2014-02-17, 23:10
Bannlyst
Dags för ett upprop att Apoteket tar in den ursprungliga Cocillanan?
http://www.fass.se/LIF/product?19&userType=0&nplId=AP_00003272

Citat:
Aktiva substanser:
Cocillanaextrakt
Extractum fluidum euphorbiae hirtae
Extractum fluidum frangulae examarata
Extractum fluidum rhamni purshianae examarata m.b.
Heroinhydroklorid
Mentol, racemisk
Scillasirap
Citera
2014-03-09, 05:26
Medlem
ragge21s avatar
Sjukt bra skriven FAQ!
Klunkade nyss 40~60 ml, känner mig redan lite småmysig
Citera
2014-03-10, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrig
/...
SSRI ( Ivartfall Fluoxetin [ Prozac ]) hämmar ett enzym som metaboliserar EtylMorfin, alltså kan effekt bli minskad eller helt utebli.
.../

Det är precis tvärtom vad du skriver. Jag tror jag vet vilket enzym du talar om eftersom jag har haft 4 olika mediciner som metaboliseras av samma enzym, jag tror du tänker på CYP3A4.

Vad som händer när detta enzym hämmas, direkt eller genom att du äter flera saker som det måste ta hand om, är att effekten kan öka. I vissa fall mycket drastiskt. Den minskar alltså inte som du skrev. Tvärtom finns det risk för överdoser vilket läsarna bör känna till. I vissa fall kan plasmakoncentrationen av den aktiva substansen fyrdubblas!

Om man äter prodroger (ämnen som omvandlas i kroppen till den verkliga aktiva substansen), då kan det bli som du beskriver. Om vi tar kodein som exempel: Kodein omvandlas i kroppen till morfin. Om enzymet som metaboliserar kodein hämmas kan alltså inte omvandlingen till morfin ske i full utsträckning, ergo; jag blir mindre bäng.

Men etylmorfin är alltså inte någon prodrog, och ett hämmat metaboliserande enzym leder alltså till ökad plasmakoncentration av etylmorfinet.
Citera
2014-03-16, 22:57
Medlem
Herrejävlar vad man sover gott när man tar denna hostmedicin, har länge haft sömnsvårigheter men nu sover jag som en stock. Inte bara blir man av med hostan utan blir även lugn o go
Citera
2014-03-17, 16:06
Medlem
kNasads avatar
Har lite kvar som står i kylskåpet. Dock står det bäst före 2013-04-11.
Bara att köra ändå? Har fått en sån jävla hosta så jag tror att revbenen kommer gå sönder snart
Senast redigerad av kNasad 2014-03-17 kl. 16:08.
Citera
2014-03-17, 22:31
Medlem
kNasads avatar
Jag drog precis i mig 10ml av den gamla. Får väl se om det ger någon effekt eller vad som händer. Dags att slagga nu!
Citera
2014-03-18, 16:32
Medlem
kNasads avatar
Sov bra och inga bivärkningar av nästan 1 år gammal Cocillana. Kanon!
Citera
2014-03-21, 00:08
Medlem
ragge21s avatar
Jag hittade min cocillana i vardags rummet nyss, tror ni den blivit dålig pga att den inte varit i kylen på ca 3 dagar? Tacksam för svar!
Citera
2014-03-21, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragge21
Jag hittade min cocillana i vardags rummet nyss, tror ni den blivit dålig pga att den inte varit i kylen på ca 3 dagar? Tacksam för svar!

Jag hade min förra flaska i kylen. Slutade med att det blev kristaller i botten. Så nej, det gör inget. Tvärtom! Cocillana ska förvaras i rumstemperatur!
Citera
2014-03-21, 00:16
Medlem
ragge21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Jag hade min förra flaska i kylen. Slutade med att det blev kristaller i botten. Så nej, det gör inget. Tvärtom! Cocillana ska förvaras i rumstemperatur!

Okej, då är det bara att börja klunka då!
Tack för svar!
Citera
2014-03-21, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slemlosk
Herrejävlar vad man sover gott när man tar denna hostmedicin, har länge haft sömnsvårigheter men nu sover jag som en stock. Inte bara blir man av med hostan utan blir även lugn o go

En annan sover skitkonstigt. Vaknar upp flera gånger under natten
Citera
2014-03-21, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragge21
Okej, då är det bara att börja klunka då!
Tack för svar!

Glöm inte skaka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in