2011-10-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fmea
vafalls! jag har 934 och har inte fått några erbjudanden

Det låter väldigt konstigt. Har du anmält dig dig till samma bostäder?

Citat:
Ursprungligen postat av fmea
Är det förresten någon som har koll på ködagar för att få ett korridorsrum med toalett i Gamla Studentstaden? Sitter här i Flogsta och är himla sugen på dem nu.

Eller kan man se sånt på hemsidan? Eller åtminstone vilken plats man har i kön på de man har intresseanmält sig till?

Jag är ganska säker på att det inte går. Kan själv bara se min placering när jag väl fått ett erbjudande.
Citera
2011-10-10, 23:12
Medlem
lazors avatar
Jag skrev mail till Heimstaden och frågade vad det fanns för chanser att få ett studentrum, som de annonserar ut med jämna mellanrum. Hon berättade att om jag inte hade blivit erbjuden de som låg ute förra veckan, så hade jag denna gången inte tillräckligt lång kötid. Detta betyder i sådanafall att Heimstaden visst använder sig av ett kösystem? Fruktansvärt tungt slag i magen, för mig var Heimstaden sista och enda utvägen. Skall bli riktigt piss att börja plugga i Uppsala, utan att ha en chans att hitta en lägenhet. Jag känner verkligen inte en själ norr om Jönköping, skall jag bo i bilen eller? Hur tänker dom? Har det alltid varit såhär svårt? Jag trodde jag var ute i god tid? Vem är gud? Varför finns jag? Hur många jordgubbar har Göran Persson i sin trädgård?

Detta är vad Heimstaden skrev;

Citat:
Hej Nötskalle!

De studentrum som låg ute i förra veckan är erbjudna. Har du inte fått erbjudande denna gång har du tyvärr haft för kort kötid.

Men det kommer ut rum och lägenheter på vår hemsida med jämna mellanrum och du är varmt välkommen att söka igen!

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Darth Vader
Citera
2011-10-11, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazor
Jag skrev mail till Heimstaden och frågade vad det fanns för chanser att få ett studentrum, som de annonserar ut med jämna mellanrum. Hon berättade att om jag inte hade blivit erbjuden de som låg ute förra veckan, så hade jag denna gången inte tillräckligt lång kötid. Detta betyder i sådanafall att Heimstaden visst använder sig av ett kösystem? Fruktansvärt tungt slag i magen, för mig var Heimstaden sista och enda utvägen. Skall bli riktigt piss att börja plugga i Uppsala, utan att ha en chans att hitta en lägenhet. Jag känner verkligen inte en själ norr om Jönköping, skall jag bo i bilen eller? Hur tänker dom? Har det alltid varit såhär svårt? Jag trodde jag var ute i god tid? Vem är gud? Varför finns jag? Hur många jordgubbar har Göran Persson i sin trädgård?

Detta är vad Heimstaden skrev;

Haha, hoppas verkligen att de inte skrev nötskalle. Visste faktiskt inte att de gick på kötid. Kan du inte tänka dig att vara inneboende en period? Om du är aktiv på blocket och andra liknande webbsidor, kanske du kan hitta nåt!
Citera
2011-10-11, 18:10
Medlem
lazors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepparmix
Haha, hoppas verkligen att de inte skrev nötskalle. Visste faktiskt inte att de gick på kötid. Kan du inte tänka dig att vara inneboende en period? Om du är aktiv på blocket och andra liknande webbsidor, kanske du kan hitta nåt!

Det är absolut sista utväg att bo inneboende. Jag har mina saker, och jag sätter ett högt pris på att ha ett eget place (studentrum som slott). Nu räknar jag oavsett med att få bo inneboende den första tiden, förhoppningsvis på ett någorlunda allright ställe. Överväger annars att bo i bilen

Det är ändå för tidigt att söka inneboendemöjligheter nu om jag skall flytta i Januari.
Citera
2011-10-11, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazor
Det är absolut sista utväg att bo inneboende. Jag har mina saker, och jag sätter ett högt pris på att ha ett eget place (studentrum som slott). Nu räknar jag oavsett med att få bo inneboende den första tiden, förhoppningsvis på ett någorlunda allright ställe. Överväger annars att bo i bilen

Det är ändå för tidigt att söka inneboendemöjligheter nu om jag skall flytta i Januari.

