Kan nämna direkt att jag är en av de på Expressens/RG's lista över sk. "rasister" eftersom jag kommenterat på Avpixlat, Fria Tider och eXponerat. Skulle de få nys om att jag kommenterar även här så skulle väl champangen flöda...
Nåja, jag känner mig iallafall lite... Ja, svårt att hantera programidéen. Dels för att jag inte tror att det är "rätt" väg att gå men dels för att dramatiseringen gör att fokusen dras från ett problemområde till "bättre TV"-området. Typ. I brist på bättre ord. Idioterna som mordhotar och vill att andra ska våldtas bör polisanmälas och sedan kan vi diskutera saker kring detta istället.
Att hänga ut folk på detta sättet känns... barnsligt. Och nu har jag inte sett alla program som är inspelade, men jag känner en hel del "svänga kappan efter vinden" här. Eller försök att ta politiska poäng. För jag tvivlar starkt på att vi får se folk som "hatar" Sverigedemokrater, som exempel.
Citat:
–SD utsätts kontinuerligt för hot från Antifacistisk aktion (Afa) eller från personer som använder sig av Afa:s symboler, skriver Säpo i sin rapport om hot mot förtroendevalda.
Eller från kvinnor som utsätts för hot om att våldtas och misshandlas enbart pga. deras etniska tillhörighet, ofta för att de är "svennehoror". Instagram-fallen med "orrar" är ju ett av Sveriges mest kända sådana. Eller skamvåldets inverkan på våra offer i samhället, där kvinnor med invandrarbakgrund hatas och hotas på nätet av olika anledningar, t.ex. deras frigörelse från en slavisk kultur.
Osv osv
"- Nåja, så skriver såklart du som är "rasist"!" säger du säkert. och det kan jag förstå, men jag vill inte tro det. Jag hade tyckt att hela uppläggen, med "bötebelopp som minsann ska betalas inom 30 dagar, annars..."-upplägget känns fruktansvärt pinsamt oavsett vem det berör.