Citat:
Nja. Det handlar inte om "bör" eller någon form av osäkerhetsfaktor.
OM en skapande gud är allvetande så är ALLT som händer förutbestämt av guden redan när denne skapar universum. Dvs guden börjar skapa universum (och är allvetande om varje liten partikels påverkan från början till evigheten). Guden vet då exakt alla dina handlingar precis som att guden vet att en specifik snöflinga kommer falla och hur snöflingan ser ut. Om guden INTE vet detta så är guden inte allvetande.
OM en skapande gud är allvetande så är ALLT som händer förutbestämt av guden redan när denne skapar universum. Dvs guden börjar skapa universum (och är allvetande om varje liten partikels påverkan från början till evigheten). Guden vet då exakt alla dina handlingar precis som att guden vet att en specifik snöflinga kommer falla och hur snöflingan ser ut. Om guden INTE vet detta så är guden inte allvetande.
Ja precis, Gud vet exakt alla mina handlingar och dina, men betyder det att den som vet är lika med den som har bestämt? Enligt den logiken bör en meteorolog som vet att det kommer att åska imorgon vara ansvarig för åskan? Men vi vet att så inte är fallet, eller hur? Att veta är inte lika med att bestämma. Men visst, om Gud vet alla mina handlingar så kan jag inte göra annorlunda. Men det betyder inte att jag inte har en fria vilja bara för det.
Citat:
Nej precis, jag kan inte agera annorlunda än det Gud sett. Men det betyder inte att jag inte har en fri vilja, eller hur? Jag har fria val så länge jag inte har gjort mina val. Har jag gjort ett val så kan jag inte agera annorlunda, för annars försöker man ändra på det man har redan gjort, och det går inte. Samma sak är det med Gud. För Gud är allting redan historia, eftersom han är redan i framtiden. Guds tidsperspektiv och vårat tidsperspektiv är inte samma sak, ha det i minnet.
Du HAR med andra ord ingen fri vilja om en allvetande gudom skapade universum eftersom du inte kan agera annorlunda än vad guden förutbestämde när guden skapade universum. Skulle du kunna agera annorlunda än vad den skapande guden avsett så innebär det explicit att guden inte är allvetande.
Citat:
Så länge man har ett fungerande medvetande så är man ansvarig för sina handlingar. Det spelar ingen roll om Gud ser mina val eller inte. I slutändan är vi ansvariga och inte Gud även om han skapade universum.
Hur detta sedan manifesterar sig i ditt medvetande är irrelevant. Om du tror att du gör ett rationellt val (för dina tankar och minnen är också en del av universum som en allvetande skapargud givit upphov till) eller om du tänker på rosa elefanter och sedan tuggar på ditt eget finger har ingenting med validiteten av en handling att göra.
Citat:
Det var ett bra exempel du tog upp med biltillverkaren. Låt oss bygga vidare på det.
Vi kan koka ner det lite om det är för abstrakt för dig.
Vi tar en allsmäktig allvetande biltillverkare istället (glöm universum för ett tag).
Om biltillverkaren är allvetande när den skapar bilen är varje händelse känd från början. Om tändstiften går sönder efter 10k mil så är det för att den allvetande biltillverkaren avsett det (annars är inte biltillverkaren allvetande, det kan inte komma som en överraskning för denne). Eftersom biltillverkaren är allvetande och dessutom har skapat hela bilen (inklusive tändstift) så är de trasiga tändstiften en konsekvens av hur skaparen valde att skapa bilen
Om biltillverkaren avsett att tändstiften INTE skulle gå sönder så hade den allvetande tillverkaren skapat bilen på ett annat sätt (tändstiften har ingen slump eller "fri-vilja" att gå sönder bara för att, det är nämligen redan förutsett av den allvetande skaparen om så sker eller inte).
Vi tar en allsmäktig allvetande biltillverkare istället (glöm universum för ett tag).
Om biltillverkaren är allvetande när den skapar bilen är varje händelse känd från början. Om tändstiften går sönder efter 10k mil så är det för att den allvetande biltillverkaren avsett det (annars är inte biltillverkaren allvetande, det kan inte komma som en överraskning för denne). Eftersom biltillverkaren är allvetande och dessutom har skapat hela bilen (inklusive tändstift) så är de trasiga tändstiften en konsekvens av hur skaparen valde att skapa bilen
Om biltillverkaren avsett att tändstiften INTE skulle gå sönder så hade den allvetande tillverkaren skapat bilen på ett annat sätt (tändstiften har ingen slump eller "fri-vilja" att gå sönder bara för att, det är nämligen redan förutsett av den allvetande skaparen om så sker eller inte).
Du anser att den allvetande biltillverkaren är ansvarig för produkten om något skulle gå snett. Det håller jag med om.
Jag har två frågor som jag vill att du gärna svarar på om du vill:
1. Om biltillverkaren vet att 0.0001% av sina bilar kommer att gå sönder och orsaka dödsfall, ska han tillverka bilarna eller inte?
2. Om han väljer att tillverka bilarna är han ond eller god?
Senast redigerad av kunskap1 2013-12-10 kl. 18:25.
Senast redigerad av kunskap1 2013-12-10 kl. 18:25.
Du utgår från din utgångspunkt men Du accepterade först att Gud kan vara allsmäktig men inte allvetande och därför kan Gud inte ge fri vilja och vara allvetande. Men när jag fick dig att först vad allsmäktighet innebar ändrade du snabbt inställning. Vad fick dig att ändra dig?