2013-11-28, 10:15
Medlem
MrHCs avatar
Hejsan Flashback!

För att påbörja diskussionen står jag inför en hel del val inom närmsta tiden.
Val nummer 1, jag behöver en ny mobiltelefon och min bindningstid går ut inom närmsta månaderna.
Val nummer 2, Surfplatta.
Val nummer 3, Abonnemang för Norge.

Gällande ny mobiltelefon står det för närvarande mellan Samsung Galaxy Note 3 / S4 / S4 Active
Ytterligare ett par starka konkurrenter är Apple Iphone 5S / Sony Xperia Z1

Vad tycker ni är det bästa valet? Fördelar respektive nackdelar med respektive modell?
Kommer det kanske någon ny modell inom närmsta 3-4 månaderna som är överlägsen och därmed värd att vänta på?
Någon modell jag missat som är värd att ta en titt på?

För tillfället är det många Operatörer som har erbjudande på medföljande surfplatta när man köper telefon. Det finns även flertalet billiga surfplattor där ute. Vilket märke / modell ska man satsa på?
Är det smidigast att sammankoppla tillverkare för surfplatta och mobiltelefon?
Hur fungerar det med MAC mot tex surfplatta ifrån Samsung?

Reser en hel del så vill använda den för film o mejl när man flyger osv. Vill även kunna använda den som ett komplement till mobilen gällande surf m.m Ska vara smidigt att överföra filmer m.m ifrån dator.
Rätt basic krav gällande en surfplatta. Lägger gärna några extra kronor på den då jag inte vill behöva köpa en ny om 8-16 månader.

Modeller jag kollat / läst om Apple Ipad Rentina 128GB / 64GB / 32GB / Apple Ipad Air
Sony Xperia Tablet Z / Samsung Note 10.1 Microsoft Surface Pro 2

#3 Abonnemang Norge / Sverige
Jag kommer möjligtvis att bosätta mig i Norge inom en snar framtid. Därför är jag ute efter ett mobilt abonnemang som fungerar i både Norge och Sverige utan att behöva två separata nummer & abonnemang. Närmade 85-95% av tiden kommer att spenderas i Norge. Dock kommer det under denna tid vara en hel del samtal & sms till Sverige. Vilket är det bästa abonnemanget?

Är det smidigaste att ordna ett norskt abonnemang och därefter ta extrakostnaden för samtal och sms till Sverige?

Läste att Tele2 hade en tilläggstjänst för 50kr som kallas Union vilket är anpassat för svenskar i Norge.
Dock vill jag givetvis att min abonnemang även innebär fri surf i vårt kära grannland Norge.

Så tekniknördar här på flashback, era råd?
Citera
2013-11-28, 13:22
Medlem
Telenor är ju norskt, dom kan ha någon bra lösning.
Dom har dessutom möjlighet att lägga till en surfplatta när du köper ett mobilabonnemang med telefon så kolla på deras hemsida.

Mitt tips är att samla ihop massor av information om vilka operatörer som kan vara intressant för dig. Ringa upp deras försäljare och snacka lite, försöka få en deal men gå inte på något skit.
Citera
2013-11-29, 21:54
Medlem
Note3 ska du ha om du gillar fet skärm med den bästa hårdvaran, och Touchwiz. Jag kan borga för att S4 är sjukt bra iaf.

iPhone tycker jag du ska hålla dig ifrån, du verkar mer inne på Android så håll dig till Samsung/Sony osv.
Citera
2013-11-30, 22:37
Medlem
Kan ge lite tips om abonnemang.

https://www.chess.no/abonnement/mobilabonnement

Beror på om du ska ha 1000 eller 5000 mb så hamnar du på 199/299 NOK i månaden. Detta med fria samtal/sms/mms inom norden.
Citera
2013-12-02, 17:17
Medlem
MrHCs avatar
Tackar samtliga!

@CMakaroni Hade totalt missat det, valet blir nog som sagt att krama fram en bra deal med nytt abonnemang + ny lur hos Telenor alt konkurrent. Ska undersöka det närmade när det kommer till täckning i området jag kommer vistas mest i samt surfalternativ hos de olika bolagen.

@Clinto Bra sammanfattning, har läst på lite om dem båda. Just nu står det mellan S4an och Note3.
Valde rätt snabbt bort S4 Active då enligt recensioner den ska vara långsammare och ha sämre kamera jämfört med S4an. Aldrig uppfattat det problem med fuktskador på någon av mina tidigare telefoner då jag är rätt varsam med min telefon. Behovet av att ta en dusch med luren är väl inget som lockar.

@BFM Tack för tipset! Verkar ha rätt konkurrenskraftiga priser. Dock lockar nog något alternativ där man slänger in en lur för alternativt någon hundring extra. Fria samtal & sms inom Norden är ju dock ett vinnande koncept.

För övrigt håller jag mig fortfarande i väntan på klartecken om flytt eller ej. Det jag dock mer eller mindre bestämt mig för är att det högst troligen blir en Samsung Galaxy Note 3 i val av telefon. Efter lite mer eftertanke försvann Iphone väck som alternativ. Tidigare haft en Iphone 4a och var väl inte mega nöjd.

Gällande surfplatta ska jag nog försöka rå till med en deal när jag skaffar ny telefon. Högst troligen resulterar ett köp av Samsung lur till en Samsung padda också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in