2015-03-07, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostbiffsglade-rolf
Är det verkligen så? Det senaste jag hörde var att det tvärtom är förbjudet att filma andra olovligt/utan deras eget godkännande, vare sig man lägger upp det på facebook, youtube, eller "bara" behåller det för sig själv. Om det sedan är i deras hem eller på offentlig plats spelar mindre roll. Nu syftar jag på privatpersoner, vet inte om Aschberg & Co. omfattas av den lagen, kanske undkoms genom något kryphål i egenskap av journalist, som du antydde.
Att filma någon inomhus (om det sker i hemlighet) kan vara brottsligt som kränkande fotografering.
Att filma någon oavsett vart det sker kan vara ofredande om det sker för närgånget.
Som sagt, du kan avvisas med stöd av polislagen om du stör den allmänna ordningen. Att filma kan ev. i vissa fall räknas dit.
På privata platser, säg ett idrottsarrangemang eller ett hem, kan det förbjudas att filma men hur man praktiskt ska upprätthålla ett sånt förbud är en annan fråga. Materialet kan ingen tvinga dig att radera och du begår inget brott.
Det är även olagligt att fota skyddsobjekt, men inte så relevant här.

Hur du sedan får använda materialet:
En film du tagit ses som ostrukturerat material i personuppgiftslagens mening. Då gäller bara vissa regler. Du får inte använda materialet på ett sätt som kränker den personliga integriteten. Men har du ett journalistiskt syfte gäller inte den regeln och det blir fritt fram.
Det skulle kunna ses som förtal att sända vissa av filmerna tänker jag.

Med reservation för att jag inte vet hur det påverkar att tv3 sänder från utlandet och om man besitter grundlagsskydd eller inte.
Citera
2015-03-07, 00:32
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvbjorn
Taags verkar vara en man med sunda och vettiga åsikter. Synd att han fick psykbryt när (efter att) Aschberg konfronterade honom. Också mycket tråkigt att han ska få så mycket skit på grund av sina oftast sansade och harmlösa inlägg.

Precis. Vältränad, snygg och modig också.

Citera
2015-03-07, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graver
Taags var korkad nog att använda sin riktiga mail i samband med att han reggade sig här, han spred sin dynga sedan dag ett och hade blivit varnad och avstängd ett flertal gånger på grund utav sitt ständiga hat.

Sedan säger ju snubbens reaktion allt, klart som fan att det är han som ligger bakom taags.
Att han själv inte vill medverka spelar ingen roll.

Fel, det finns ingen lag som hindrar dig från att filma på allmän plats.
Precis, det är därför de väljer allmänna platser.
Citera
2015-03-07, 01:22
Medlem
Gravers avatar
Citat:
Taags verkar vara en man med sunda och vettiga åsikter. Synd att han fick psykbryt när (efter att) Aschberg konfronterade honom. Också mycket tråkigt att han ska få så mycket skit på grund av sina oftast sansade och harmlösa inlägg.
Han är en fjant som inte ens vågar stå för sina åsikter, knappast en förebild.
Går runt i mjukisbyxor men har troligtvis aldrig varit i närheten utav ett gym.
Citera
2015-03-07, 06:34
Medlem
Citat:
Förebild och förebild. Nu har jag inte läst alla hans 10.000 inlägg, men enligt programmet verkar "det hemska" med Taags mest vara att han ogillar massinvandring och mångkultur och har starka åsikter om olika folkslag. Jag ser inte vad som skulle vara problematiskt med det, om man nu inte är utsänd av systemet för att jaga ner och straffa så kallade åsiktsbrottslingar förstås.

Jaha. Killen gillar inte svartingar. So what, liksom? Måste man göra det?

Att han sedan gör ett något pinsamt intryck i programmet och verkar lite psykiskt instabil är väl en annan femma.

Det bli rätt löjligt när de ska citera ett fåtal meningar ur 10000 inlägg. En sådan granskning klarar ingen utan att något kontroversiellt kommer upp.

Trolljägarna är tragiskt för att det blir svart på vitt att medierna jobbar för makten, mot folket.
Citera
2015-03-07, 11:37
Medlem
Gravers avatar
Citat:
Förebild och förebild. Nu har jag inte läst alla hans 10.000 inlägg, men enligt programmet verkar "det hemska" med Taags mest vara att han ogillar massinvandring och mångkultur och har starka åsikter om olika folkslag. Jag ser inte vad som skulle vara problematiskt med det, om man nu inte är utsänd av systemet för att jaga ner och straffa så kallade åsiktsbrottslingar förstås.

Jaha. Killen gillar inte svartingar. So what, liksom? Måste man göra det?

Att han sedan gör ett något pinsamt intryck i programmet och verkar lite psykiskt instabil är väl en annan femma.
Det handlar inte att han ogillar massinvandring och mångkultur, isåfall hade nästan alla som skriver i I&I varit med i programmet.

Börjar bli löjligt med alla konspirationsteorier.
Citera
2015-03-08, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Det bli rätt löjligt när de ska citera ett fåtal meningar ur 10000 inlägg. En sådan granskning klarar ingen utan att något kontroversiellt kommer upp.

Trolljägarna är tragiskt för att det blir svart på vitt att medierna jobbar för makten, mot folket.
Så Taags representerar folket?
Citera
2015-03-08, 01:14
Medlem
SnusandeMumriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle64
Så Taags representerar folket?

Han utgör knappast makten i alla fall, av allt att döma är han ett socialfall.

Nog för att han inte har någon annan att skylla än sig själv, han spred trots allt dynga dagarna i ända i tio års tid, men på ett sätt kan jag förstå honom då jag under en period i mitt liv höll precis samma låga nivå på nätet. Nu när han har loggat ut för gott hoppas jag att han kan hitta något konstruktivt att göra med sin tid.
Senast redigerad av SnusandeMumrik 2015-03-08 kl. 01:17.
Citera
2015-03-08, 01:42
Medlem
Citat:
Är det bekräftat psykbryt? Han och polaren flabbade ju i bilen när de åkte iväg.
Citera
2015-03-08, 10:59
Medlem
Gravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Är det bekräftat psykbryt? Han och polaren flabbade ju i bilen när de åkte iväg.
Med sådana hästtänder så ser det alltid ut som att man flabbar, även när man gråter.
Citera
2015-03-08, 17:24
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Du kan ju alltid ringa upp aschberg, boka ett möte och försvara Taags "sansade och harmlösa inlägg"?
Citera
2015-03-08, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Du kan ju alltid ringa upp aschberg, boka ett möte och försvara Taags "sansade och harmlösa inlägg"?

Varför skulle han göra det? Ashberg klipper och lägger till så att inlägget blir något annat än vad som avsågs från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in