Citat:
Ursprungligen postat av
ZLAKOWSKI
Jag har en mycket vacker tårtspade från NK i Rostfritt stål. Har dock även en i härdplast och en i termoplast och jag måste nog säga att den i rostfritt stål skär bäst men båda plast varianterna har lättare att få upp själva biten hel men det fastnar lite på dom ibland så man får inte av hela biten vilket kan leda till att den kan lägga sig och då blir man ju inte gift. Den i rostfritt däremot glider tårtbiten lätt av spaden vilket är bra.
Ja just det, att tårtbiten ska glida av lätt är ju också en aspekt man måste ta med i funderingarna. Man vill ju inte skjuta av tårtbiten med fingrarna. Det skulle se äckligt ut. Inte heller vill man ju vrida tårtspaden 90 grader från det horisontella planet och knacka av tårtbiten så att den hamnar på sidan. Att man inte blir gift ger jag fan i för jag är inte vidskeplig, men det ser ju onekligen mer städat ut om tårtbiten står upp. Dessutom vill man ju att den som har turen och får marsipanrosen ska kunna se den och glädjas åt den, utan att den är täckt av grädde och andra ingredienser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Karon58
Servera tårtan direkt ur kartongen utan att vika ner kanterna, seriöst?
Använd en osthyvel eller gräv med fingrarna istället.
Dra över tårtan på ett stort fat eller bricka istället och använd en tårtspade som ser trevlig ut, stål eller plast kvittar lika.
Jag har tidigare alltid använt en osthyvel när jag serverat tårta, men nu kommer det folk från lite högre skikt i samhället hem till mig för att gratulera, och då tycker jag att det skulle vara pinsamt att servera tårtan med osthyvel. Lägger man sedan, som jag nu kommer göra, ner nästan en hundring på en tårta vill man ju att den ska styckas och serveras lite mer ståndaktigt, och inte massakreras med första bästa tillhygge. Vem vet, det kanske blir fler tårtor i framtiden, om inte förr så åtminstone när jag fyller 100 jämnt, så en tårtspade i arsenalen är ju inte helt bortkastad.