2013-11-29, 13:00
Medlem
Pyramids avatar
Det är intressant när politiker och andra människor talar om att vi behöver invandring för att klara oss. För det första görs det ingen skillnad mellan invandrade grupper, t.ex. andra européer eller somalier. För det andra så rent av belastar invandrare från tredje världen vår ekonomi, något fruktansvärt. Det är väldigt få somalier som är i arbete, minns inte siffran men jag tror det handlade om kanske 10 eller 20% av somalierna som faktiskt är i arbete. Dessa arbeten är inte produktion som bidrar till att höja Sveriges internationella, ekonomiska konkurrenskraft. Istället handlar det om yrken som blir betalda av staten, dvs vi skattebetalare. Precis som TS själv säger, de vanligaste yrkena bland de få somalier som faktiskt jobbar, är tolk (tolk mellan svenskar och somalier då alltså, utan somalier hade vi inte behövt tolkar), "brobyggare", alltså individer som förbättrar relationer mellan somaliska klaner eller svenskar och somalier (återigen, något vi inte hade behövt om vi inte hade somalier). Även personlig assistent verkar vara ett populärt yrke, då kan man tänka sig att de jobbar inom sin egen familj. Att några kör taxi eller buss spelar ingen som helst roll, det finns massvis med svenska ungdomar och studenter som mer än gärna hade utfört dessa arbeten, både som heltidsjobb och som extraknäck vid sidan om studierna.

Inte särskilt förvånande heller att somalierna inte gillar "knegarjobb" som TS säger, det märks på deras land. Hade de inte varit rädda för att använda händerna samt möjligen haft lite bättre IQ kanske de inte hade behövt utvandra från deras eget land.
2013-11-29, 13:09
Medlem
kravels avatar
Hur har din syn på somalier förändrats efter att du började jobba med dem?
2013-11-29, 13:48
Medlem
Jokerswes avatar
Vilken typ av kommunikation använder ni? Betalar ni för tolk dagarna i ända?
2013-11-29, 13:54
Medlem
En mycket krass fråga rakt på sak som inte kan ställas men som måste ställas: blir somalierna en berikning eller belastning för Sverige? Eller någonting mitt emellan?
2013-11-29, 13:56
Medlem
bugulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
Det passar dom mycket bättre vilket leder till effektivare jobb. Möten före 09:00 är menings lösa att kalla in tex. då ingen kommer. Mycket bättre ha tider före lunch eller efter fika 14:00.

Awww, är det för svårt för dessa entreprenörer när krav ställs på dem?

Nu förstår jag inte alls varför man ska ha möten med somalier överhuvudtaget, vad förväntar man sig att man ska få ut av det?
2013-11-29, 13:58
Medlem
Sirtanks avatar
Brukar ni hjälpa dem på traven om det brister lite i hygien eller vanligt hyfs osv? Det har jag varit med om för många gånger så har en väldigt dålig bild av detta klanfolk med kusingifte och skit.
2013-11-29, 14:03
Medlem
"Vi hade studie besök av en somalisk författare en gång. Var ganska intressant att höra hans berättelse. Hans dröm att bli den nya Vilhelm Moberg, att skriva om svensksomaliernas väg till där dom är idag."

Det torde bli världens tunnaste bok...
2013-11-29, 14:08
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pramus
Derauto, vad exakt är det du gör på arbetsförmedlingen, städar toaletter? https://www.flashback.org/sp46280544 För handläggare verkar du inte vara, vilket är förståeligt med tanke på hur du misshandlar den svenska skriften.

Än en gång målar jag in dig i ett hörn, jag hoppas att någon moderator nu faktiskt raderar denna trolltråd istället för några kommentarer..

Kan ju vara så att TS är dyslektiker och då brukar man kunna ha överseende med småsaker som detta. Bara ett exempel. Frågan är varför det är så viktigt för dig att tråden raderas? Den känns mer sanningsenlig än de flesta trådar här på flashback tycker jag.

Fråga till TS:
Var upplever du att det finns mest rasism? Somalierna på AF eller anti-svensk-rasisterna här på flashback? Jag kan tänka mig att många somalier har konstiga lärar från Somalia. Är det så eller är det bara en dum fördom?
2013-11-29, 14:36
Medlem
Runepts avatar
Ts, du skriver att ni brukar få ut dem på praktik men att de snart är tillbaks på arbetsförmedlingen, är det inte dags att ställa sig frågan varför? De behöver förberedelsekurser från grunden.

Hur många av de arbetssökande somalierna är män resp. kvinnor i procent? Hinner kvinnorna skrapa ihop några arbetstimmar mellan barnleveranserna?
2013-11-29, 15:05
Medlem
Herrn-och-Fruns avatar
Hur ser du på Somaliernas önskemål om att skära sönder småflickors vaginor?

Du tycker ändå att de är lika mkt värda som oss?
2013-11-29, 15:31
Avslutad
Har det blivit bråk någon gång för att ni inte förstår varandra?
2013-11-29, 15:32
Medlem
Pratar dom svenska eller kör dom sitt egna språk?
Är de efterblivna? (känner endast efterblivna somalier)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in