• 1
  • 2
2013-11-28, 14:05
Medlem
Tja!

Har nyligen läst på lite grann om cannabis, och har sett flera trådar på olika forum om folk som säger att samhället gör cannabis till en mycket större grejj än vad det är. Såg t.ex en artikel på expressen.se där dom skrev (jag citerar):

"Cigaretter farligare än cannabis
Tobak och alkohol är farligare än både ecstasy och cannabis."

De listade olika droger beroende på hur farliga de var. Både alkohol (femte farligaste på listan) och tobak (nionde plats), som vi använder varje dag, kom före cannabis som fick en elfte plats.

Hur ser ni på det här? Jag har inga erfarenheter av cannabis, så jag tar ingen sida i det här.
Citera
2013-11-28, 14:09
Medlem
Gaspars avatar
Det är nog inte farligare än man gör det.
Jag själv är indoktrinerad att det är inkörsporten till tyngre droger, men jag börjar bli allt mer skeptisk till det.
Citera
2013-11-28, 14:12
Medlem
Cannabis har absolut några negativa effekter främst vid missbruk men tobak och alkohol ligger hästlängder före.
Citera
2013-11-28, 14:12
Bannlyst
Jag var på samma stadium som TS innan jag själv fick personlig erfarenhet av Cannabis..
Måste bara säga att det är otroligt hur ens perspektiv kan förändras när man fått egen erfarenhet..
Citera
2013-11-28, 14:19
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LArsHolm
Cannabis har absolut några negativa effekter främst vid missbruk men tobak och alkohol ligger hästlängder före.

Jag kan bara hålla med. I Sverige gör moralpaniken sunt cannabisbruk omöjligt, bara för att det kallas narkotika. Många stela svenskar skulle må bra av att röka lite annat än tobak och ett utbyte av alkoholen mot cannabis skulle göra klimatet för oss alla betydligt trevligare.
Citera
2013-11-28, 15:08
Medlem
tamvildings avatar
Jag hade aldrig sett något negativt med cannabis på ca 6 års ganska regelbundet användande men jag har insett att det inte är så harmlöst som det från början verkade.

De negativa effekterna är att eftersom det är olagligt leder det till personlig isolation och ett enkelt sätt att fylla tomrummet efter tex kärlek eller trivstess och att släppa stress.

Det är en jättebra drog om man inte röker varje dag utan "belönar sig". Hade drogen varit laglig hade man heller inte behövt stödja en kriminell verksamhet och kan känna sig tryggare i vardagen. Vilket i sin tur garanterat hade lett till ett sundare bruk och humanare pris.

Om man är ordentligt inrökt (tex 1g/dagen i ett år) tar det 3-5 dagar att komma ur "behovet" helt. Det är bara att ha nåt att göra, ta långa prommenader? Lättare att sluta med CB än cigg/kaffe/socker.

Att röka varje dag är inte alls som att dricka varje dag. Däremot är det som att stänga av telefonen och vänta på imorgon och där har vi det negativa. Rök inte bort din fritid, lyxa till din fritid med lite gräs däremot! - efter du fixat tvätten och disken!
Citera
2013-11-28, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pplaunus
Tja!

Har nyligen läst på lite grann om cannabis, och har sett flera trådar på olika forum om folk som säger att samhället gör cannabis till en mycket större grejj än vad det är. Såg t.ex en artikel på expressen.se där dom skrev (jag citerar):

"Cigaretter farligare än cannabis
Tobak och alkohol är farligare än både ecstasy och cannabis."

De listade olika droger beroende på hur farliga de var. Både alkohol (femte farligaste på listan) och tobak (nionde plats), som vi använder varje dag, kom före cannabis som fick en elfte plats.

Hur ser ni på det här? Jag har inga erfarenheter av cannabis, så jag tar ingen sida i det här.

Exempelvis pratas det om haschpsykoser, men när jag pratat med flera på psykosmottagningar så har dom aldrig hört talas om en psykos som kommer pga Maja.

Personligen ser jag ingen poäng med någon slags narkotika.
Jag dricker knappt alkohol, har slutat röka och snusa, och aldrig provat droger. Och är nöjd så

De största problemet tycker jag nog är just den sits personer kan hamna i, då det är en olaglig sak. Alla langare är inte trevliga typer, vilket är ett faktum, och eftersom det är en olaglig vara som säljs i Sverige som kan vara odlad av vem som helst och var som helst så kan man aldrig vara helt säker heller på vad som finns i.
Citera
2013-11-28, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daahman
Exempelvis pratas det om haschpsykoser, men när jag pratat med flera på psykosmottagningar så har dom aldrig hört talas om en psykos som kommer pga Maja.

Personligen ser jag ingen poäng med någon slags narkotika.
Jag dricker knappt alkohol, har slutat röka och snusa, och aldrig provat droger. Och är nöjd så

De största problemet tycker jag nog är just den sits personer kan hamna i, då det är en olaglig sak. Alla langare är inte trevliga typer, vilket är ett faktum, och eftersom det är en olaglig vara som säljs i Sverige som kan vara odlad av vem som helst och var som helst så kan man aldrig vara helt säker heller på vad som finns i.
Okej nu var det mesta i din text logiskt, Dock så har du lite gammeltänk i det att alkohol,tobak, inte är droger....
Dessa är endast " lagliga droger ". Så du har visst provat på droger
Citera
2013-11-28, 16:38
Medlem
Dazzins avatar
Det enda negativa jag personligen upptäckt med själva bruket är som "tamvilding" skrivit angående när man ska ta en paus efter en längre tids användande. Får problem med att sova under några dagar vilket suger. Men bara du håller rökandet på en sund nivå som passar dig och ditt liv så finns det knappt några problem.

Sen har vi ju det jobbiga med att införskaffa, och att det är olagligt såklart. Men det är en annan historia.
Citera
2013-11-28, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softista
Okej nu var det mesta i din text logiskt, Dock så har du lite gammeltänk i det att alkohol,tobak, inte är droger....

Såklart, men ska man se det till vad lagen säger så är alkohol och tobak berusningsmedel, medan cannabis, kokain och alla andra 'roligheter' droger.
Men jag förstår din poäng!
Citera
2013-11-28, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softista

För något eller några år sen var det mycket prat om att någon eller några hade besprutat majan innan de sålde den, är det något du stött på?

Att de är farligt när det är besprutat så är de ingen tvekan om, men det är inte min poäng, min poäng är bara frågan om du stött på något liknande, eller andra slags skit som inte borde vara i påsen
Citera
2013-11-29, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daahman
För något eller några år sen var det mycket prat om att någon eller några hade besprutat majan innan de sålde den, är det något du stött på?

Att de är farligt när det är besprutat så är de ingen tvekan om, men det är inte min poäng, min poäng är bara frågan om du stött på något liknande, eller andra slags skit som inte borde vara i påsen
Nej, Jag köper främst från säkra källor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in