Citat:
Ursprungligen postat av
Obskyrig
/...
SSRI ( Ivartfall Fluoxetin [ Prozac ]) hämmar ett enzym som metaboliserar EtylMorfin, alltså kan effekt bli minskad eller helt utebli.
.../
Det är precis tvärtom vad du skriver. Jag tror jag vet vilket enzym du talar om eftersom jag har haft 4 olika mediciner som metaboliseras av samma enzym, jag tror du tänker på CYP3A4.
Vad som händer när detta enzym hämmas, direkt eller genom att du äter flera saker som det måste ta hand om, är att effekten kan öka. I vissa fall mycket drastiskt. Den minskar alltså inte som du skrev. Tvärtom finns det risk för överdoser vilket läsarna bör känna till. I vissa fall kan plasmakoncentrationen av den aktiva substansen fyrdubblas!
Om man äter prodroger (ämnen som omvandlas i kroppen till den verkliga aktiva substansen), då kan det bli som du beskriver. Om vi tar kodein som exempel: Kodein omvandlas i kroppen till morfin. Om enzymet som metaboliserar kodein hämmas kan alltså inte omvandlingen till morfin ske i full utsträckning, ergo; jag blir mindre bäng.
Men etylmorfin är alltså inte någon prodrog, och ett hämmat metaboliserande enzym leder alltså till ökad plasmakoncentration av etylmorfinet.