2013-12-02, 18:48
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson

Hur kan man förneka en skapare?
Därför att det finns öht ingenting som indikerar en sådan. Det du tar upp är inga indikationer på en personlig skapare. Det är samma gamla god-of-the-gaps.
Citera
2013-12-02, 19:16
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Min fråga var inte om blindtarmen var en rest från tidigare anfäder. Min fråga var om du hade artiklar som visar att blindtarmen saknar en funktion. Visar du mig att blindtarmen saknar en funktion så förkastar jag tron på Skaparen.

När har jag någonsin sagt att blindtarmen saknar en funktion? Det jag sagt är att den är klumpigt skapad, precis som mycket annat i kroppen, såsom blinda fläcken och en viss nerv.

Citat:
Nu tar vi ett steg i taget här. Vi börjar med människan. Varför tror du att människans nerv går hela vägen ner till aortan och gör en u-sväng och inte tar den korta och raka vägen ner till stämbandet? Vad gör nerven där vid aortan? Har det ett syfte, tror du?

Jo, så här är det. För länge, länge sedan, fanns det fiskar i havet. Dessa fiskar hade gälar, och en viss nerv som gjorde att gälarna fungerade och kunde användas. Allt eftersom tiden gick utvecklades nerven och är idag en del av stämbanden. Anledningen till att nerven tar en omväg är att vi idag går upprätt.

Det är den korta förklaringen. Om du verkligen är intresserad (vilket jag tvivlar på) så finns internet till hands.

Citat:
Som sagt, förklara varför nerven gör en omväg hos människan först. Vad är syftet med omvägen hos människan?

Det finns inget syfte med omvägen. Den är klumpig och ett tydligt "fel" hos människan. Istället för att ta kortaste vägen, en väg på någon centimeter, så tar den en enorm omväg. I länkarna jag visade så förklaras detta på ett bra sätt. Särskilt i videon med Dawkins får du det förklarat för dig på ett excellent sätt.
Citat:
Menar du att blindtarm inte hade behövts i en perfekt skapelse? Du menar att den bara är i vägen?
I en perfekt skapelse? Nej. I en perfekt skapelse hade blindtarmens funktion fixats på ett snyggare sätt. Men i vägen vet jag inte om den är. Jag vet att den lätt kan infekteras och då behöver opereras bort, men...

Citat:
Intressant att evolution kan skapa fina fåglar. Jag undrar hur det gick till. Du kanske kan förklara?

Nej, sådant lär man sig i grundskolan. Det hör liksom till allmänbildningen. Wikipedia:http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution_of_birds
Citera
2013-12-02, 19:26
Medlem
Citat:
Vilka andra gudar? Statyer och andra icke-levande saker som betraktats som gudar förkastar jag. Eller gudar som föder barn och gifter sig och mördar varann som det står i de grekiska myterna förkastar jag. Men om du har en logisk, allsmäktig, allvetande Gud som den enda Guden eller som Abraham trodde på, så fram med den.

Förstod nästan att du inte skulle hänga med i logiken....du förnekar alltså Allah, Shiva, Tor, Oden m.m?

Tja din gud skickade ju sin son för att bli mördad...ännu en myt från bibeln som du tror på...inte ett skit bättre än de andra sagofigurernas äventyr.

Vi ateister räknar in din sagoboksgud i samma gäng gudar som ovan!
Citera
2013-12-02, 21:51
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Människan har inte haft svans, våra förfäder hade dock en svans och givetvis försvann den gradvis.

Jag vet vilka funktioner blindtarmen har idag, tack så mycket.

Skulle du dock mot all förmodan vara sugen på att lära dig något om vårat genetiska arv så kommer här en liten rekomendation. Jag misstänker dock att du vet betydligt bättre än alla dessa "forskare" och förståsigpåare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_vestigiality

Men jag skrev ju i inlägget att vi inte pratar om våra förfäder utan om människor. När försvann svansen och varför gjorde den det? I vilket stadie försvann den och hur såg denna förfäder ut som hade 4 cm lång svans? Vad spelar det för roll vad en forskare säger? Jag har all rätt i världen att ta forskarna på allvar som att avvisa dem. Bara för att forskarna säger nåt innebär det inte att vi ska rista in dessa uttalanden i sten och hylla de i all evighet. Jag avvisar vad jag vill och tar till mig vad jag vill. Du har också rätt till att göra det. Forskarna och forskarna. Forskarna är människor som du och jag, har lärt sig grundläggande kunskap en gång i tiden precis som du och jag. Undersöker och räknar ut saker och ting genom att använda sig av olika metoder. Och? Det innebär inte att de alltid kommer fram till sanningen.
Citera
2013-12-02, 21:55
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Fiffiniffi|46403648]Tro fan det. Accepterar du utsagor om enhörningar utan bevis?

Beror på vad utsagorna är. Berätta om du vet någon.

Citat:
Kanske för att det inte är ett tecken, annat än i ditt huvud?

Kanske är det så kanske inte. Vi utgår från två olika utgångläge.

Citat:
Nej då, jag med flera är öppna för olika sorters bevis...men de tycks aldrig komma.

Vilka sorters bevis väntar du på?

Citat:
Allting tycks peka på det. Och inget tycks peka på en skapare. Vilken slutsats ska man dra?