Ja, det är kanske lite tidigt. Dock såg jag i förra veckan att det fanns lägenheter ute (andrahand), med uthyrning from januari. Hyrorna var troligtvis lite väl saftiga om du kommer att leva på enbart studiemedel och vill bo själv. Att hålla utkik skadar i alla fall inte!
Citera
2011-10-13, 10:18
Medlem
Var en hel del som undrade om kötiden som krävs så tänkte att jag kan dela med mig lite så alla som är i liknande situation som mig får ett lite större hum om hur det ligger till:

Jag har 713p hos Dombron/Rikshem och har den här veckan, då det har varit väldigt mycket bostäder ute (lågt söktryck), fått placeringar på 2,3,3,5,9 för rum på Rackarberget på 13kvm med enbart tvättställ, placering 20 också på Rackarberget men med egen toa (ej dusch).

Har märkt att det är lättare att få 13kvm rummen på Rackarberget än de på Kantorsgatan (18-19kvm), någon annan som har märkt av det?

PS! Jag fick ett av rummen på Rackarberget.
Citera
2011-10-13, 12:41
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelic87
Var en hel del som undrade om kötiden som krävs så tänkte att jag kan dela med mig lite så alla som är i liknande situation som mig får ett lite större hum om hur det ligger till:

Jag har 713p hos Dombron/Rikshem och har den här veckan, då det har varit väldigt mycket bostäder ute (lågt söktryck), fått placeringar på 2,3,3,5,9 för rum på Rackarberget på 13kvm med enbart tvättställ, placering 20 också på Rackarberget men med egen toa (ej dusch).

Har märkt att det är lättare att få 13kvm rummen på Rackarberget än de på Kantorsgatan (18-19kvm), någon annan som har märkt av det?

Det beror ju på att folk vill ha stora rum och gärna rum med wc och dusch, det är helt enkelt större söktryck på sådana rum än en liten kvart på 13 kvm .
Citera
2011-10-13, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det beror ju på att folk vill ha stora rum och gärna rum med wc och dusch, det är helt enkelt större söktryck på sådana rum än en liten kvart på 13 kvm .

Absolut, tycker bara att det är lite märkligt att personalen på Dombron menar att det inte gör någon skillnad, att de på Kantorsgatan oavsett kräver lägre kötid...eller iaf mig när jag ringde och kollade med dem.
Citera
2011-10-13, 18:13
Medlem
Citat:
Absolut, tycker bara att det är lite märkligt att personalen på Dombron menar att det inte gör någon skillnad, att de på Kantorsgatan oavsett kräver lägre kötid...eller iaf mig när jag ringde och kollade med dem.

Tycker jag låter konstigt. Jag fick inte något rum på Rackarberget, trots att jag hade rankat dem högre än rummet jag fick på Kantorn.
Citera
2011-10-13, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepparmix
Tycker jag låter konstigt. Jag fick inte något rum på Rackarberget, trots att jag hade rankat dem högre än rummet jag fick på Kantorn.

Jaha har upplevt precis tvärt om, att jag slutade på plats 16-20 på Kantorn medan jag kom upp i placeringar på 5-8, samma vecka, för de på Rackarberget. Kanske varierar väldigt mycket då.
Citera
2011-10-13, 21:54
Medlem
Citat:

Oj, det måste vara riktigt stor skillnad på rummen med och utan dusch alltså. Ingen här som har blivit erbjuden ett korridorsrum med egen dusch eller har en uppfattning om hur många poäng som krävs?
Citera
2011-10-14, 18:43
Medlem
God afton! sry om det är lite OT men undrar bara hur man ställer sig i bostadskö? Kan man göra det även om man ej är antagen etc.? Jag går sista året på gymnasiet och tänkte "vara ute i god tid". En av ställena jag vill ställa mig i kö är bl.a Uppsala (även lund, Stockholm, linköping, Göteborg och Växjö). Så hur går jag tillväga om de ens är möjligt? (helst via Internet)

tack på förhand!

p.s det är lth, lith, uu, kth och chalmers som gäller i Sverige va om man ska studera vid en teknisk högskola ? d.s

(står säkert nånstans men pallar inte leta nu)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in