2010-08-03, 00:02
Medlem
svennes20000000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soloshow
Bor i 10an, våning 3. Inte vart där mycket då jag rest hem rätt ofta, men trivs inte så bra. Sjukt jobbigt utan eget kök tycker jag. Luktar rutten kuk överallt också.

Där bodde jag också. Bott där länge? Bor den skumma killen längst in i ena hörnet kvar. Tror han hade rum 337. Det kommer bli ruggigt kallt i alla rummen under vintern, ner mot 10 grader innen vissa dagar. Inte så roligt men det är iofs lättare att klä på sig i kylan än att klä av sig när det är supervarmt under sommaren.

Citat:
Ursprungligen postat av SkyValley
Flyttade in möbler i mitt rum på kantorn tidigare i veckan, och blev nästan bara positivt överraskad. Stora fönster, garderob i väggen (tur att jag tittade i rummet innan jag köpte möbler), eluttag på två av väggarna, rymlig hall etc. Hade väntat mig ett litet råtthål där de pressat ihop och snålat med allt.

Enda nackdelen är att kylskåpet var bland det smutsigaste jag sett i mitt liv, jag tror inte att jag överdriver särskilt mycket om jag säger att den kylskåpsyta som var täckt av matrester var större än den del som inte var det. Men det får jag leva med, inte Dombrons fel precis.

Hoppas fortfarande lite på att de två andra som ska flytta in är mer petiga med sin mat än de två tjejer som bor där hittills. Men det är väl inte alltför sannolikt. Att min kylskåpshylla ska grovrengöras när jag flyttar in om ett par veckor är dock helt säkert.

Förutom en tjej som höll på att flytta därifrån så stötte jag bara på utbytesstudenter från asien, samt ett par afrikaner (eritreaner om jag inte minns helt fel) som lånade mig en skruvmejsel. Var det en slump, eller är det nästan bara utbytesstudenter som bor kvar under sommaren?

Under sommaren bor det för det mesta bara utbytesstudenter under långa perioder ja, men svenskar kommer och går lite hur som. Bor man ändå gratis kan man lika gärna äta gratis hos sina föräldrar också samt träffa gamla vänner.

Det är inte förrens man bor i korridor man inser hur äckliga både tjejer och killar kan vara. Kolla om ni inte ska ha ett korridorsmöte och gå igenom lite regler och hygien. Det brukar förfalla rejällt över sommarn dock eftersom många inte är där. Jag har flera gånger glömt ofräscha saker innan jag åkt hem över vintern eller sommarn vilket ger sköna dofter lagom tills man kommer tillbaka. Hade en bananflugekoloni nu senast efter 5 veckors ruttnande frukt.
Citera
2010-08-03, 01:20
Medlem
Pavarottis avatar
Jag vet att det står i mitt kontrakt att jag inte får ha saker på rummet som drar mycket el, tex kylskåp och spisar.

Hur är det med kaffebryggare? Borde ju inte dra så mycket för att koka upp en kopp kaffe innan föreläsningarna, livsviktigt!
Citera
2010-08-03, 01:28
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavarotti
Jag vet att det står i mitt kontrakt att jag inte får ha saker på rummet som drar mycket el, tex kylskåp och spisar.

Hur är det med kaffebryggare? Borde ju inte dra så mycket för att koka upp en kopp kaffe innan föreläsningarna, livsviktigt!
Rent generellt gäller det att 30 minuters användning av en stor kokplatta drar lika mycket el som att koka 88 koppar kaffe.
Rätt lugnt med andra ord.

http://www.gelf.se/UserFiles/File/elforbrukning.pdf
Citera
2010-08-03, 01:30
Medlem
Dprests avatar
FAN vad trött jag blir på 3 månaders uppsägningstid och deras obefintliga öppettider vilket gör att man inte kan hämta ut den jävla blanketten.

Nu är det bostadstäckning på nationen den 10e och jag har chans att få ett riktigt grymt rum, större, billigare och närmare stan.

