2013-12-03, 12:55
Medlem
Det verkar inte gå så bra för G4S eftersom dom säljer av land efter land.

Nokas köper hela Norge delen
http://www.securityworldhotel.com/se/news.asp?string1=G4S&string2=&string3=&string4=&Ye arSearch=1&category=1&company_id=24667&type=1&NAV= 1&id=66637

Dom har ju redan sedan tidigare köpt värde biten i Sverige
http://www.securityworldhotel.com/se/news.asp?string1=G4S&string2=&string3=&string4=&Ye arSearch=2012&category=1&company_id=0&type=1&NAV=1 &id=58423

Och nu säljer dom av värde biten i Slovakien till Loomis
http://skyddosakerhet.se/nyheter/loomis-forvarvar-i-slovakien/

Kommer det bara finnas några få stora drakar kvar om några år och kommer G4S vara med bland dom???
Senast redigerad av Vinthunden85 2013-12-03 kl. 12:57.
Citera
2013-12-03, 13:23
Medlem
Jag tycker det har hänt mycket stort i branschen det sista åren med många bolag som konkat så som NYX, Panaxia, Nordisk Bevakningstjänst, Procura

Samt många bolag som blivit uppköpta av andra större bolag.
Vilket är nästa bolag att bli uppköpta? det finns ju många mindre bolag på mindre orter men även dom måste få det svårt mot dom 4 stora i Sverige, någon som jobbar på något mindre eller medelstort bolag och hört om man är orolig för framtiden eller prat om att sälja??
Citera
2013-12-03, 21:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vinthunden85
Jag tycker det har hänt mycket stort i branschen det sista åren med många bolag som konkat så som NYX, Panaxia, Nordisk Bevakningstjänst, Procura

Samt många bolag som blivit uppköpta av andra större bolag.
Vilket är nästa bolag att bli uppköpta? det finns ju många mindre bolag på mindre orter men även dom måste få det svårt mot dom 4 stora i Sverige, någon som jobbar på något mindre eller medelstort bolag och hört om man är orolig för framtiden eller prat om att sälja??

Tror aldrig att det bara kommer finnas 4 stora, det är lätt att göra små snabba pengar och det kommer alltid locka till sig folk.
Citera
2013-12-03, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Tror aldrig att det bara kommer finnas 4 stora, det är lätt att göra små snabba pengar och det kommer alltid locka till sig folk.

Om du menar bevakning i krogbranschen så kan jag hålla med dig, det finns så många OV som älskar jobba helg pass i dörren för lite svarta pengar.

Men jag tror att vad det gäller annan bevakning och säkerhet så tror jag det kommer bli svårare för mindre företag att konkurera mot dom stora. Självklart kommer det alltid finnas en och annan liten kvar som får kunder genom att kalla sig det lokala vaktobolget mm men jag tror att många av dom små kommer försvinna eftersom det kommer bli för svårt att pris pressa mot dom stora...
Citera
2013-12-05, 06:56
Medlem
Nokas kommer bli farliga, det är helt säkert. Dock kommer det ske över tid såvida de inte sväljer t ex G4S , problemet är ju att G4S har stora strukturella problem och har svårt att skaffa nya och behålla befintliga kunder.

Nokas stora problem är att de förvärvat ett flertal bolag där de numera äger t ex 60% men den tidigare ägaren är ofta med i ägarbilden fortfarande vilket givetvis skapar problem. De har svårt för att rulla ut några större beslut i organisationen och bolag som köptes för 1,5-2 år sedan arbetar fortfarande som de gjorde innan Nokas kom in i bilden. Det kan t ex handla om larminstallatörer som fortfarande kopplar sina larm till G4S eller Securitas istället för den egna larmcentralen. Den egna larmcentralen är för övrigt ett skämt så det kan ju vara därför. I dagsläget har de endast 2 larmoperatörer i tjänst men kan ringa in en tredje vid behov, i stort sett inga heltidsanställda utan man rullar runt på behovare med ytterst begränsad kompetens och erfarenhet. Hur detta ska fungera i praktiken ska bli mycket intressant att se speciellt nu när de vunnit några upphandlingar. Tyvärr är väl uppföljningen minimal som vanligt när det gäller kommunala upphandlingar.

Oavsett, Nokas kommer bli farliga då de har med sig mycket kompetens från Norge men det kommer ta tid.
Citera
2013-12-07, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatHurley
Nokas kommer bli farliga, det är helt säkert. Dock kommer det ske över tid såvida de inte sväljer t ex G4S , problemet är ju att G4S har stora strukturella problem och har svårt att skaffa nya och behålla befintliga kunder.

