tryckte next-next i vanlig anda och råkade också bekräfta allting och läste precis att det kostar 200-300kr per nation. Jag bekräftade 13 stycken, haha. Vad i.

Någon som har något tips till hur jag drar mig ut detta? Fan jag trodde inte man behövde läsa det finstilta asså.
Ring upp nationerna eller kuratorskonventet skulle vara mitt tips, man borde kunna lösa det på något fint sätt.
Citera
2013-08-08, 23:04
Medlem
eXtremos avatar
Citat:

Haha, tack för att du gjorde min kväll!

Genom att kontakta nationerna/kåren så kan man med endast ett mail välja att gå ur. Men tag för vana att du i framtiden läser vad som står, då det ju på uppsalastudent.com står hur mycket det kostar.
Citera
2013-08-09, 00:45
Medlem
Citat:
..vilket gjorde att jag bockade i alla pga att jag är akut ute efter ett boende. Tryckte next-next i vanlig anda och råkade också bekräfta allting och läste precis att det kostar 200-300kr per nation. Jag bekräftade 13 stycken, haha. Vad i.

.. Klassiker, det är ett par st som gör den där tabben varje år och sitter sen med en rätt fet "skuld" i systemet. Jag vet inte om de kommit på någon bättre lösning än, men tidigare har de stackarna varit tvungna att gå runt till samtliga nationer och "gå ur" dem (iofs ett sätt att se samtliga nationer )

Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Men tag för vana att du i framtiden läser vad som står, då det ju på uppsalastudent.com står hur mycket det kostar.

Problemet, som jag fattat det, är att när du väl får veta hur mycket du skall betala så har du redan "gått med" i nationerna (även om man som recce sedan måste besöka dem för att skriva in sig ordentligt). Du kan alltså inte se "Du har valt att gå med i nationerna X Y Z och skall betala 1234:- " och där backa tillbaka.

Som tur är så är det ju ingen "riktig" skuld eftersom man (om jag inte minns helt fel) måste betala på plats första gången, och man har en "ångermånad".
Citera
2013-08-09, 13:26
Medlem
incinerate!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0ffin
Vill klargöra från sist jag var här: heimstaden skickar visst ut erbjudanden till flera och ingenting de har strulat till i mailet.
Har fått lite kall om jobb så funderar på att kanske börja i vår istället. Får se hur intaget går först. Men hur ser det ut med lägenheter då?

Tack!
Pratade med Heimstaden om det där, och vad dom sa var att: "Ibland gör vi så, men då framgår det i erbjudandet."

Är ny i Uppsala till hösten och har alltså fixat mig en 19kvm:are i Flogsta! Härligt
Citera
2013-08-09, 13:30
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Problemet, som jag fattat det, är att när du väl får veta hur mycket du skall betala så har du redan "gått med" i nationerna (även om man som recce sedan måste besöka dem för att skriva in sig ordentligt). Du kan alltså inte se "Du har valt att gå med i nationerna X Y Z och skall betala 1234:- " och där backa tillbaka.

Som tur är så är det ju ingen "riktig" skuld eftersom man (om jag inte minns helt fel) måste betala på plats första gången, och man har en "ångermånad".
Har för mig att man kunde hålla pilen över en viss nation för att se information om den, samt se hur mycket det kostade. Först när man hade markerat vilka nationer man ville gå med i, SAMT bekräftade det genom att trycka på "fortsätt" så kom man till nästa steg. Detta kan dock ha ändrats.
Citera
2013-08-09, 19:50
Medlem
Angående nationerna; är det verkligen det smartaste att skriva in sig innan man ens varit i Uppsala? Själv tänkte jag vänta och se vilken som verkar trevligast.
Citera
2013-08-09, 20:03
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Angående nationerna; är det verkligen det smartaste att skriva in sig innan man ens varit i Uppsala? Själv tänkte jag vänta och se vilken som verkar trevligast.
Tänker man inte engagera sig i nationerna behöver man inte avgöra vilken som är trevligast. Då kan man istället gå på faktorer såsom hur lätt det är att få bostad osv. Jag valde t.ex. nation (Snerikes) utifrån att det är den nation jag och mina vänner brukar gå till vid utgångar, då jag är medlem är det gratis inträde.

Men det spelar egentligen ingen roll om du går med nu, eller om du går med när du kommit till Uppsala. Såtillvida nationen inte har tidiga lotterier där reccebostäder lottas ut.
Citera
2013-08-10, 19:52
Medlem
Eternalzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av incinerate!
Pratade med Heimstaden om det där, och vad dom sa var att: "Ibland gör vi så, men då framgår det i erbjudandet."

Är ny i Uppsala till hösten och har alltså fixat mig en 19kvm:are i Flogsta! Härligt
Sökt flera av dessa 19kvm:are i flogsta också men det framgår inte tydligt om egen dusch och wc finns i dessa studentrum. Har man egen dusch och wc?

En annan fråga, vart kunde ni se hur många studentlägenheter/rum varje nation har per medlem? Googlade men hittade inte
Senast redigerad av Eternalz 2013-08-10 kl. 20:03.
Citera
2013-08-10, 20:02
Medlem
Stixies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eternalz
Sökt flera av dessa 19kvm:are i flogsta också men det framgår inte tydligt om egen dusch och wc finns i dessa studentrum. Har man egen dusch och wc?

Ja, egen dusch och WC har man på rummet.

Planritning: http://www.heimstaden.com/Bilder.aspx?guid=3COK3DC478LK70KI&typ=CMBoLgh&Imgt yp=planlosning
Senast redigerad av Stixie 2013-08-10 kl. 20:05.
Citera
2013-08-10, 20:17
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eternalz

En annan fråga, vart kunde ni se hur många studentlägenheter/rum varje nation har per medlem? Googlade men hittade inte
Dusch och wc finns. Rummen är i varierande skick men det är en väldigt god stämning i korridoren om man inte hamnar med idioter. Kan klart rekommendera Flogsta som steg ett i Uppsala, för att sedan flytta sig inåt till Rackarberget.

Antalet medlemmar och lägenheter brukar framgå på respektive nations hemsida. Annars går det utmärkt att ringa eller maila.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in