2013-11-30, 12:26
Medlem
Säg att jag vill låsa in hälften av mitt månadssparande och inte se pengarna igen på 4 - 5 år, är räntebevis en bra sparform då? Enligt Avanza är risken lägre än aktier, men det finns ju alltid en risk. Är det någon här som testat det förut? Vad händer om det går åt helvete? Vilka faktorer måste inträffa för att det ska gå åt helvete? Är det börsen som måste krascha för att jag ska förlora mina pengar, kan mina pengar sjunka i värde på kontot?

Är det värt den högre räntan?

(bonusfråga: är det bättre att vänta på en börskrasch ala 2008 eller bostadsbubblan för att sedan investera?)

Räknade ut att på en konstant ränta på ca 6,8% (som Avanza angett, jag är medveten om att den kan gå upp och ner) så kommer jag att efter 5 år ha tjänat 13,600 kr på att ha 10,000 kr i ett räntebevis. Dessutom får jag ut mitt nominella värde på 10,000 utöver all ränta jag fått under åren. Det låter som en fantastiskt bra affär som självklart kan gå åt helvete, men 10,000 kan man alltid få tillbaka och det låter som en skön idé att sätta in 10,000 som man sedan glömmer bort och får ut 5 år senare. En trevlig överraskning. Förutsatt att man också får ut sina pengar. Hur ofta går räntebevis åt pipsvängen?
Senast redigerad av XiongShi 2013-11-30 kl. 12:52.
2013-11-30, 13:40
Medlem
Jag har ingen egen erfarenhet men ur den här vinkeln ser det inte direkt lysande ut: Räntebevis - Vi lurar våra egna kunder!
2013-11-30, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samurai-Cinema
Jag har ingen egen erfarenhet men ur den här vinkeln ser det inte direkt lysande ut: Räntebevis - Vi lurar våra egna kunder!
Då skiter jag i det.
2013-11-30, 14:53
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XiongShi
Då skiter jag i det.
Köp fonden Aktie-Ansvar Avkastningsfond istället om du vill ligga i ränta!
2013-11-30, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
Köp fonden Aktie-Ansvar Avkastningsfond istället om du vill ligga i ränta!
Skär hellre av mig kuken
2013-11-30, 15:09
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Skär hellre av mig kuken
Nä men ta hellre en 100% risk för 4-5%, sen skatt på det. Istället för en fond som i år snart krossat 4%-spärren, skattefritt via ett ISK. Helt med på hur du tänker
2013-11-30, 15:10
Medlem
Rektangels avatar
Eller om du vill ta lite högre risk och få högre avkastning och inte ha lågavkastande statsobligationer och bara få runt 4% i årstakt.

Då finns Carnegie Corporate fond som ökar runt 7-8 % i årstakt och placerar i främst bostads & företagsobligationer. Alternativt Öhman företagsobligationsfond som tickar över 10% i årstakt just nu.

Annars finns det en uppsjö av fondalternativ att botanisera i ....

https://www.avanza.se/fonder/lista.html?disableSelection=false&name=&rootCatego ryIds=FUND%7CFUND_INTEREST&subCategoryIds=FUND%7CF UND_INTEREST_SEK&sortField=CHANGE_IN_SEK_SINCE_THR EE_MONTHS&sortOrder=DESCENDING&activeTab=overview

Främst en bra placering p g a den fallande räntan eftersom vi återigen verkar ha deflation och spekulation om ytterligare räntesänkningar från riksbanken.

Obligationsinnehav ökar som bekant i värde när räntorna faller....
Senast redigerad av Rektangel 2013-11-30 kl. 15:14.
2013-11-30, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
Nä men ta hellre en 100% risk för 4-5%, sen skatt på det. Istället för en fond som i år snart krossat 4%-spärren, skattefritt via ett ISK. Helt med på hur du tänker
Nä jag tar helt enkelt en annan fond som ger mer avkastning.
2013-12-01, 00:52
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Räknade ut att på en konstant ränta på ca 6,8% (som Avanza angett, jag är medveten om att den kan gå upp och ner) så kommer jag att efter 5 år ha tjänat 13,600 kr på att ha 10,000 kr i ett räntebevis. Dessutom får jag ut mitt nominella värde på 10,000 utöver all ränta jag fått under åren. Det låter som en fantastiskt bra affär som självklart kan gå åt helvete, men 10,000 kan man alltid få tillbaka och det låter som en skön idé att sätta in 10,000 som man sedan glömmer bort och får ut 5 år senare. En trevlig överraskning. Förutsatt att man också får ut sina pengar. Hur ofta går räntebevis åt pipsvängen?
Du får efter 5 år tillbaka insatsen på 10.000 kr och har under tiden sammanlagt fått ca 3.600 kr i ränta. Mer fantastiskt än så är det inte.

Fördelen med räntebevis kontra lång räntefond är att du är garanterad insats + ränta vid löptidens slut, förutsatt att företaget inte drabbas av någon "kredithändelse". Räntefonder sjunker och stiger i värde, så har du otur kan du komma både in och ut vid fel tillfällen.

Exampel:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2099/folksams-obligationsfond
2013-12-01, 01:04
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samurai-Cinema
Sedvanlig smörja från (S)(V)T.

Enda rimliga kritiken är avgiften. Men det är ju inte kostnadsfritt för Nordea att agera market maker och göra det möjligt att köpa och sälja små poster. Om fler aktörer erbjuder räntebevis ökar konkurrensen och det sätter press på avgifterna.

Vad finns det för andra produkter för småsparare med hold-to-maturity företagsobligationer? Inga, mig veterligen.
2013-12-03, 11:36
Medlem
Crossmacks avatar
https://www.flashback.org/t1819017

Vi kan hålla oss dit.

låst //mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in