Nokas stora problem är att de förvärvat ett flertal bolag där de numera äger t ex 60% men den tidigare ägaren är ofta med i ägarbilden fortfarande vilket givetvis skapar problem. De har svårt för att rulla ut några större beslut i organisationen och bolag som köptes för 1,5-2 år sedan arbetar fortfarande som de gjorde innan Nokas kom in i bilden. Det kan t ex handla om larminstallatörer som fortfarande kopplar sina larm till G4S eller Securitas istället för den egna larmcentralen. Den egna larmcentralen är för övrigt ett skämt så det kan ju vara därför. I dagsläget har de endast 2 larmoperatörer i tjänst men kan ringa in en tredje vid behov, i stort sett inga heltidsanställda utan man rullar runt på behovare med ytterst begränsad kompetens och erfarenhet. Hur detta ska fungera i praktiken ska bli mycket intressant att se speciellt nu när de vunnit några upphandlingar. Tyvärr är väl uppföljningen minimal som vanligt när det gäller kommunala upphandlingar.

Oavsett, Nokas kommer bli farliga då de har med sig mycket kompetens från Norge men det kommer ta tid.

Man får ju hoppas Nokas styr upp det snart då för att koppla larmen till andra bolag är ingen bra ekonomisk lösning för ett bolag som ska växa...
Att G4s har svårt att ha kvar sina kunder va ju ingen nyhet och man undrar ju varför dom har så svårt med detta, tar dom ingen lärdom av tidigare tabbar?
Citera
2013-12-09, 03:09
Medlem
intramusculars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinthunden85
Man får ju hoppas Nokas styr upp det snart då för att koppla larmen till andra bolag är ingen bra ekonomisk lösning för ett bolag som ska växa...
Att G4s har svårt att ha kvar sina kunder va ju ingen nyhet och man undrar ju varför dom har så svårt med detta, tar dom ingen lärdom av tidigare tabbar?

Ett stort problem är att inkompetenta chefer får sitta kvar för länge och förstöra för mycket i kundrelationerna.

Ofta kommer kund och väktare på plats bra överens, men alla frågor kunden har ska gå via chefer som inte verkar bry sig och där i ligger mycket missnöje och när man är missnöjd kommer man inte ihåg personalens kompetens lika mycket och börjar titta mer på pris. Om G4S råkar vara billigast kanske kunden stannar, annars byter de till det billigaste bolaget.

Man märker att det är ett engelskt bolag i grunden. Samma mentalitet och personalomsättning som i en kolgruva från 1800-talet.
Citera
2013-12-09, 03:12
Medlem
intramusculars avatar
Jag skulle vilja veta vad ni tycker om era bolag.
Blir ni väl behandlade?
Har ni bytt från ett till ett annat bolag och hur skilde dessa sig från varandra isf?
Är det stor skillnad på att jobba på ett stort eller litet bolag?
Citera
2013-12-10, 22:34
Medlem
itsallalies avatar
Hur stor är chansen att Nokas tar över G4S i Sverige? Någon som vet hur det gick i Norge, hur fort det gick igenom?

Vem är ägare till Nokas?

Har hört att G4S erbjudit Securitas att ta över objekt i Sverige, vet inte hur stor sanningshalten är i detta.

Tycker att intramuscular sammanfattade det hela bra, tyvärr vill jag påstå att Securitas också har problem, som någon annan skrev i en annan tråd "Securitas kan inte sälja på namnet längre" - och det ligger något i det.

Det är absurt egentligen hur illa det är på AL/AC nivå i landet på olika orter, man blundar för saker och slickar arsle för att behålla kunder. Det är ett jävla hyckleri faktiskt, och faktum är att det har bara blivit värre de senaste åren, situationen vart riktigt pinsam när man försökte med dessa "medarbetar undersökningar", den första gjordes säkert med full nu kör vi! Resultatet var allt annat än thumbs up. Sedan gjorde man ett försök igen, jojo nu ska det ha blivit förbättring i helvete, istället var deltagandet ännu lägre, (minns inte siffrorna) och ännu fler över resultatet.

Jag vet, då jag arbetat runt på olika avdelningar (och pratar med andra kollegor på orter) att pga man bokstavligen kunde "peka" på namngivna personer vad som var dåligt, blev det riktigt upprörda miner hos AL/AC. Troligtvis påpekades detta till de berörda, vad hände? Ännu större spricka mellan AL och väktare. Vet en ort där man har haft 1 tämligen oseriöst möte med väktarna sedan 1,5 år(!). Totalt loj med andra ord.

