2013-12-03, 23:50
Medlem
Hej

Är less på Ubuntu och har tänkt testa Linux Mint. När jag köpte datorn fick jag hårddisken uppdelat i två partitioner, och ubuntu installerades på den ena. Jag har alltså en tom partition som jag vill installera Linux Mint på. Men jag vet inte hur jag ska göra. I installationsprogrammet har jag valt "Something else" för att själv skapa o välja partitioner. Men sedan vet jag inte hur jag ska gå vidare. Se bild:

http://tinypic.com/r/14ub76f/5

Där finns alltså ett diagram med en lista med tre partitioner, en på ca 500GB dev/sda1 ext4 (den har jag Ubuntu på), en på ca 250GB dev/sda6 ext4 (där vill jag installera Mint) och en på 8.5GB dev/sda5 swap (jag antar att det är installations-dvdn). Det går att markera de olika partitionerna men om jag markerar mittenpartitionen och försöker "Install Now" får jag felmeddelandet "No root file system is defined". Längre ned under "device for boot loader installation" finns en droplist med tre alternativ dev/sda (...) 750Gb (min hårddisk), dev/sda1 Ubuntu, samt dev/sda6 Linux Mint.

Det går även att redigera partitionerna, men jag vågar inte fibbla för mycket. Kan någon vänlig själ berätta hur jag ska göra?
Citera
2013-12-04, 00:28
Medlem
Ok, jag chansade och lyckades installera Mint pa ratt partition. Men jag far inte valja os, utan ubuntu startar automatiskt. skulle jag valt nagot annat alternativ for boot loader installation? jag valde bara det forsta alternativet sda dev. jag kor just nu mint genom installationsskivan, antar att det ar darfor mitt tangentbord inte funkar som det ska (fast det gjorde jag iofs i mitt forra medd ocksa och da hade jag ju inga problem...hmm). nan som kan hjalpa mig ratt?
Citera
2013-12-04, 12:17
Medlem
S.Y.L.Hs avatar
bootloadern ska install på dev/sda
inte dev/sda6

sda är ju hela HDDn. och dev/sda6 är ju en partition på den och du vill ju att BL ska ta hand om båda installationerna.

det du kan göra är ju att du går in i ubutnu och intallerar om GRUB så ska den nog hitta båda installationerna.
googla det.. finns många bra guider.
Citera
2013-12-04, 13:16
Medlem
Ok, men då gjorde jag rätt för jag installerade boot loadern på sda/dev.

Hittade följande instruktioner:
http://askubuntu.com/questions/25775...s-8-and-ubuntu

(Nu gäller det inte win 8/ubuntu för mig utan ubuntu/mint men det torde vara samma)

Hålla inne shift fungerade inte så nu tänkte jag ändra grub-timeout till -1, enligt länken ska det se till att man får välja OS vid boot. Kan det stämma? Eller måste jag som du säger installera om Grub?
Citera
2013-12-04, 14:24
Medlem
Grub timeout = -1 samt uppdatering av Grub gjorde susen (kanske hade räckt med det senare)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in