Flashback bygger pepparkakshus!
2013-11-30, 14:57
Medlem
Sitter här och funderar på rimligheten i hur DO kan göra olika näringsidkare eller kommuner skadeståndsskyldiga på så hutlösa belopp som jag antar "skall" ligga i proportion av den kränkning offrett utsatts för.

Tittar vi då istället på brottmål där någon blivit våldtagen, misshandlad eller invalidiserad.. Skadeståndet i dessa fall brukar ligga i ca 1/10-del av DO-fallen. Kan någon hjälpa mig bena ut detta?

Vid brott, då ska beloppet ytterliggare kränka offret men vid DO-fall ska det vara nästan FÖR stora belopp. Kan någon hjälpa mig bena ut hur det kan vara på detta sätt? Förutsätts det att brottsofferjouren och andra grupper även bidrar med pengar till BO och därmed kan det vara mindre skadestånd samtidigt som en diskriminerad endast får pengar ifrån DO?
Hur kan det se ut i realiteten. Ekonomiskt är en brutal grov våldtäkt samma skadeståndsklass som att neka en "neger" i krogkö?

En annan frågeställning, hur jämställda är vi mellan kvinnor och män? Får män mindre pengar eller är det relativt jämställt här?

Hjälp mig bena ut och diskutera de faktiska orsakerna till detta och undvik bara skylla på "allt är någons fel".
Citera
2013-11-30, 15:47
Medlem
Avsikten med ersättningen är inte enbart att den ska vara reperativ utan även att det ska vara kännbart för en arbetsgivare/näringsidkare mfl att ägna sig åt diskriminering.
Citat:
Det framhölls i förarbeten till diskrimineringslagen att ersättning vid diskriminering delvis fyller andra ändamål än skadestånd vid brott (där den preventiva funktionen uppnås genom de straffrättsliga påföljderna) och att ersättningen ska avskräcka från att bryta mot diskrimineringslagen. Enligt lagens förarbeten ska således domstolarna särskilt ta hänsyn till den avskräckande effekten när de bestämmer lämplig ersättningsnivå.
http://www.industriarbetsgivarna.se/arbetsgivarfragor/jamstalldhet_och_diskriminering/diskrimineringsersattning

Edit Från diskrimineringslagen också:
Citat:
När ersättningen bestäms ska särskilt syftet att motverka sådana överträdelser av lagen beaktas.
https://lagen.nu/2008:567#K5P1S1
Senast redigerad av Anomiea 2013-11-30 kl. 15:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in