Och jag kan sätta en tia på att man nu skulle "lösa problemet lokalt". Hur i helvete man kan lösa något problem som just är lokalt är fan helt jävla otroligt då det "lokala" problemet är den lokala AL/AC

Jag tycker det är BS, senaste gick ju vd:n ut och gnällde om skador på bilarna på seccens egna youtube - play. jaha, okey, men när jag gick och frågade min AL om de sett klippet visste de inte ens vad jag pratade om... än mindre någonsin kollat ens på den där sketna medarbetarportalen.

Jag tror att det är bättre på mindre bolag, där man faktiskt bryr sig i att bry sig om sina anställda. Och kunder för den delen, för det sec håller på med vad gäller tiderna hos kunder är ta mig fan ett rån.

edit. Och ja jag är då fan riktigt jävla förbannad nu, kukarslen till AL sitter och petar i näsan, gnäller över ekonomin och håller sig undan från oss vanliga arbetare som FAKTISKT natt efter natt efter natt åker ut och utför detta vansinne och håller god min framför kunder FÖR deras jävla skull
Och ja kunder, K-män, t.o.m butiksanställda undrar vad i helvete det är för pack till åsnor som sitter och är chefer för oss pga de mest banala orsakerna som att kanske HÖRA av sig till kunden någon gång på ett år och fråga hur/vad de tycker om bevakningen. Men neeeeeej för helvete det går inte att prata med kunden då måste man ju säga sånt som inte är bra, varför i helvete väktare alltid kommer samma tid hela året om, eller varför det tog 2 timmar innan någon kom på larm sist?!
Senast redigerad av itsallalie 2013-12-10 kl. 22:43.
Citera
2013-12-11, 02:28
Medlem
intramusculars avatar
Inga fler här inne med erfarenhet av bevakningsbranchen?
Hur har ni det på era arbetsplatser?

Verkar tyvärr vara samma stuk överallt, pissa på personalen och spara pengar på de dummaste sätten istället för att försöka DRA IN mer pengar och hålla personalomsättningen låg...

Man kan ju hoppas att ABABtiden kommer igen, allt verkade bättre förr
Citera
2013-12-11, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intramuscular
Jag skulle vilja veta vad ni tycker om era bolag.
Blir ni väl behandlade?
Har ni bytt från ett till ett annat bolag och hur skilde dessa sig från varandra isf?
Är det stor skillnad på att jobba på ett stort eller litet bolag?

Jag är Väktare på Nokas bevakning tidigare Skandia bevakning och jag trivs bra, jag tycker inte att det är någon skillnad efter uppköpet än men det kommer nog ( om man inte räknar dom sjukt mycket fulare och mer opraktiska uniformerna). Nokas suger på att få ut information till sin personal, det är något som sitter kvar sen Skandia tiden och kommer nog fortsätta vara så tills vi får ny ledning eller fler i ledningen. Jag tror ändå och hoppas att det kommer bli bättre på sikt och när nokas växer och blir större så kommer många mindre problem lösas, troligen kommer nya men det nokas behöver är en ny ledning och fler folk på kontoret så alla kan göra sina arbetsuppgifter till 100%
I nuläget är det åtminstone i Göteborg några få som gör allt kontors jobb och vill inte riktigt lämna från sig till andra, det är något som sitter kvar sen det var familjeföretaget Skandia bevakning.
Citera
2013-12-11, 14:15
Medlem
[quote=itsallalie|46527605]Hur stor är chansen att Nokas tar över G4S i Sverige? Någon som vet hur det gick i Norge, hur fort det gick igenom?

Vem är ägare till Nokas?

Har hört att G4S erbjudit Securitas att ta över objekt i Sverige, vet inte hur stor sanningshalten är i detta.

Tycker att intramuscular sammanfattade det hela bra, tyvärr vill jag påstå att Securitas också har problem, som någon annan skrev i en annan tråd "Securitas kan inte sälja på namnet längre" - och det ligger något i det.

QUOTE]
Jag vet inte hur stor chans det är att nokas tar över G4S Sverige men att G4S lämnar över kunder till andra bolag vet jag har hänt och händer, G4S har mycket i Kungsbacka men dom har det på förlust så istället för att sätta in egen personal så ger dom det till Nokas så G4S gör konstat lite förlust på att ha Kungsbacka men nokas tjänar pengarna.

Nokas Företaget grundades 1987 och har varit i kontinuerlig tillväxt sedan starten. Orkla, DNB, Fria ord och Jul Holding är största ägare vid sidan av ledningen http://www.nokas.se/Om-Nokasgruppen/
Det är ju 2 bröder som startade nokas och dom är ju kvar som ägare.

Jo att Securitas och väktare är synonym försvinner ju mer och mer så att lyckas sälja in på namnet går nog inte i större städer längre men jag tror nog Securitas går bättre på mindre orter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in