Citat:
Att filma någon inomhus (om det sker i hemlighet) kan vara brottsligt som kränkande fotografering.Är det verkligen så? Det senaste jag hörde var att det tvärtom är förbjudet att filma andra olovligt/utan deras eget godkännande, vare sig man lägger upp det på facebook, youtube, eller "bara" behåller det för sig själv. Om det sedan är i deras hem eller på offentlig plats spelar mindre roll. Nu syftar jag på privatpersoner, vet inte om Aschberg & Co. omfattas av den lagen, kanske undkoms genom något kryphål i egenskap av journalist, som du antydde.
Att filma någon oavsett vart det sker kan vara ofredande om det sker för närgånget.
Som sagt, du kan avvisas med stöd av polislagen om du stör den allmänna ordningen. Att filma kan ev. i vissa fall räknas dit.
På privata platser, säg ett idrottsarrangemang eller ett hem, kan det förbjudas att filma men hur man praktiskt ska upprätthålla ett sånt förbud är en annan fråga. Materialet kan ingen tvinga dig att radera och du begår inget brott.
Det är även olagligt att fota skyddsobjekt, men inte så relevant här.
Hur du sedan får använda materialet:
En film du tagit ses som ostrukturerat material i personuppgiftslagens mening. Då gäller bara vissa regler. Du får inte använda materialet på ett sätt som kränker den personliga integriteten. Men har du ett journalistiskt syfte gäller inte den regeln och det blir fritt fram.
Det skulle kunna ses som förtal att sända vissa av filmerna tänker jag.
Med reservation för att jag inte vet hur det påverkar att tv3 sänder från utlandet och om man besitter grundlagsskydd eller inte.