Men fyfan att betala dubbel hyra 2 månader?
Citera
2010-08-03, 01:32
Medlem
Pavarottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandis
Rent generellt gäller det att 30 minuters användning av en stor kokplatta drar lika mycket el som att koka 88 koppar kaffe.
Rätt lugnt med andra ord.

http://www.gelf.se/UserFiles/File/elforbrukning.pdf

Härligt, att dela kök och kylskåp kan jag leva med
Men när någon inte kan hålla bryggaren ren då blir man fan ledsen.
Citera
2010-08-03, 12:03
Medlem
Råiss avatar
Jag tänkte kolla om det är någon som vet ifall man kan sätta in eget internet i sin lägenhet utan några problem? Tänkte att det kanske blev något krångel med UpNet. Våra extra bra om någon som bor i Flogsta låghus hade erfarenhet inom detta ämne.
Citera
2010-08-03, 12:09
Medlem
svennes20000000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Råis
Jag tänkte kolla om det är någon som vet ifall man kan sätta in eget internet i sin lägenhet utan några problem? Tänkte att det kanske blev något krångel med UpNet. Våra extra bra om någon som bor i Flogsta låghus hade erfarenhet inom detta ämne.

ADSL är inga problem. Men varför vill du inte ha 10+/10+?
Citera
2010-08-03, 12:11
Medlem
Jag hade nästan tänk ha en minikyl och en micro i mitt rum i hus 2, men på kontraktet står ju att man inte får det.

Men en micro, det måste väl ändå vara okej??! Känns inte orimligt att vilja värma en panpizza på rummet...

Vet nån här något mer om hus 2? Många utbytesstudenter där? Många fester?
Citera
2010-08-03, 12:29
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavarotti

Kaffebryggare kan dra mycket el. Uppemot 1000W, skillnaden är bara att kaffebryggaren står ju inte på någon enormt lång tid. Så det är lugnt. Ingen kan säga något om det.

Citat:
Ursprungligen postat av Råis

Det går utmärkt. Men den stora frågan är varför du skulle vilja göra det? För några år sen så var det ofta problem med studentnätet, nu är det ytterst sällan några som helst problem. 10/10 internet som fungerar bra till ingen kostnad, ser ingen anledning att byta bort det.

Citat:
Ursprungligen postat av puttelitooo
Men en micro, det måste väl ändå vara okej??! Känns inte orimligt att vilja värma en panpizza på rummet...

Micro är okej att ha. Hela grejen med 'dra mycket el'-saker, är att ingen ska sätta in egna element (men det gör många ändå ...), frysar/kylar (då de konstant är igång) etc. Saker som drar enorma mängder ström, en pytteliten kyl, sådan man kan förvara någon läskburk i är okej. Att ha micro på rummet är också okej, även om en micro kan ligga på över 1kW så kommer du ju inte förbruka så mycket ström då du knappast kommer micra saker 24/7.

Angåede hus 2: Folk bor sällan mer än 1-2 år i Flogsta höghus, därför är det svårt att uttala sig. De flesta tenderar att flytta så fort de hittar något bättre, ruljansen på folk är hög. Men generellt är det mycket utbytesstudenter i Flogsta och mycket fester. Så även i hus 2.
Senast redigerad av dxdp 2010-08-03 kl. 12:31.
Citera
2010-08-03, 12:30
Medlem
Ponsardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennes20000000
10 in är ju inte så snabbt, och vem behöver mycket ut?
Citera
2010-08-03, 12:32
Medlem
Råiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennes20000000
Känner mig lite dum som frågar, men vad innebär 10+/10+?
Citera
2010-08-03, 12:32
Medlem
svennes20000000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puttelitooo
Jag hade nästan tänk ha en minikyl och en micro i mitt rum i hus 2, men på kontraktet står ju att man inte får det.

Klart man kan ha både Micro och Minikyl i rummet men man får inte. Kommer de på dig kan du slängas ut. De upptäcker det genom att se hur mycket el som går åt till varje korridor och kan sen bege sig in i rummen för att kolla.
Dessutom är det ju inte hygeiniskt att värma mat i rummet. Har du bara en minikyl kommer du inte kunna förvara särskilt mycket fryst mat och du måste ändå gå ut i köket för att hämta maten. Då kan du ju lika gärna vänta där 2*X min innan du går in igen på rummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in