Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-01, 22:28
  #1
Medlem
Ajaxxs avatar
Jag har just nu stora nätverksproblem, jag har gjort följande:

- Jag har Telia Öppet fiber och Telia har konfigurerat min router som brygga
- Anslutit min Apple Time Capsule som router till TG799

Förutom att jag i princip inte kan surfa på nätverket verkar det som att jag har fått flera Time Capsule konfigurationer. Det står "Time Capsule" som hoppar till "Time Capsule (2)" och nätverket är riktigt långsamt. Jag har resettat ATC men utan att det gett någon effekt.

Jag har precis kopplat bort Telia routern och kopplat ATC direkt till fiberenheten, som jag haft en tid utan problem, och då uppstod två ATC igen.

Jag antar att jag måste börja om med allt på något sätt men jag vet inte riktigt hur.

Varför får jag två ATC i nätverket då jag har endast en fysisk.

Alla råd och hjälp uppskattas.
Citera
2013-12-01, 22:37
  #2
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Första dumma frågan, men har du anslutet din ATC till rätt port på Telias klena ursäkt till router (läs: brygga)?
Citera
2013-12-01, 23:32
  #3
Medlem
Ajaxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Första dumma frågan, men har du anslutet din ATC till rätt port på Telias klena ursäkt till router (läs: brygga)?

Ja, port 4.

När jag installerat Telia Öppen Fiber använde jag ATC som router direkt till switchen utan problem nu har jag kopplat tillbaka men det går oerhört långsamt, eller inte alls. Enda anledningen till att jag behöver Telias enhet är IP-telefonin.
Citera
2013-12-01, 23:59
  #4
Medlem
Ajaxxs avatar
Jag glömde att skriva att jag har en Airport Express och Airport Extreme i nätverket varav Extremen var kopplad med en kabel. Båda används för att utöka nätverket i delar av huset som är för långt bort från ACT.

Nu stängde jag av båda dessa och helt plötsligt får jag superfart. Det betyder att de har något med detta att göra. Har testat med att starta Telia bridge och testa den vägen igen och fick följande resultat vid test via bredbandskollen (Ta emot/Skicka):

Telia Tg + ACT: 108/122
ACT som router: 104/149

Antar att detta är bra :-)
__________________
Senast redigerad av Ajaxx 2013-12-02 kl. 00:11.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback