2020-08-17, 17:14
Medlem
Jag är sugen på att köpa ett PS4 men tycker fortfarande att det är vansinnigt dyrt. Kan man förvänta sig en prissänkning nu i vinter i och med lanseringen av PS5 eller hur brukar det se ut när en helt ny konsol släpps?

Någon som har erfarenhet av att köpa begagnat på t.ex. Tradera? Är det värt det?
Citera
2020-08-18, 20:04
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Jag är sugen på att köpa ett PS4 men tycker fortfarande att det är vansinnigt dyrt. Kan man förvänta sig en prissänkning nu i vinter i och med lanseringen av PS5 eller hur brukar det se ut när en helt ny konsol släpps?

Någon som har erfarenhet av att köpa begagnat på t.ex. Tradera? Är det värt det?

Det är sant. PS4 släpptes 2013 för 3999kr, idag 7 år senare så har den endast sänkts med ca 600kr: https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsol/playstation-4-ps4-pro-och-ps4-slim/PS4500GBECHAS/playstation-4-slim-500-gb-2017

Lägsta priset var 1990kr 2017, sen dess har det bara ökat: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3866011

Flera orsaker håller uppe priset, elektronikskatten, svag krona, kryptovalutorna höjde priset på datordelar, corona ökade försäljningen då många är hemma och spelar.

Kommer ihåg när PS2 släpptes för ca 20 år sedan. Den kostade 4500kr vid release och när generationen var slut kunde man hitta den för under 1000 kr.

Lika bra att vänta ett par månader (november?) tills PS5 släpps. Den är bakåtkompatibel med PS4 spel. SSDn kommer också eliminera laddningstiderna.
Citera
2020-08-26, 18:24
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna

Vänta tills PS5an är nära att släppas, då priserna på PS4an kommer att störtdyka begagnat då ALLA kommer sälja för att ha råd med 5an. Min gissning? runt tusenlappen.

Om det är värt det? Kolla säljarnas omdömen. Har de bra omdömen är det värt det.
Citera
2020-09-15, 16:22
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Köpte ett PS4 för ganska exakt fem år sedan, slog på två veckor.. I somras havererade den och fick återställas med USB. Nu har den gjort samma sak igen.. fast den bråkar även om att försöka återställas. Är det lönt att försöka få den lagad eller är den för gammal och dags att börja titta på en ny?
Citera
2020-09-15, 17:17
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
Köpte ett PS4 för ganska exakt fem år sedan, slog på två veckor.. I somras havererade den och fick återställas med USB. Nu har den gjort samma sak igen.. fast den bråkar även om att försöka återställas. Är det lönt att försöka få den lagad eller är den för gammal och dags att börja titta på en ny?
Som ett sista försök hade jag testat att bygga upp databasen igen (rebuild database) från felsäkert läge som du kommer åt på detta vis: https://youtu.be/49H1bL5srSc
Kör du inte redan med senaste systemprogamvara 7.55 så uppdatera till den versionen också.
Citera
2020-09-15, 17:33
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Som ett sista försök hade jag testat att bygga upp databasen igen (rebuild database) från felsäkert läge som du kommer åt på detta vis: https://youtu.be/49H1bL5srSc
Kör du inte redan med senaste systemprogamvara 7.55 så uppdatera till den versionen också.

Tack.

På tredje försöket att återställa från felsäkert läge. Fick felmeddelande två gånger (lustig detalj, det gick inte att söka på just den sifferkombinationen på Playstations hemsida bland felkoder ), så lyckades jag få igenom återställningen och uppdaterade till 7.55.

Hoppas den håller längre än två månader nu....
Citera
2020-09-15, 17:50
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Tack.

På tredje försöket att återställa från felsäkert läge. Fick felmeddelande två gånger (lustig detalj, det gick inte att söka på just den sifferkombinationen på Playstations hemsida bland felkoder ), så lyckades jag få igenom återställningen och uppdaterade till 7.55.

Hoppas den håller längre än två månader nu....
Ja får hoppas men du gjorde inte bara snabb återställning då utan reparerade databasen som kan ta ganska lång tid att göra?
Citera
2020-09-15, 19:48
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ja får hoppas men du gjorde inte bara snabb återställning då utan reparerade databasen som kan ta ganska lång tid att göra?

Alltså jag blåste hela, inte bara restore database som på klippet. Jag laddade hem en återställningsfil och lade på en usb-sticka och gjorde det som han "varande" för som tar bort allt, som bara skulle göras vid stora problem.

Vet inte om det är det du menar med snabb återställning. Gjorde det som enligt hemsidan var det tyngsta artilleriet...
Citera
2020-09-15, 20:05
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Alltså jag blåste hela, inte bara restore database som på klippet. Jag laddade hem en återställningsfil och lade på en usb-sticka och gjorde det som han "varande" för som tar bort allt, som bara skulle göras vid stora problem.

Vet inte om det är det du menar med snabb återställning. Gjorde det som enligt hemsidan var det tyngsta artilleriet...
Okej då borde det vara tillräckligt, tänkte att databasen kan vara skadad och behövde byggas upp när problemet återkommer.
Citera
2020-09-15, 20:15
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Okej då borde det vara tillräckligt, tänkte att databasen kan vara skadad och behövde byggas upp när problemet återkommer.
Ja jag hoppas det, men var tvungen att göra samma sak för bara någon månad sedan, så är lite orolig för att det är något större problem
Citera
2020-09-26, 05:59
Medlem
Kedoxs avatar
Blivit lite sugen på ps4 pro då de nog går att få till skapligt pris nu.

Vad skulle ni säga är ett rimligt pris för ett bättre begagnat. Vad är fyndpris? Vad är scam-pris?
Citera
2020-11-13, 15:22
Medlem
CyberIngmars avatar
För en Nintendo nörd vilket Playstation av ps4 ska en amatör satsa på. Jag har aldrig haft playstation förr. Fördelar och nackdelar med båda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in