Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-30, 12:46
  #1
Medlem
Har ett litet problem som behöver ett svar.

Har 100mbit bredband och kör nu trådlöst, via router till tv, dator, telefon mm. Grejen är att hastigheten halveras med trådlöst. För telefon och tv-spel är detta inget problem. Men jag vill kunna utnyttja hela hastigheten till tv och dator. Jag tänkte därför dra en nätverkskabel från router till datorn och tv:n.

Min fråga är då om det finns möjlighet att dra EN lång kabel (typ 15 meter) från router till närheten av dator och tv och sen splitta till två kortare kablar. En till tv och en till dator. Så att man slipper dra två 15metare. Finns det sådana splittare? Försämras hastigheten om man gör så?

Tacksam för svar!
Citera
2013-11-30, 13:17
  #2
Medlem
Spärrmans avatar
Om jag förstått dig rätt så behöver du en nätverskswitch. Liten dosa med 4/8/16... nätverksuttag varav ett använder du till den långa kabeln och från de andra uttagen drar du sedan kablar till respektive enhet du vill ansluta.
Citera
2013-11-30, 13:29
  #3
Medlem
Spärrmans avatar
http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...0-1000_gigabit
Citera
2013-12-04, 10:39
  #4
Medlem
Caffreys avatar
Har nyligen flyttat så jag har funderat på det här också. Men jag är rätt säker på att du kan ha TV på samma kabel som datorn eftersom TVn använder ett speciellt uttag på ditt modem (så har vi i alla lägenheter här iaf)

Så du får dra två kablar i så fall. Eller använda en kabel till TVn och sen köra WiFi till datorn, så har jag funderat på att göra i alla fall.
Jag funderar på att köpa en accesspunkt och sätta vid TVn som jag kan koppla in TVn, datorn och förstärkarn till. Kabeln kommer gå till telia boxen.
Citera
2013-12-04, 13:07
  #5
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caffrey
Har nyligen flyttat så jag har funderat på det här också. Men jag är rätt säker på att du kan ha TV på samma kabel som datorn eftersom TVn använder ett speciellt uttag på ditt modem (så har vi i alla lägenheter här iaf)

Så du får dra två kablar i så fall. Eller använda en kabel till TVn och sen köra WiFi till datorn, så har jag funderat på att göra i alla fall.
Jag funderar på att köpa en accesspunkt och sätta vid TVn som jag kan koppla in TVn, datorn och förstärkarn till. Kabeln kommer gå till telia boxen.


Sneak-varianten är att använda en "kabeldelare"
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur...rkskablar-i-en


Den mer avancerade metoden är att multiplexera mha av vlan. För det krävs 2 switchar med stöd för vlan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback