• 1
  • 2
2013-12-02, 22:43
Medlem
Hej jag vart avskedad från min arbetsplats pga personliga skäl och fick gå direkt under dagen. Jag söker nu jobb men är livrädd för allt vad innebär med referenser från tidigare arbetsplatsen. Jag har tänkt att lämna referenser från mitt gamla arbete som jag hade innan arbetsplatsen jag fick sparken från och sedan lämna en nära kollega på den senaste.

Problemet är nu att jag inte kommer säga under intervjun att jag blev avskedad utan att jag sa upp mig själv för jag ville byta jobb. Men om jag nu skulle få det nya jobbet så är jag rädd för att det en dag ska blomma upp på den nya arbetsplatsen att jag blev sparkad och att det var pga personliga skäl. Om det skulle göra det kan min nya arbetsgivare sparka mig pga det ifall jag har en tillsvidare anställning?

Uppskattar verkligen svar på denna.

Mvh
Citera
2013-12-02, 22:46
Medlem
Ghandi_IIs avatar
I teorin ja, men det är inget du ska oroa dig för. Sköter du ditt jobb så är det skit samma. Att ha fått sparken är inte så farligt som det låter, samma med att ha skulder hos fogden. Ingen vill ha något av dem, men när man väl har det (jag har/har haft båda) så tänker man inte mer på det. Om arbetsgivaren börjar tjafsa om en sån sak så är den inte mycket att ha ändå.
Citera
2013-12-02, 22:55
Medlem
Ok men chansen finns alltså att dom kan sparka mig i efterhand, efter att jag fått jobbet om dem får reda på det? Det hjälper alltså inte att vara med i facket eller något liknande?
Citera
2013-12-02, 23:00
Medlem
baloo12s avatar
tillvidare ger 0 garantier, han/hon kan i praktiken sparka ut dig när som...
Citera
2013-12-02, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allt500
Ok men chansen finns alltså att dom kan sparka mig i efterhand, efter att jag fått jobbet om dem får reda på det? Det hjälper alltså inte att vara med i facket eller något liknande?
Ja men om du har gjort ett bra jobb på nya stället kommer de inte vilja sparka dig även om de får reda på det.

Förtroendet får sig förmodligen en törn, men om du fortsätter göra ett bra jobb så kommer de ändå vilja ha kvar dig.

Får man fråga varför du fick sparken? Orsaken kan förstås också ha betydelse i frågan.
Citera
2013-12-02, 23:36
Medlem
EvilGuys avatar
"sedan lämna en nära kollega på den senaste."

Chanserna finns ju att nya arbetsgivaren vill prata med din chef och inte din polare om du använder det företaget som referens.
Citera
2013-12-03, 00:12
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
"sedan lämna en nära kollega på den senaste."

Chanserna finns ju att nya arbetsgivaren vill prata med din chef och inte din polare om du använder det företaget som referens.

Vilket man naturligtvis inte gör.
Citera
2013-12-03, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
Ja men om du har gjort ett bra jobb på nya stället kommer de inte vilja sparka dig även om de får reda på det.

Förtroendet får sig förmodligen en törn, men om du fortsätter göra ett bra jobb så kommer de ändå vilja ha kvar dig.

Får man fråga varför du fick sparken? Orsaken kan förstås också ha betydelse i frågan.

Är så illa att jag är misstänkt för stöld. Köpte en vara som jag senare sålde och företaget hade starka misstankar om att det var deras vara. Min karriär är helt åt skogen nu och jag vet inte vad jag ska göra. Funderar på om jag ska försöka söka mig till något mindre företag, jobba där och göra bra ifrån mig så jag har ett annat företag på CVet när jag söker mig vidare.

Tror inte dom köper frågan varför jag bara anger referenser från tidigare arbetsplatser men inte min senaste.
Citera
2013-12-03, 13:43
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Är så illa att jag är misstänkt för stöld. Köpte en vara som jag senare sålde och företaget hade starka misstankar om att det var deras vara. Min karriär är helt åt skogen nu och jag vet inte vad jag ska göra. Funderar på om jag ska försöka söka mig till något mindre företag, jobba där och göra bra ifrån mig så jag har ett annat företag på CVet när jag söker mig vidare.

Tror inte dom köper frågan varför jag bara anger referenser från tidigare arbetsplatser men inte min senaste.
Det kan finnas goda skäl till att inte ange sin nuvarande arbetsgivare som referens. Man kanske inte vill berätta för sin nya arbetsgivare att man söker nytt jobb. Att inte ge ifrån sig information är inget "brott" däremot att ljuga ska man akta sig för.
Citera
2013-12-03, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baloo12
tillvidare ger 0 garantier, han/hon kan i praktiken sparka ut dig när som...
Nej. Skriv inte om du inte kan.
Med "tills vidare" avses det som du förmodligen kallar "fast anställning".
Citera
2013-12-03, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C-3PO
Det kan finnas goda skäl till att inte ange sin nuvarande arbetsgivare som referens. Man kanske inte vill berätta för sin nya arbetsgivare att man söker nytt jobb. Att inte ge ifrån sig information är inget "brott" däremot att ljuga ska man akta sig för.

Känns som ett så himla svårt val nu. Det handlar om ett jobb jag verkligen skulle vilja ha. Jag har inte utbildningen som krävs för att jobba med det men har däremot erfarenhet inom det området och antar att det är anledningen till varför jag över huvud taget får komma på intervju. Frågan är nu om det kommer fram vad jag blev avskedad för på tidigare arbetsplats så får jag ju med största sannolikhet inte jobbet. Men tänker då att risken finns att dom sparar mig i sitt system och då får jag aldrig chansen att få jobbet, varken nu eller senare.

Företaget i fråga är väldigt känt, har vad jag kommit fram till väldigt seriösa rekryteringsprocesser. jag bedömer min chans att få jobbet som väldigt liten, men är otroligt glad att jag får komma på intervju. Det som gör att jag inte avbokat intervjun än är att jag hela tiden tänker om jag faktiskt skulle få jobbet.

Dela gärna med er av vad ni tycker och hur ni skulle agerat i min situation. Företaget har sina anställda i bland annat samma stad som min tidigare arbetsplats, är tom så att dom hyr ut folk med speciell kompetens till den firman. Snacket går redan på firman om vad som hänt så kanske är lika bra att avboka intervjun, ta ett annat jobb och kanske söka när man har andra företag som ligger senast på ens CV.
Citera
2013-12-03, 23:42
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Är så illa att jag är misstänkt för stöld. Köpte en vara som jag senare sålde och företaget hade starka misstankar om att det var deras vara.

Förutsatt att du är oskyldig så hade jag fixat en advokat om jag vore du och krävt ersättning för uppsägningen. Jag tror inte de får sparka dig för en misstanke. Hade du blivit dömd i domstol för det så hade det varit en annan sak helt klart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in