Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-29, 00:21
  #1
Medlem
TitanDukes avatar
hej har en ny bärbar och den får kontakt med mitt trådlösa nätverk , så har jag en gammal men den får ingen eller väldigt dålig och orkar inte sända till routern . routern har jag bytt ut antennerna till dom största jag kunde köpa på Kjell co .

så till min fråga går det att trimma nätverkskortet eller om jag klipper den svarta och den vita kabeln och löder dit antenner på dom , får jag bättre sändning o mottagning gå eller förstör jag kortet för vad jag vet går väl inte kablarna någonstans utan slingrar sig i datorn en bit bara eller ?.
Citera
2013-11-29, 00:37
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TitanDuke
hej har en ny bärbar och den får kontakt med mitt trådlösa nätverk , så har jag en gammal men den får ingen eller väldigt dålig och orkar inte sända till routern . routern har jag bytt ut antennerna till dom största jag kunde köpa på Kjell co .

så till min fråga går det att trimma nätverkskortet eller om jag klipper den svarta och den vita kabeln och löder dit antenner på dom , får jag bättre sändning o mottagning gå eller förstör jag kortet för vad jag vet går väl inte kablarna någonstans utan slingrar sig i datorn en bit bara eller ?.

Ehm.. du inser förstås att radiosystemen i både din router och din dator är ganska så snävt dimensionerade och att "sätta på de största antenner du kan hitta" troligen är det ABSOLUT MEST KORKADE du kan göra!

Man skall använda rätt antenner till rätt utrustning. De flesta konsumentburkar har inte diskriminatorer som klarar av att man hänger på high-gain-antenner på dem eftersom signalen då överstuyr (blir för stark) och dessutom så förstärker man ju alla störningar lika mycket).
Citera
2013-11-29, 01:00
  #3
Medlem
Bongomans avatar
Nä, större är sällan bättre. Vet man inte vad man pysslar med blir det skit. Det som funkar är en rätt placerad accesspunkt. Gamla routrar hör som före detta rocktrummisar, d.v.s. knappt alls.
Citera
2013-11-29, 02:36
  #4
Medlem
TitanDukes avatar
nu satt jag på stora antenner på routern och mottagning och sändningen ändrades från 25 m till 200 m
så dom antennerna jag fick över borde göra susen på den gamla burken med lite knåp o knep .
Citera
2013-11-29, 09:09
  #5
Medlem
Bongomans avatar
Hmmmm..... Du har ändrat timingen till 200m. Allt går lite saktare då för den väntar längre på att neka dåliga paket. Låter himla bra.

http://www.tradlost.se/faq/content/9...nkar-inte.html
Citera
2013-11-29, 10:26
  #6
Medlem
St-Sixtuss avatar
Logga in i din router och byt region från europa till USA så ökar du uteffekten på routern med 50 %.

Observera att det lilla konststycket är olagligt men vem skulle bry sig

Fungerar troligen inte på telias smart routrar.
Citera
2013-12-01, 15:16
  #7
Medlem
qrizzes avatar
nätverk

Köpråd - PC: Bärbart --> Trådlösa förbindelser
/Moderator
Citera
2013-12-03, 20:41
  #8
Medlem
Tänkte låna tråden lite angående att trimma nätverkskortet.

Tänkte att man borde kunna anpassa något för att få en bättre mottagning.
jag har ett nätverkskort som i enhetshanteraren heter "broadcom 802.11n network adapter" där finns det ett gäng inställningar som jag inte fattar något av..

Routern är en TP-link TL-WR842ND.

Jag har win 8 och där är täckningen allt som oftast 2 pinnar..

Något som vet något sätt att få bättre täckning?
Citera
2013-12-04, 01:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
De flesta konsumentburkar har inte diskriminatorer som klarar av att man hänger på high-gain-antenner på dem eftersom signalen då överstuyr (blir för stark) och dessutom så förstärker man ju alla störningar lika mycket).

Att hänga på en antenn med högre antennvinst är i alla fall mycket bättre än att hänga på en WLAN-förstärkare. En sådan förstärker allt, till och med bakgrundsbruset.

Om man har en trådlös utrustning med Qualcomm (Atheros), så har dessa en funktion som kallas adaptiv brusimmunitet (Adaptive Noise Immunity).

Sammandrag från Atheros patent om adaptiv brusimmunitet.

Citat:
Trådlösa lokala nätverk befinner sig ofta i olämpliga miljöer, inklusive miljöer med externt och internt genererade störsignaler. Störande signaler kan orsaka betydande problem med signaldetektering, justering av förstärkaren samt signalavkodning. Olika parametrar för den trådlösa mottagaren kan justeras för att minska effekterna av interferens.

Genom att selektivt justera uppsättningar av dessa parametrar, så kan mottagarens känslighet och störningsimmunitet med fördel balanseras. I ett utförande, så kan justeringar av dessa parameteruppsättningar göras som ett svar på olika störningskällor.


Här är patentet för den som vill fördjupa sig i ämnet.

Adaptive interference immunity control
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback