2002-12-07, 12:23
Medlem
Hej! Ska bli amfibiesoldat eller rättare sagt amfibiegruppbefäl. Vet inte riktigt vad tjänsten innebär kan någon tala om det? Kanske någon som varit amfibie.. Vilken är bästa tjänsten inom amfibie??
Tack på förhand
/Grisen
2002-12-07, 15:04
Medlem
Re: Amfibiesoldat?

Citat:
Ursprungligen postat av Grisen
Hej! Ska bli amfibiesoldat eller rättare sagt amfibiegruppbefäl. Vet inte riktigt vad tjänsten innebär kan någon tala om det? Kanske någon som varit amfibie.. Vilken är bästa tjänsten inom amfibie??
Tack på förhand
/Grisen

UTBILDNING AMFIBIESOLDAT

PB AMF 15 mån

GB AMF 10 mån

F AMF 7,5 mån

För att bli en amfibiesoldat krävs det att man är psykiskt stabil, god fysik , god allmänbegåvning, god syn, god hörsel och god hälsa.

Några av proven som man för göra för att få den gröna baskern är:

Vapen test llllllllllllllllllllllllllllSäkerhets och skjutprovllllllllllllllllllllGodkänd

Snabbmarchlllllllllllllllll lllllllll3 km med 20 kg packninglllllllllllllllll18 min

Stridshinderbanalllllllllllllllllll4 km med 20 kg packninglllllllllllllllll40 min

Utbildningskontrolllllllllllllllllca en veckallllllllllllllllllllllllllllllllllllllllGodkä nd

Som AMFIBIESOLDAT kan du söka följande huvudtjänster:

Robot PB GB F

Min PB GB F

Grk PB GB F

Båt PB GB

Stab PB

Samband PB GB F

Skydd PB

Närskydd GB F

Tekniker PB

Sjukvård PB GB F

Underhåll PB GB F
2002-12-07, 19:34
Medlem
PeGs avatar
Låg som riktare i en grk-pluton (amf)

Hur kan man sammanfatta amfibiesoldat?

Jag skulle nog säga att det är som KJ, fast aningen slöare... Men helt klart en av dom tuffare utbildningarna (den uppfattningen jag har bildat mig iaf)
Börja träna armhävningar, det kommer du få nytta av
2006-12-06, 20:57
Medlem
mojo_13s avatar
Sökte in som amfibiesoldat som första men har en känsla att jag inte kommer komma in där.

För jag fick sådär på inskrivningsprovet (5) och hos psykologen(6 6), dock högsta på syn ,hörsel och styrka och tjänstbarhet A
vad tror ni har jag nån chans? Vad hade ni på era tester?
2006-12-16, 19:44
Medlem
sektledarens avatar
Undvik robot

Det gjorde inte jag
2006-12-16, 19:47
Medlem
Är tjänsten. Amfibiemekaniker som amfibiesoldat?

Lika tungt,roligt?
2006-12-16, 20:23
Medlem
AFTER_BURNERs avatar
Tjänstenamfibiemekaniker Vs. Amfibiesoldat
---------
Om du har uttagen PB som mekaniker (vilket du borde vara?) så kommer du hamna i sexfinger-plutonen (på min tid 3. GSU Plut.) Där allt "löst" mek/Kvm folk håller till. Dvs. folk som har fått sin amf-befattning redan på Pliktverket. Dom va vell inte dom mest slipade knivarna i amfibielådan. (Därav sexfinger-plut). Dom hade oftast inte lika bra fys som oss andra etc. Deras tjänster skiljer sig ganska mkt som jag har förstått mot "oss vanliga". Efter deras GSU så har dom inte möjlighet att söka någon spec. tjänst (dom har ju redan sin) utan börjar direkt med befattningsutbildningen? (osäker). För mekarna är det vell läran om båtar och andra system det ska mekas med. Mao. så har jag svårt å se att dom ska få mkt "combat" i sin utbildning. Dock så går dom övn. amf och gör baskerproverna så dom håller bataljonens fyskrav.

Som amfibieGB gör man en "infohelg" där man får göra lite fystester etc. och i slutet på helgen så får man välja en befattning man inte har en aning om vad den innebär. När man sedan rycker in så placeras man på t.ex Rb eller GRK plut. där man har deras officerare som instruktörer och när GSU samt FSU är avslutade så får man (på min plut iaf.) välja inriktning. Dessutom tar man kamraternas rekommendationer i aktning när man placeras GB på tjänster.

Bla. kan du bli Ställföreträdande Skuttegruppchef, Eldledningssignalist, skyttesoldat, pjässoldat (RB/GRK) etc. Egentligen är det svårt å förklara tjänsten då det finns uppskattningsvis runt 20 st. man kan få som GB.

Just fan! kom på att alla rycker in samtidigt så det där med infohelgen lär inte stämma numera.

mina 5 ören
2006-12-16, 23:39
Medlem
En tung tjänst, med mycket bära i grunden. Sen blir det mer/mindre beroende på vart du hamnar, rent generellt krävs det mer fysisk styrka på GRK, robot, min- och skytteplutonerna (vet inte hur de är organiserade idag).

Annars är det mycket springa och simma. Se till att du är vattenvan innan du kommer dit, hjälper långt!
2007-09-07, 02:08
Medlem
Jag mönstarde i veckan. Jag gjorde inte särskilt bra ifrån mig på inskrivningsprovet, en sjua i linguistisk begåvning och en femma i spatial, så sade i alla fall psykologen till mig. Men på mitt papper står det 5 på inskrivningsprovet, tydligen så snittar de värdena tilsammans? Jag vet inte riktigt.

Efter att jag gjort provet gick det upp för mig att jag borde kanske använt mer av den tid jag hade att tillgå, man får 80 minuter på sig, jag gjorde provet på 30. Hade säekrligen kunnat klarat av det på ett bätre sätt om jag utnyttjat tiden..

Styrka fick jag en sexa i och konditionstestet fick jag sju poäng i. Psykologen gav mig en femma i befälslämplighet och sex i pliktjänstförmåga.

Perfekt syn (1,1) och perket hörsel.

Sammanvägd tjänstbarhet blev A i mitt fall. "Stridande befattning med stor rörlighet".

Hursomehlst så satte jag amfibiesoldat som förstaval ochjag hoppas innerligt att jag får den befattningen med. Verkar vara en intressant befattning i en lite mer krävande miljö.. Får reda på i december om jag kan få mitt förstahands val eller ej. Vänter med spänning.
2007-09-07, 10:59
Bannlyst
stark.
2007-09-07, 14:07
Medlem
Ozmeisters avatar
Hur pass bra syn måste man ha?
2008-02-19, 10:16
Medlem
Kan det vara en bra ide att ta jaktlicens så man får öva på skjutbana innan GSUn ?

Och villka blir ens befäl, är det dom som rycker in samma månad som en själv fasst med tjänsten amfiebiegruppsbefäl typ ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in