I din värld är det så men inte i andras. Vilken slutsats man ska dra är olika från person till person. Var och en drar sin egen slutsats.
Citera
2013-12-02, 22:03
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Därför att det finns öht ingenting som indikerar en sådan. Det du tar upp är inga indikationer på en personlig skapare. Det är samma gamla god-of-the-gaps.

haha, du har inte hängt med i tråden va? Jag tror inte skaparen har skickat sin enda son till jorden för att skaparen har ingen son. Jag tror inte heller på att skaparen har kommit ner och brottats med Jakob. Detta har jag skrivit i ett inlägg i tråden. Men du kanske inte har sett det?
Citera
2013-12-03, 00:22
Medlem
Jeffry122s avatar
Vi är så små i detta gigantiska universum så skaparen måste nog tappat bort oss i mörkret i så fall, med tanke på hur jävla värdelöst allting är menar jag

Det skulle vara mycket större sannolikhet att vi är nått slags experiment som några aliens skapade för att ha någonting att göra i deras jakt på svaret som inte finns

-Varför är vi här?
-Därför!
-Därför är inget svar!
-Nej jag vet och varför är ingen fråga.
Citera
2013-12-03, 00:46
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeffry122
Vi är så små i detta gigantiska universum så skaparen måste nog tappat bort oss i mörkret i så fall, med tanke på hur jävla värdelöst allting är menar jag

Det skulle vara mycket större sannolikhet att vi är nått slags experiment som några aliens skapade för att ha någonting att göra i deras jakt på svaret som inte finns

-Varför är vi här?
-Därför!
-Därför är inget svar!
-Nej jag vet och varför är ingen fråga.

Jo, men är det inte häpnadsväckande att vi trots vår obetydliga storlek som är en fis i rymden kan ha så stora tankar och funderingar kring livet och universum. Visst är det häpnadsväckande att vi små små organismer i detta universum faktiskt undersöker universum, nåt som är miljarder gånger större än oss? Får det inte detta dig till någon tankeställare?

Men en annan fråga: Är du aldrig orolig över att det finns ett liv efter döden som kan innebära evigt lidande? Reflekterar du någonsin över det? Varför tror du att vissa människor begår alla sju dödssynden och är stolta över det också? Vad vinner de på det för att vara stolta?
Citera
2013-12-03, 01:03
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
När försvann svansen och varför gjorde den det? I vilket stadie försvann den och hur såg denna förfäder ut som hade 4 cm lång svans?

Vad spelar det för roll? Du kan se människor med 30 cm svans idag om du är så intresserad.

Citat:
Vad spelar det för roll vad en forskare säger? Jag har all rätt i världen att ta forskarna på allvar som att avvisa dem.

Vissa av oss bryr oss om vad som är sant och inte.

Citat:
Bara för att forskarna säger nåt innebär det inte att vi ska rista in dessa uttalanden i sten och hylla de i all evighet.

Har någon sagt motsatsen? Strawman.

Citat:
Jag avvisar vad jag vill och tar till mig vad jag vill.

Låter det som en pålitlig väg till sanning?

Citat:
Du har också rätt till att göra det.

Ja vi har ett fritt land. Men så bryr jag mig faktiskt om vad som är sant och inte.

Citat:
Forskarna och forskarna. Forskarna är människor som du och jag, har lärt sig grundläggande kunskap en gång i tiden precis som du och jag. Undersöker och räknar ut saker och ting genom att använda sig av olika metoder. Och? Det innebär inte att de alltid kommer fram till sanningen.

Har någon sagt motsatsen? Strawman.
Citera
2013-12-03, 01:08
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Beror på vad utsagorna är. Berätta om du vet någon.

Vad sägs om att jag hänvisar till gammal litteratur och påstår att jag sett dem personligen? Eller kanske säger att "hästars felfria design MÅSTE bero på genetisk inblandning från enhörningar"?

Citat:
Kanske är det så kanske inte. Vi utgår från två olika utgångläge.

Ja. Jag bryr mig om vad som är sant och du skiter i det.

Citat:
Vilka sorters bevis väntar du på?

Vad har du? Ge mig det bästa du har.

Citat:
I din värld är det så men inte i andras. Vilken slutsats man ska dra är olika från person till person. Var och en drar sin egen slutsats.

Ja. Och vissa av oss bryr oss om vad som är sant och vissa skiter i det.
Citera
2013-12-03, 01:11
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jo, men är det inte häpnadsväckande att vi trots vår obetydliga storlek som är en fis i rymden kan ha så stora tankar och funderingar kring livet och universum.

Varför skulle det vara konstigt?

Citat:
Visst är det häpnadsväckande att vi små små organismer i detta universum faktiskt undersöker universum, nåt som är miljarder gånger större än oss? Får det inte detta dig till någon tankeställare?

Varför skulle det vara konstigt?

Citat:
Men en annan fråga: Är du aldrig orolig över att det finns ett liv efter döden som kan innebära evigt lidande?

1. Nej. Är du? Vad menar du kommer hända? Och varför tror du det?

2. Pascals Wager never goes out of style....

Citat:
Varför tror du att vissa människor begår alla sju dödssynden och är stolta över det också? Vad vinner de på det för att vara stolta?

Vad har det med något att göra?
Citera
2013-12-03, 02:10
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vad sägs om att jag hänvisar till gammal litteratur och påstår att jag sett dem personligen? Eller kanske säger att "hästars felfria design MÅSTE bero på genetisk inblandning från enhörningar"?

Ja. Jag bryr mig om vad som är sant och du skiter i det.

Vad har du? Ge mig det bästa du har.

Ja. Och vissa av oss bryr oss om vad som är sant och vissa skiter i det.

Alla människor vill och bryr sig om sanningen men vad som är sanning kan vara väldigt subjektivt och vagt. Men vad vill du ha för bevis? Du eftersöker bevis ju då ska du kunna sätta fingret på vad du vill ha som bevis? Det finns inget som heter ''ge mig det bästa eller sämsta du har'' Det är du som eftersöker bevis och då ska du veta vad för bevis det är du eftersöker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in