2013-12-02, 16:57
Medlem
Hej allesammans.

För några veckor sedan fick jag en diagnos på ADHD. Utredningen var kort, enbart 2 dagar med två experter. Jag är 22 år gammal. Slutsatsen från "experterna" var att jag under min ungdom hade haft ADHD, men att på grund av mitt höga IQ (130) så var det väldigt svårt för lärare och föräldrar att märka ett handikapp hos mig. Jag har under mina år alltså lärt mig hantera min ADHD.

Hur som helst så ville jag testa medicinen för att veta säkert om det hjälpte. Jag har nu ätit Concerta (18mg) varje dag i 10 dagar och har märkt följande sympton: dålig aptit, bultande hjärta, stissighet, högre intresse/fokus för ointressanta ämnen, mer energi.

Det jag undrar är, har jag verkligen ADHD? Kan det vara så att experterna hade fel? Under de första 2 timmarna av Concerta så känner jag nästan som ett rus där mitt hjärta bultar snabbt och jämnt.

Jag har använt centralstimulanta droger ganska mycket under min ungdom och jag känner av ett rus. Har även rökt mycket gräs, vilket jag nyligen slutade med.

Hur lyder er analys av min situation? Uppskattar alla seriösa svar!

Mvh /TS
Citera
2013-12-02, 17:01
Medlem
Tacka och ta emot bara Vem vet kan vi inte avgöra efter din text..

Men alltid kul med lite concerta, känner du att du behöver dom? Annars sparar du dom och tar vid specifika tillfällen
Citera
2013-12-02, 17:12
Medlem
Hehe Men finns det några allmänna tecken som indikerar att man inte har ADHD, medans man tar medicinen?
Citera
2013-12-02, 17:14
Medlem
Jag gör mer och till viss mån gör jag det bättre. Men det känns inte som tillräckligt för att leva ett liv något som människan inte har forskat om så värst länge...
Citera
2013-12-02, 17:15
Medlem
neqers avatar
En två dagar lång utredning låter inte seriöst i mina öron.
Citera
2013-12-02, 17:43
Medlem
Hmm, sitter i en liknande sits. Själv så har jag alltid trott att jag själv har haft ADHD, inte bara jag har trott det utan min mamma också (hon jobbar på barnpsyk).

Men varför jag inte kollat upp det är för att jag hört att det är besvärlig process där det kan resultera i konsekvenser för min del - inte kunna ta körkortet lika enkelt samt vid eventuella studier i Amerika kan det krocka.

Varför jag vill bli medicinerad är för att jag seriöst lider ibland över att jag inte kan koncentrera mig, men jag är också rädd att jag kommer utnyttja ADHD till min fördel om jag blir diagnostiserad med det. "Jag kan göra som jag vill för jag har ADHD"

Är det rekommenderat att kolla upp sig och TESTA hjälpen/medicinen, eller borde man undvika det och att hamna i ett register för ADHD-människor?
Citera
2013-12-02, 17:44
Medlem
Shuffless avatar
Två dagars utredning? Min tog flera månader, nästan ett år. Fast det fanns vissa komplikationer under utredningen... Vi kan inte diagnostisera dig enbart med hjälp av texten du skrev.
Citera
2013-12-02, 17:49
Medlem
failures avatar
Det har gjorts studier som påvisar att personer med ett högre IQ och ADHD oftast har större problem att utföra vardagliga uppgifter än någon som har "normalt" IQ och ADHD, vet inte om det stämmer 100%. Om du blir påtänd av concertat så tar du för mycket eller så har du helt enkelt inte ADHD. Håller med andra om att en utredning på två dagar inte är seriös.
Citera
2013-12-02, 17:50
Medlem
Juggernawts avatar
Vården har så jäkla bråttom att smaska på en ADHD-märkning på alla idag så det är sorgligt. De flesta som får den diagnosen efter 15 års ålder är inget annat än omogna och behöver lära sig hur man beter sig, tålamod och självkontroll. Inga knarkpiller kan lära ut detta utan ungdomar knaprar piller och inbillar sig att de blir bättre trots uppenbara bevis på motsatsen.
Mår du inte bra av medicinering så slutar du med den. Det är bara du som vet hur du känner dig.
Citera
2013-12-02, 18:11
Medlem
Tack för alla svar!

Citat:
Ursprungligen postat av lebelle
Hmm, sitter i en liknande sits. Själv så har jag alltid trott att jag själv har haft ADHD, inte bara jag har trott det utan min mamma också (hon jobbar på barnpsyk).

Men varför jag inte kollat upp det är för att jag hört att det är besvärlig process där det kan resultera i konsekvenser för min del - inte kunna ta körkortet lika enkelt samt vid eventuella studier i Amerika kan det krocka.

Varför jag vill bli medicinerad är för att jag seriöst lider ibland över att jag inte kan koncentrera mig, men jag är också rädd att jag kommer utnyttja ADHD till min fördel om jag blir diagnostiserad med det. "Jag kan göra som jag vill för jag har ADHD"

Är det rekommenderat att kolla upp sig och TESTA hjälpen/medicinen, eller borde man undvika det och att hamna i ett register för ADHD-människor?

Jag har redan körkort, kan det påverkas?

Menar du att man kan bli nekad från universitet i USA pga att man har ADHD? Har de laglig tillgång till det svenska registret?

Utredningen gjordes privat, inte av offentlig sektor.
Citera
2013-12-02, 18:45
Medlem
DiagnosABs avatar
Som sagt, en tvådagars utredning låter inte riktigt seriöst.

Men angående din diagnos så tänker du helt enkelt fel. Det är inte som med penicillin, dvs blir du inte bättre så var diagnosen felaktig. Ungefär en tredjedel av de som testar medicin mot ADHD upplever en stor förbättring. Ungefär en tredjedel upplever en viss förbättring. Ungefär en tredjedel upplever ingen förbättring alls. Så hur du reagerar på medicinen har ingen påverkan alls på bedömningen om din diagnos är korrekt eller inte.

Man ska inte utredas eller få diagnos om man inte har en signifikant funktionsnedsättning. Dvs ens svårigheter i sig skall vara ett större "handikapp" än en eventuell diagnos. Tex spelar ju körkort och studier i USA mindre roll om man inte kan läsa en sida i en bok utan att tappa fokus. Så har man inte stora problem så tycker jag att man bara ska läsa in sig på diagnosen och se vilka pedagogiska knep man själv kan använda sig av. Det räcker bra.
Citera
2013-12-03, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkkk
Tack för alla svar!

Jag har redan körkort, kan det påverkas?

Menar du att man kan bli nekad från universitet i USA pga att man har ADHD? Har de laglig tillgång till det svenska registret?

Utredningen gjordes privat, inte av offentlig sektor.

Den gjordes privat? Låter lite busigt... Men, jag var själv diagnostiserad med depression förut när jag åkte som utbytesstudent till USA och då MÅSTE man uppge det, och jag skulle inte fått åka ifall jag inte hade varit friskförklarad i minst 2 år.

Detta gällde också om man hade ADHD, så ja. Du kan till och med bli nekad att plugga i USA då de inte vill behöva stå för dina kostnader ifall du blir sjuk och behöver medicin osv, de tar endast in friska människor från minst två år tillbaka.

I alla fall med mitt fall med företaget STS och jag vet att det är liknande när man åker med andra firmor, även som au pair.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in