• 1
  • 2
2013-11-30, 14:00
Medlem
M Nordströms avatar
Som frågan lyder hur skulle du reagera om du blev utsatt för hot vid valbåsen om dom som hotade ville se dina valsedlar så att du inte röstar på fel parti? Detta kan nog komma att hända i valet 2014 som kommer att bli det smutsigaste valet i Sveriges historia förmodligen. Kommer det att finnas vakter i vallokalen?
Citera
2013-11-30, 14:04
Medlem
Källa om smutsigaste valet i år??

Jag har allvarliga problem när någon hotar mina rättigheter att göra vad tusan jag har rätt att göra.

Har hamnat i bråk för detta men jag har vunnit dom och detta kommer inte att ändras d.v.s. om inte någon dödar mig annars så nej.
Citera
2013-11-30, 14:07
Medlem
Även jag tror att valet 2014 kommer bli en jävla soppa.
Förväntar mig dessvärre valfusk, men tvivlar på att folk kommer bli hotade vid valbåsen.
Om de hotar en så ska man stå på sig och vägra visa vad man röstar på, vi lever trots allt i en demokrati och man ska inte låta folk ta det ifrån oss hur mycket de än försöker.
Jag personligen kommer bara ta en valsedel (de jag kommer rösta på) och jag skiter fullständigt i vad folk tycker om det.
Citera
2013-11-30, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CSPTT

Jag har allvarliga problem när någon hotar mina rättigheter att göra vad tusan jag har rätt att göra.

Har hamnat i bråk för detta men jag har vunnit dom och detta kommer inte att ändras d.v.s. om inte någon dödar mig annars så nej.
Hur fan kan han ha en källa på något som inte ens har hänt än?
Han säger själv att han tror att det FÖRMODLIGEN kommer bli det smutsigaste valet.
Fan, killen, du är småblåst.
Citera
2013-11-30, 14:14
Medlem
hashish-boys avatar
valfusk som jag tror kommer att förekomma är ju klassikern där man "glömt" fylla på lappar så att folk måste be om nya.

mitt tips till er som är oroliga för valfusk ha med mobilen och filma i smyg när du går in och röstar.
Citera
2013-11-30, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Som frågan lyder hur skulle du reagera om du blev utsatt för hot vid valbåsen om dom som hotade ville se dina valsedlar så att du inte röstar på fel parti? Detta kan nog komma att hända i valet 2014 som kommer att bli det smutsigaste valet i Sveriges historia förmodligen. Kommer det att finnas vakter i vallokalen?
Är du orolig för hot så poströsta. Tror knappast vallokalerna/posten kommer vara belägrade flera veckor före valet.

Citat:
Ursprungligen postat av CSPTT
Behövs det? Vad tror du själv?

1. Två partier riskerar att åka ut (C och KD).
2. Det är supervalår (EU + Riksdagsval).
3. De rödgröna har chans att få till ett maktskifte.

Om inte dessa ingredienser pekar på smutsighet och kontroverser så vet i fanken vad som ska till.
När stod det senast så här mycket på spel?
Senast redigerad av Kaymano 2013-11-30 kl. 14:29.
Citera
2013-11-30, 14:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Direkta hot lär inte vara så vanligt förekommande. Om det inträffar, ring polisen.
Men försvunna valsedlar lär bli vanligare 2014 än vid tidigare val. Det har väl tom. redan aviserats från vänsterhåll att det är rätt & riktigt att kasta SD's valsedlar.

Som tidigare inlägg nämner, se till att mobilfilma isåfall.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2013-11-30 kl. 14:24.
Citera
2013-11-30, 14:42
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Direkta hot lär inte vara så vanligt förekommande. Om det inträffar, ring polisen.
Men försvunna valsedlar lär bli vanligare 2014 än vid tidigare val. Det har väl tom. redan aviserats från vänsterhåll att det är rätt & riktigt att kasta SD's valsedlar.

Som tidigare inlägg nämner, se till att mobilfilma isåfall.

Förvunna valsedlar är nog helt klart något som säkert lär öka i detta val tyvärr. Förhoppningsvis kanske det finns någon valförrättare som kan stävja detta otyg om dom upptäcker detta.
Citera
2013-11-30, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Är du orolig för hot så poströsta. Tror knappast vallokalerna/posten kommer vara belägrade flera veckor före valet.

