2013-12-03, 23:08
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Jag måste köpa tårtspade till helgen på grund av min bemärkelsedag då jag ska servera tårta, och undrar om jag ska satsa på en i plast eller rostfritt.

Det rostfria alternativet verkar ju så klart robustare och motståndskraftigare mot omild behandling, medan alternativet av plast lätthanterligare och inte så påfrestande för handleden. Dessutom verkar en tårtspade av plast mer flexibel, vilket gör att man antagligen kan komma åt tårtbitar som ligger kvar i kartongen utan att vika ner kartongens kanter. Jag tänker inte lägga upp tårtan på ett speciellt fat, utan servera den direkt ur kartongen. Gör ni likadant?

Biltema har en tårtspade av rostfritt stål med gummihandtag för 29,90 som jag under vissa omständigheter skulle kunna vara intresserad av. Slår jag till på den finns det dock risk att jag ångrar mig och önskar att jag köpt en tårtspade i plast i stället. Det viktigaste är som sagt att man kan komma åt tårtbitar som hamnat vid tårtkartongens kant utan att kladda. Om jag sedan måste köpa en tårtspade av plast för att tillfredsställa den kravspecifikationen må det vara hänt. Jag kan diska den för hand om det skulle vara nödvändigt.

Skulle ni rekommendera mig en tårtspade i rostfritt eller i plast?
Citera
2013-12-03, 23:14
Bannlyst
Jag har en mycket vacker tårtspade från NK i Rostfritt stål. Har dock även en i härdplast och en i termoplast och jag måste nog säga att den i rostfritt stål skär bäst men båda plast varianterna har lättare att få upp själva biten hel men det fastnar lite på dom ibland så man får inte av hela biten vilket kan leda till att den kan lägga sig och då blir man ju inte gift. Den i rostfritt däremot glider tårtbiten lätt av spaden vilket är bra.
Citera
2013-12-03, 23:16
Medlem
Servera tårtan direkt ur kartongen utan att vika ner kanterna, seriöst?
Använd en osthyvel eller gräv med fingrarna istället.
Dra över tårtan på ett stort fat eller bricka istället och använd en tårtspade som ser trevlig ut, stål eller plast kvittar lika.
Citera
2013-12-03, 23:31
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZLAKOWSKI
Jag har en mycket vacker tårtspade från NK i Rostfritt stål. Har dock även en i härdplast och en i termoplast och jag måste nog säga att den i rostfritt stål skär bäst men båda plast varianterna har lättare att få upp själva biten hel men det fastnar lite på dom ibland så man får inte av hela biten vilket kan leda till att den kan lägga sig och då blir man ju inte gift. Den i rostfritt däremot glider tårtbiten lätt av spaden vilket är bra.
Ja just det, att tårtbiten ska glida av lätt är ju också en aspekt man måste ta med i funderingarna. Man vill ju inte skjuta av tårtbiten med fingrarna. Det skulle se äckligt ut. Inte heller vill man ju vrida tårtspaden 90 grader från det horisontella planet och knacka av tårtbiten så att den hamnar på sidan. Att man inte blir gift ger jag fan i för jag är inte vidskeplig, men det ser ju onekligen mer städat ut om tårtbiten står upp. Dessutom vill man ju att den som har turen och får marsipanrosen ska kunna se den och glädjas åt den, utan att den är täckt av grädde och andra ingredienser.

Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Servera tårtan direkt ur kartongen utan att vika ner kanterna, seriöst?
Använd en osthyvel eller gräv med fingrarna istället.
Dra över tårtan på ett stort fat eller bricka istället och använd en tårtspade som ser trevlig ut, stål eller plast kvittar lika.
Jag har tidigare alltid använt en osthyvel när jag serverat tårta, men nu kommer det folk från lite högre skikt i samhället hem till mig för att gratulera, och då tycker jag att det skulle vara pinsamt att servera tårtan med osthyvel. Lägger man sedan, som jag nu kommer göra, ner nästan en hundring på en tårta vill man ju att den ska styckas och serveras lite mer ståndaktigt, och inte massakreras med första bästa tillhygge. Vem vet, det kanske blir fler tårtor i framtiden, om inte förr så åtminstone när jag fyller 100 jämnt, så en tårtspade i arsenalen är ju inte helt bortkastad.
Citera
2013-12-04, 00:38
Medlem
Strychnos avatar
Magic --> Böjd metall
Citera
2013-12-04, 12:29
Medlem
Jag har tårtspadar både i plast och stål, både ärvda, köpta och gåvor. Den jag tycker bäst om är en i stål men har någon/några i plast som också är trevliga och fungerar bra.
Snälla, säg att du skämtar om att ta tårta direkt ur kartongen, du är väl ingen grottmänniska. Känns nästan som att springa förbi något som står på bordet i fikarummet på jobbet.
Det gör mer för helhetsupplevelsen att ta fram tårtan än vilka redskap du har för att stycka den
Citera
2013-12-04, 20:03
Medlem
Skär upp tårtan i förväg i lämpliga bitar med en lång, smal och vass kniv. Skaka gärna litet på kniven när snittet är gjort. Skär noga ända in till mitten så att bitarna verkligen blir separata ända ner.

Det finns också typ pianotrådar som jag tror proffsen använder.

Därefter spelar det mindre roll vilket material tårtspaden är gjord av.

Men om det nu ska vara ståndsmässigt så krävs det väl minst en tårtspade av nysilver. Om du har riktigt fina gäster bör den dock vara av äkta silver. Fråga i en antikaffär. Några hundralappar blir det nog.

Tårtan bör hålla samma klass. En hundrakronorstårta duger inte. Tårtorna på NK kostar ca 300 - 350 kr.
Citera
2013-12-05, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Magic --> Böjd metall
Det där var ju en riktigt bra pryl som verkar lösa dom flesta problemen. Kostar lite mer än en vanligt men som du sa ville ju du ha en tårtspade i arsenalen. Detta är ju lösningen på alla problemen.
Citera
2013-12-06, 18:52
Medlem
Iloveludas avatar
En tårtspade skall självklart inte vara av plast. Det är ju ungefär lika illa som att dricka dyr chamagne i en engångs plastmugg. Det gör man bara inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in