2005-07-17, 03:51
Medlem
Hejsan!
Jag sitter just nu på en burk som lider av överhettning. Sedan sommaren slog ut och temperaturen i rummet blivit några grader högre har datorn blivit så varm att den börjat stänga av sig lite då och då. Det jag undrar är vilken form av kylning jag skall satsa på. CPU samt GFX Info:

AMD 2200+ T-Bred (kylare okänd) Temp: 70-85C (Idle !)
GeForce 6800 le (orginalkylning) Temp(GPU): 60-70C (Idle)

Temperaturen i mitt chassi ligger på ca 50C och jag har inga chassifans alls.
Eftersom jag även är på jakt efter ett mindre smidigare chassi så tänkte jag att man kanske skulle satsa på ett chassi byggt för luftgenomströmning med fläktar för att slå två flugor i en smäll.

http://www.inet.se/index_main.asp?p=6900227

Detta är det chassi jag är intresserad av. Men nu kommer vi till själva huvudfrågan igen. Vad för kylning är det jag behöver? Skall jag byta CPU-kylare och kanske även GFX-kylningen. Eller kommer den bättre luftgenomströmningen från chassit ovan att ge stor effekt och få min dator att fungera bra igen? Jag kan tyvär inte lägga upp några större summor pengar så vattenkylning och dyl. är inget alternativ i dagsläget.

Vad har ni för tips?
Vad kommer göra mest skillnad?

//MVH Han som inte kan något och vill komma billigt undan
Citera
2005-07-17, 04:50
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Jag kan nästan hoppa upp och slå mig i Rehndalen på att det räcker med bättre luftflöde. I stället för att direkt slänga ut pengar på en ny låda så öppna lådan och omorganisera kablarna medelst buntband så att dom (kablarna) inte hindrar luftflödet och köp dig 2 fläktar. En ska suga in luft i fronten och en skall trycka ut luften ur baken. Fläkten i fronten placerar du med fördel så att luften som sugs in även går förbi och kyler hårddisken. Väldigt många glömmer att hårdiskar blir varma, speciellt om man har flera monterade "på varandra". Bor du i en stad begåvad med billiga datorbutiker behöver detta inte ruinera dig totalt. För detta behövs inga värstingfläktar och du borde klara dig för under 200 dinarer.

Jag gillar tanken bakom lådan du länkade till men den har ett par stora nackdelar enligt mig. 4 st. 80mm's fläktar kan låta ganska mycket och dessutom bör man ha ett betydligt kraftfullare nätagg på en ny låda.

Ang. "fläkttmetoden" ovan så kolla om du får plats med 120mm's fläktar istället för 80mm's dito. En större fläkt flyttar mer luft vid samma ljudnivå än vad en mindre fläkt gör.

Speciellt eftersom datorn verkar fungera bra vid normal utetemperatur så tror jag faktiskt att det räcker med "fläktmetoden".

/#LOUDmouth#
Citera
2005-07-17, 05:41
Medlem
Stort Tack :)

Tackar så mycket för svaret

Blir att sussa 4-5 timmar sedan bege sig in till staden och få tag på några fläktar. Finns plats för 4 st 80mm i min låda så får se om detta löser saken.

Hepp nu får jag allt ta och sova.. Godnatt och tack igen
Citera
2005-07-22, 01:03
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Jag kan nästan hoppa upp och slå mig i Rehndalen på att det räcker med bättre luftflöde. I stället för att direkt slänga ut pengar på en ny låda så öppna lådan och omorganisera kablarna medelst buntband så att dom (kablarna) inte hindrar luftflödet och köp dig 2 fläktar. En ska suga in luft i fronten och en skall trycka ut luften ur baken. Fläkten i fronten placerar du med fördel så att luften som sugs in även går förbi och kyler hårddisken. Väldigt många glömmer att hårdiskar blir varma, speciellt om man har flera monterade "på varandra". Bor du i en stad begåvad med billiga datorbutiker behöver detta inte ruinera dig totalt. För detta behövs inga värstingfläktar och du borde klara dig för under 200 dinarer.

.
Citera
2005-07-22, 18:38
Medlem
Cleopatras avatar
Ibland kan överhettningen även bero på mycket damm. Hade en laptop som p g a dammet i värmespridaren, stängde av sig ofta. Det upphörde, när jag öppnade den och rengjorde den. Men sedan fick jag andra problem som knatter, hårddiskkrascher osv, så nu är den utbytt.
Citera
2005-07-22, 18:44
Medlem
Billigaste och smidigaste lösningen är väl att skruva upp ena sidan av chassit och låta det vara öppet. Kommer låta en del, men du slipper lägga ut några pengar på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in