Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-01, 08:59
  #1
Medlem
Hej!

Jag har en allmän fundering gällande alla låsta ADSL-modem, Routrar och VoIP-boxar (senare kallad för "lådor") där ute som man köpt loss. Som man alltså ÄGER själv. Spelar ingen roll vilken operatör. Jag kan förstå att operatören vill ha kontroll över lådorna medans man har abonnemang hos dem, men när man inte längre är kund hos dem, borde man ha RÄTT till en uppgradering av mjukvaran till en operatörsoberoende mjukvara så att man även för tillgång till dem administrativa inställningarna på lådan. Alltså FULL tillgång till lådan. Är det någon som håller med mig, eller till och med vet hur det ligger till. Man har betalat för produkten, men den blir helt oanvändbar när man slutar som kund. Är inte det FEEEEL?!?

//Falcon
Citera
2013-12-01, 09:43
  #2
Medlem
SkepticalHippos avatar
Precis som du skriver så sätter ofta operatören in sin mjukvara, detta för att kunna fjärrstyra routern vid supportärenden. Det vanligaste jag har varit med om är dock att gränssnittet är routertillverkarens originalgränssnitt men att programmen hos operatören styr just uppdateringar och vissa fininställningar.

Om du köpt hårdvaran så får du självklart sätta in vilken mjukvara du vill då abonnemanget är klart. Operatören är dock inte skyldig att förse dig med mjukvaran eller support på det utan du får lösa det på egen hand.
Citera
2013-12-01, 09:47
  #3
Medlem
Men hur ska man kunna stoppa in en ny firmware om man inte kommer åt admin-sidorna???
Citera
2013-12-01, 10:20
  #4
Medlem
SkepticalHippos avatar
Det brukar finnas bakvägar för det. Det beror dock på vilken router du har, vilken typ av internet den är byggd för (om det är en kombinerad modem/router så spelar det roll om det är ADSL, fiber eller koaxnätet) och vilket företag som driftat den. Det brukar finnas många guider att finna genom en enkel Googlesökning.
Citera
2013-12-01, 11:17
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treeminder
Är inte det FEEEEL?!?

Rent juridiskt sett är det helt i sin ordning. Det är ju upp till dig att aceptera avtalet eller att låta bli.
Citera
2013-12-01, 20:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treeminder
Men hur ska man kunna stoppa in en ny firmware om man inte kommer åt admin-sidorna???

Det är inte ens säkert att du behöver lägga in en ny firmware, jag bytte bara lösenord på en av bredbandsbolagets analoga telefonadapter via en tftp server.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback