2013-12-03, 23:16
Medlem
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5721894

Citat:
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, föreslår till regeringen att åldersgränserna 15 och 18 år ska införas på farkoster till sjöss som gör minst 15 respektive 35 knop.

Det börjades diskuteras i vattenskotertråden men tänkte skapa en egen tråd angående det. Vad tycker ni?

Personligen tycker jag att biten angående 35knop och 18år känns ganska rimlig, medans 15år och 15 knop är en liten osmidig gräns och jag tycker inte man ska ha något slags förarbevis för dessa 15åringar.
Citera
2013-12-04, 11:51
Medlem
SigmenFloyds avatar
Jag tycker det verkar bra i princip. Undrar bara hur krångligt det kommer vara att skaffa förarbevis?
Man vill ju kunna ta med en kompis på sjön utan att den personen måste ha spenderat veckor (månader?) med att skaffa förarbevis.

Processen bör vara enkel och genomförbar på en dag... Gärna över nätet.

Om det bara handlar om ren åldersgräns ser jag inga som helst problem. Bara fördelar.
Senast redigerad av SigmenFloyd 2013-12-04 kl. 11:53.
Citera
2013-12-04, 12:01
Medlem
spajdamans avatar
Undrar vad det kommer göra för försäljningen.
Utan att överdriva så tror jag att 70% av alla jetski jag möter körs av personer under 18. Många bra mkt yngre än så.
Känns som de köps enbart som en leksak till ungar.
Citera
2013-12-04, 21:37
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Jag tycker det verkar bra i princip. Undrar bara hur krångligt det kommer vara att skaffa förarbevis?
Man vill ju kunna ta med en kompis på sjön utan att den personen måste ha spenderat veckor (månader?) med att skaffa förarbevis.

Processen bör vara enkel och genomförbar på en dag... Gärna över nätet.

Om det bara handlar om ren åldersgräns ser jag inga som helst problem. Bara fördelar.

När det gäller förarbevis så snackar vi dagar. Tog mitt över en helg.

Det kär inte bli svårare för navigation inomskärs är inte svårare. Kursen rekommenderas från 12 år.

Höghastighetsintyg är inte svårare, bara mer praktik.

Kustskepparen är lite mer avancerad men inte heller den svår. Kanske kan säga att det krävs lite mer genuint intresse bara. Rekommenderas från 16 år idag.

Så var inte orolig. Sen behöver inte alla ombord ha behörigheterna enligt utredarnas förslag. Endast "befälhavaren".
Citera
2013-12-04, 22:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5721894

Det börjades diskuteras i vattenskotertråden men tänkte skapa en egen tråd angående det. Vad tycker ni?

Personligen tycker jag att biten angående 35knop och 18år känns ganska rimlig, medans 15år och 15 knop är en liten osmidig gräns och jag tycker inte man ska ha något slags förarbevis för dessa 15åringar.

Förslaget kommer troligen att avvisas eftersom det är en eu-fråga som måste tas upp på eu-nivå för Sverige kan inte på egen hand införa lokala regler för båtar etc.
Citera
2013-12-05, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Förslaget kommer troligen att avvisas eftersom det är en eu-fråga som måste tas upp på eu-nivå för Sverige kan inte på egen hand införa lokala regler för båtar etc.

Sverige har visserligen struntat i eu tidigare men du har helt rätt i att det troligen inte kommer igenom. Men åh andra sidan har ingen påstått det, därav ordet förslag.

Jag tycker det annars specificerar ganska bra vad man kan tänka sig är rimligt angående båtkörkort. Även om just 15knop för en 17åring är lite halvtråkigt.

Edit: Mitt förarbevis tog 8-10 kvällar om jag minns rätt. Jag har aldrig gjort något som lärt mig så lite då jag hade bra förkunskaper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in