Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-04, 13:31
  #1
Medlem
Eobolas avatar
Hej!

Jag har fått i uppgift av skolan att sätta upp en domän hemma med Windows Server 2008 avsedd för ett mindre företag. Tanken är att jag ska ha två serverdatorer, där en är domänkontrollant och den andra bara är en server. Båda serverdatorerna kör jag i VirtualBox på min Mac. Jag har även en vanlig klientdator ansluten, och lite skrivare osv ska kopplas in också i ett senare skede.

HUR som helst, en uppgift dök upp som snurrade till det för mig nu..

Det står att jag ska skapa 5 Globala Grupper (redan gjort)
Men även 5 Lokala Grupper (lätt tänkte jag), men här kommer twisten, "på Server nr2" alltså den som inte är domänkontrollant.

Jag tänker att man skapar grupper på domänen, och domänen har ingen fysisk plats?? Hur skapar jag en grupp på en specifik server..?

Jag uppskattar alla svar som fan, då det är lite panik nu..!

Tack!
Citera
2013-12-04, 13:46
  #2
Medlem
Haariiss avatar
Server manager > Configuration > Local Users and Groups > Groups.
Där skapar du lokala grupper.
Citera
2013-12-04, 13:58
  #3
Medlem
Eobolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haariis
Server manager > Configuration > Local Users and Groups > Groups.
Där skapar du lokala grupper.
Först och främst, tack för svaret.. Men jag hittar inte det i trädet.. Tog ett printscreen
Citera
2013-12-04, 14:16
  #4
Medlem
Haariiss avatar
Jaha, sorry, förstod inte* att det va på DCn du skulle göra detta på. Lokala grupper 'går' inte att skapa på en DC.
__________________
Senast redigerad av Haariis 2013-12-04 kl. 14:19.
Citera
2013-12-04, 14:20
  #5
Medlem
Eobolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haariis
Jaha, sorry, förstod inte* att det va på DCn du skulle göra detta på. Lokala grupper 'går' inte att skapa på en DC.
Okej! Jag gör det direkt från den andra servern då?! Det här var nog till stor hjälp... ska prova!
Citera
2013-12-04, 14:20
  #6
Medlem
Haariiss avatar
Domain local group kan du skapa på en DC. Detta gör du via AD verktyget.
Local groups gör du via min första comment.

GLHF. Welcome
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback