2013-12-04, 01:14
Medlem
Hej,

Tänkte börja spara inför pensionen och funderar på om jag bör ha ett Investeringsparkonto eller en aktiedepå? (tänkte ha kontona på avanza så utan avgifter)

Min strategi är att investera i olika indexfonder och obligationsfonder. Och att tillämpa modellen "min ålder i obligationer" och resten aktier (dvs mindre och mindre osäkerhet ju äldre jag blir) för att sedan casha ut när det blir dags att gå i pension. (jag kommer alltså inte sitta och sälja av ibland och köpa mer ibland etc utan ha indexfonder som följer börsen)

Någon som har några rekommendationer av vilken av dessa typer av konton som är bäst vid långsiktiga pensionsinvesteringar?

Mvh Fredrik
Citera
2013-12-04, 03:07
Medlem
En ide kan vara kapitalförsäkrings konto med. Men har har du allt du behöver veta om de 3 olika alternativen sen får du gå över vad som passar dig bäst. http://aktiekunskap.nu/investeringss...talforsakring/

https://www.youtube.com/watch?v=zZK2IrKhRNo
Citera
2013-12-04, 03:09
Medlem
En ide kan vara ett kapitalförsäkrings konto med. Men här har du allt du behöver veta om de 3 olika alternativen sen får du välja utöver vad som passar dig bäst.

http://aktiekunskap.nu/investeringss...talforsakring/
https://www.youtube.com/watch?v=zZK2IrKhRNo
Citera
2013-12-04, 08:31
Medlem
Celenos avatar
ISK.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Om du är 100% säker på att:

1. Du kommer att trycka in pengar i fonderna i 20+ år utan att ta ut pengar eller byta fonder.

2. Skattereglerna inte kommer att ändras på 20 år.

3. Dessa fonder inte kan väljas i pensions-sparande men just dessa fonder måste väljas då de är så fantastiska att det inte är värt att skjuta upp skatt för andra fonder i pensions-spar, eller du är yngre än 40 och tänkte ta ut pengarna om precis 20 år och kan absolut inte vänta.

Ja, då är en vanlig depå bättre än en ISK.

Citat:
Sätter du 70% i ISK och 30% i en korträntefond så täcker räntefonden schablonskatten och din vinst/förlust på 70% av kapitalet blir detsamma som din vinst/förlust på 100% av kapitalet i en vanlig depå efter skatt/avdrag. Samma utfall, fast med alla fördelar med ISK som att slippa deklarera, man drabbas inte av taket på förlustavdrag etc.

Om du VET att du kommer att köpa i 30+ år utan att någonsin sälja/byta något innehav, och du VET att staten inte kommer att ändra skattereglerna (visst ) och du inte får en krona i utdelning på något av dina innehav, då är pensionspar något bättre då du kan skjuta upp inkomstskatt.

Men ingen vet vad staten kommer att hitta på inom 30 år, så ska du låsa pengarna så länge tar du en enorm politisk risk.

Med en ISK kan du alltid ta pengarna och flytta till Hong Kong om premisserna ändras. I en depå blir du tvungen att realisera en vinst och skatta på pengarna.

Så det finns få fördelar med vanlig depå, ens efter 60 år. Räknar man med att utnyttja schablonskatt på vp-depån (och fortfarande är säker på att skattesatsen aldrig ändras) så blir det marginellt mer fördelaktigt, om man anser att alla fördelar med ISK inte är värda något.

Jag upprepar mig ofta på detta forum: ISK, alltid ISK!
Citera
2013-12-04, 19:57
Medlem
svampgaffels avatar
Citat:
ISK.

Hmm, intressant. Jag har själv valt en depå eftersom jag inte vill att skatt skall äta upp kapitaliseringen under lång tid.
Citera
2013-12-04, 20:54
Medlem
Citat:
ISK.

Hmm, okej, men blir det inte lite ränta på ränta? Har förstått det som att det man vinner på ISK är att slippa den här 30% skatten vilken man hade fått flera gånger om man hade sålt av och investerat i annat då och då om man haft en vanlig depå.

Och kan inte skatten lika bra gå ner som upp? (vinstbeskattningen då)

Är det stora skillnader egentligen? eller handlar det här egentligen om ganska små skillnader?
Citera
2013-12-05, 09:31
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampgaffel
Hmm, intressant. Jag har själv valt en depå eftersom jag inte vill att skatt skall äta upp kapitaliseringen under lång tid.

Citat:
Ursprungligen postat av folke12345
Hmm, okej, men blir det inte lite ränta på ränta? Har förstått det som att det man vinner på ISK är att slippa den här 30% skatten vilken man hade fått flera gånger om man hade sålt av och investerat i annat då och då om man haft en vanlig depå.

Och kan inte skatten lika bra gå ner som upp? (vinstbeskattningen då)

Är det stora skillnader egentligen? eller handlar det här egentligen om ganska små skillnader?

Ja, om man verkligen vet med sig att man aldrig kommer att byta fond och att skatten inte ökar så är en vp-depå marginellt bättre.

Men vet man ens att fonderna man äger finns om 10 år? Vet man vad staten funderar på? Vet man om man får cancer?

Alltid ISK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in