Citat:
Min fråga var inte om blindtarmen var en rest från tidigare anfäder. Min fråga var om du hade artiklar som visar att blindtarmen saknar en funktion. Visar du mig att blindtarmen saknar en funktion så förkastar jag tron på Skaparen.
När har jag någonsin sagt att blindtarmen saknar en funktion? Det jag sagt är att den är klumpigt skapad, precis som mycket annat i kroppen, såsom blinda fläcken och en viss nerv.
Citat:
Nu tar vi ett steg i taget här. Vi börjar med människan. Varför tror du att människans nerv går hela vägen ner till aortan och gör en u-sväng och inte tar den korta och raka vägen ner till stämbandet? Vad gör nerven där vid aortan? Har det ett syfte, tror du?
Jo, så här är det. För länge, länge sedan, fanns det fiskar i havet. Dessa fiskar hade gälar, och en viss nerv som gjorde att gälarna fungerade och kunde användas. Allt eftersom tiden gick utvecklades nerven och är idag en del av stämbanden. Anledningen till att nerven tar en omväg är att vi idag går upprätt.
Det är den korta förklaringen. Om du verkligen är intresserad (vilket jag tvivlar på) så finns internet till hands.
Citat:
Som sagt, förklara varför nerven gör en omväg hos människan först. Vad är syftet med omvägen hos människan?
Det finns inget syfte med omvägen. Den är klumpig och ett tydligt "fel" hos människan. Istället för att ta kortaste vägen, en väg på någon centimeter, så tar den en enorm omväg. I länkarna jag visade så förklaras detta på ett bra sätt. Särskilt i videon med Dawkins får du det förklarat för dig på ett excellent sätt.
Citat:
Menar du att blindtarm inte hade behövts i en perfekt skapelse? Du menar att den bara är i vägen?
I en perfekt skapelse? Nej. I en perfekt skapelse hade blindtarmens funktion fixats på ett snyggare sätt. Men i vägen vet jag inte om den är. Jag vet att den lätt kan infekteras och då behöver opereras bort, men...
Citat:
Intressant att evolution kan skapa fina fåglar. Jag undrar hur det gick till. Du kanske kan förklara?
Nej, sådant lär man sig i grundskolan. Det hör liksom till allmänbildningen. Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution_of_birds