Flashback bygger pepparkakshus!
2008-09-05, 16:26
Medlem
Yeah!

Fick just brevet från försvarsmakten där det står att jag får göra lumpen som amfibiesoldat i karlskrona! Win!
2008-09-05, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waldemar Krabb
Fick just brevet från försvarsmakten där det står att jag får göra lumpen som amfibiesoldat i karlskrona! Win!

Ledsen att göra dig besviken men Amfibie utbildas på Berga, söder om Sthlm...
2008-09-05, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korkis
Tur är väl det eftersom bataljonen inte besitter någon direkt större förmåga att slå ut stridsvagnar.
Möjligtvis om robotgrupperna byter ut sina RB 17 mot Hellfire.

I fördröjningsstrid(vilket i princip det enda AMF är till för) fungerar minering utmärkt mot stridsvagnar. Spciellt i terräng där framkomsten är begränsad och mineringen är lättare.
Sen varför skulle inte RB 17 fungera mot en stridsvagn?

Antar att du vet att RB 17 är en vidareutvkl. utav hellfire och skiljer sig inte speciellt mkt.
2008-09-05, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discord
*garv* du vet fan inte mycket du. Och om du inte inom kort mognar till och skaffar dig en mer verklighetsförankrad bild av saker och ting så har du ingen plats i FM.

Vad i hans text stämmer inte?
2008-09-05, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Ledsen att göra dig besviken men Amfibie utbildas på Berga, söder om Sthlm...

hmm. Min mönstringsförrättare sa att det skulle vara i karlskrona, men efter lite research visar det sig att du har alldeles rätt.

Citat:
Du placeras som GP920 Amfibiesoldat.
Du kommer att göra din grundutbildning vid Amf1/Göteborg i V Frölunda med början under januari 2010.
2008-09-05, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amfksp
Antar att du vet att RB 17 är en vidareutvkl. utav hellfire och skiljer sig inte speciellt mkt.
Antar att du inte vet att det inte är någon rsv-stridsdel på rb 17 (AGM-114N)? Det är en termobarisk laddning, vilken har liten till ingen effekt på en stridsvagn. Så det skiljer sig definitivt i väsentliga delar.

Dessutom är det ganska svårt att laserbelysa en stridsvagn under gång på land över några vidare avstånd. Det föreligger viss skillnad att belysa över öppet vatten på en båt som relativt en stridsvagn är gigantisk.
2008-09-05, 19:52
Medlem
Citat:
Vad i hans text stämmer inte?
LG är inte "fullt av tjejer". Amfskytte sticker inte ut i "hårdhetshänseende" när det kommer till utbildningen. Och slutligen så hänger han upp sig på kraftiga fördomar omkring genus. Ungefär det var vad som inte stämde.
2008-09-06, 10:26
Medlem
Citat:
LG är inte "fullt av tjejer". Amfskytte sticker inte ut i "hårdhetshänseende" när det kommer till utbildningen. Och slutligen så hänger han upp sig på kraftiga fördomar omkring genus. Ungefär det var vad som inte stämde.

Jamfört med AMF1 är det mkt kvinnor på LG, kanske det han syftade på.
Sticker ut jämfört med vad/vilka?
VIlka fördomar om genus som inte stämmer?
2008-09-06, 11:56
Medlem
Citat:
Jamfört med AMF1 är det mkt kvinnor på LG, kanske det han syftade på.
Sticker ut jämfört med vad/vilka?
VIlka fördomar om genus som inte stämmer?
Syftade han på det så hade han väl skrivit det? Men nu var han ute och cyklade och hade inte en aning om vad han påstod. Amfsk sticker inte ut i jämförelse med andra skytteförband. Ja han påstod ju att tjejer har en lugnande effekt, vilket det inte finns några belägg för utan är ett socialt accepterat antagande som oftast visar sig stämma dåligt alternativt vara helt fel då tjejer i en grupp lika gärna kan skapa stora konflikter.
2008-09-06, 13:27
Medlem
Anledningen till att amf skulle vara hårdare tror jag grundar sig i många befäls tråkiga inställning till värnpliktiga och till uppgiften. Det verkar som något gammalt slags mentalitet a la KJ skuggar över stora delar av kåren. Själv gick jag amfskytte för ett par fyra år sedan och det är möjligt att mycket ändrats. Mycket skulle göras utan att ifrågasätta och att tilltala vissa befäl fick man bara inte göra.. Man skulle bara springa som en idiot och hålla käften.. Där skildes vi från mina kompisar på pansar etc. Som i övrigt hade ganska lika utbildningsmoment.
2008-09-06, 14:42
Medlem
Citat:
Syftade han på det så hade han väl skrivit det? Men nu var han ute och cyklade och hade inte en aning om vad han påstod. Amfsk sticker inte ut i jämförelse med andra skytteförband. Ja han påstod ju att tjejer har en lugnande effekt, vilket det inte finns några belägg för utan är ett socialt accepterat antagande som oftast visar sig stämma dåligt alternativt vara helt fel då tjejer i en grupp lika gärna kan skapa stora konflikter.

Hur vet du det, har du jobbat på skyttekompanier på olika förband?

Personligen tror jag tjejer skapar fler konflikter sålänge det finns 2 eller fler i en grupp.

En helt annan nivå utav skitsnack bland kvinnor och jag var glad att det inte fanns kvinnor på kompaniet, jag får nog utav deras skitsnack och mobbing utav varandra på jobbet.
2008-09-07, 01:59
Medlem
Citat:
Hur vet du det, har du jobbat på skyttekompanier på olika förband?
Ja, jag har även jobbat på skyttebataljoner...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in