Behövs det? Vad tror du själv?

1. Två partier riskerar att åka ut (C och KD).
2. Det är supervalår (EU + Riksdagsval).
3. De rödgröna har chans att få till ett maktskifte.

Om inte dessa ingredienser pekar på smutsighet och kontroverser så vet i fanken vad som ska till.
När stod det senast så här mycket på spel?
Så du tror C och KD kommer gömma undan valsedlar för rödgröna som skedde mot SD vid valen 2010?
Smutsigare än så blir det inte, bortsett från TS scenario (som S var halvvägs där 2010 länk), och regelrätt valfusk från valarbetarna, eller valmyndigheten.
De kan ljuga och kasta smutsig skit i högar mot varandra, men det blir inte smutsigare än när man försöker påverka väljarna genom fysiskt försvåra deras val, hota dom, eller regelrätt fusk.
Citera
2013-11-30, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ui
Så du tror C och KD kommer gömma undan valsedlar för rödgröna som skedde mot SD vid valen 2010?
Smutsigare än så blir det inte, bortsett från TS scenario (som S var halvvägs där 2010 länk), och regelrätt valfusk från valarbetarna, eller valmyndigheten.
De kan ljuga och kasta smutsig skit i högar mot varandra, men det blir inte smutsigare än när man försöker påverka väljarna genom fysiskt försvåra deras val, hota dom, eller regelrätt fusk.
Jag tror att insatserna och den totala mediaexponering som ett supervalår för med sig är det som avgör hur pass smutsigt det blir. Riksdags och EU-val sammanfaller bara vart 20:e år. Det i kombination med att flera partier riskerar att åka ut samt att det kan bli maktskifte borde borga för ett smutsigt val. Finns väl ingenting som tyder på att valåret 2014 kommer bli mer städat än det elände vi upplevde 2010?
Vem/Vilka som gör vad vet jag inte. Det får framtiden utvisa. Jag dömer inte på förhand.
Senast redigerad av Kaymano 2013-11-30 kl. 15:08.
Citera
2013-11-30, 15:04
Medlem
Pungs avatar
Jag är väl ingen person som älskar konflikter. Men just röstningen tycker jag är lite kul att ta SD synligt och även stå med lapp synligt ifall det är kö.

Känns otänkbart att någon skulle säga något. Men om så vore, skulle jag nog faktiskt ställa till en scen. Gapa, kräva att personen avvisades, begära polis tillkallades. Kanske knuffa lite också.

Det är väl ett råd i alla sammanhang. Kanske särskilt för den som hatar bråk.

Det finns inget som triggar bråkstakar mer än undfallenhet och att vara defensiv. Den som blir argaste är ofta den som folk vill lugna ner. Ofta genom att tillrättavisa den som gör personen arg.

Att bli vansinnig gör också att omgivningen omedvetet ser det som att någon blivit utsatt för något oaceptabelt. Omvänt så tänker man att den som tar emot påhopp är skamsen och vet att han gjort fel.

Därför är det så dumt när SD:are har den här defensiva linjen. De tror att folk ska uppfatta dem som lugna och resonabla och civiliserade. Men det enda folk ser är en skamsen gubbe som blir utskälld.
Citera
2013-11-30, 15:15
Medlem
SleighBellss avatar
Jag har bara röstat en gång och tyckte stämningen var lite laddad i min lokala vallokal. Nu vet jag inte hur det ser ut i andra kommuner men där valsedlarna var placerade satt fyra valarbetare på andra sidan bordet och stirrade smått intensivt på vilka lappar som valdes. Jag tyckte det hela kändes komiskt och tog således en av varje. Även om jag skulle stoltsera med att jag röstar på sd(vilket inte gör) tror jag inte mycket skulle hänt, vi svenskar är rätt försynta gentemot varandra vilket jag tycker är trevligt. Fast det kan nog bli livat om du befinner dig kommuner där sdhatet genomsyrar varenda valarbetar och väljare så pass att du blir öppet villebråd ifall dom får reda på dina lömska planer.

Är förresten någon som vet hur valarbetet går till och övervakas, kan tänka mig att det kan myglas med röster om det blir alldeles för obekväma siffror för motståndaren?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in