2013-11-28, 09:02
Medlem
gonzorockers avatar
Jag har haft en del problem med min data dom senaste dagarna, det började i lördags med att skärmen började byta färger, det var som en skärmsläckare som inte gick att få bort. Eftersom jag inte är speciellt teknisk så gjorde jag det enda som jag visste kunde fungera, tog ur batteriet och tryckte in start knappen ett par gånger. Sen satt jag i batteriet och startade den och den var som vanligt igen.
Men nu har det kommit tillbaka och "mitt trick" fungerar inte längre.
Det konstigaste är att skärmen börjar byta färger direkt när man startar den, innan man har kommit in i windows, och den byter inte bara färger utan hela skärmen blir lila-grå, man kan inte göra någonting alls. Någon som vet vad jag pratar om och kan hjälpa?
Citera
2013-11-28, 09:10
Medlem
Masturblijas avatar
Är det en stationär dator? Jag hade liknande problem med min gamla när skärmen började bli rosa, då var det lite glapp i skärmkabeln som gick in till grafikkortet, trixade jag lite med den, spände lossnade på skruvarna så fixade det sig.
Citera
2013-11-28, 09:53
Medlem
gonzorockers avatar
Nej det är en laptop så det kan tyvärr inte vara det
Det konstiga är att den fungerar felfritt ibland men oftast inte alls.
Citera
2013-11-28, 11:30
Medlem
Om det händer innan man kommer in i windows så är det väldigt sannolikt någon komponent som är trasig i datorn.
Citera
2013-11-28, 14:13
Medlem
gonzorockers avatar
Aha . Med andra ord kommer jag ingenstans med att formatera?

EDIT:
Men om det är något i datorn som är trasigt är det väl konstigt att den fungerar ibland?
Senast redigerad av gonzorocker 2013-11-28 kl. 14:18.
Citera
2013-11-28, 14:58
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gonzorocker
Men om det är något i datorn som är trasigt är det väl konstigt att den fungerar ibland?

Nja, det kan vara s.k. intermittenta fel, dvs fel som kommer och går. När det gäller hårdvara, så är de ibland orsakade av värme. Finns det en komponent som är dåligt fastlödd i kretskortet, så kan värme få den att "resa på sig" i den dåligt lödda änden när den är varm och gå tillbaka när den är kall (vilket den blir när det inte går ström genom den). Blir som en liten broöppning :-)

Är det mjukvarufel, så kan det vara två drivrutiner som krockar ibland eller nåt svårdiagnosterat. Men i ditt fall låter det som om det är hårdvaran som strular. Någon glappkontakt eller en komponent som håller på att ge upp.
Citera
2013-11-29, 10:59
Medlem
gonzorockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Nja, det kan vara s.k. intermittenta fel, dvs fel som kommer och går. När det gäller hårdvara, så är de ibland orsakade av värme. Finns det en komponent som är dåligt fastlödd i kretskortet, så kan värme få den att "resa på sig" i den dåligt lödda änden när den är varm och gå tillbaka när den är kall (vilket den blir när det inte går ström genom den). Blir som en liten broöppning :-)

Är det mjukvarufel, så kan det vara två drivrutiner som krockar ibland eller nåt svårdiagnosterat. Men i ditt fall låter det som om det är hårdvaran som strular. Någon glappkontakt eller en komponent som håller på att ge upp.

Okej. Tack för utförligt svar! Vet du vad en reparation kan gå på?
Citera
2013-11-30, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gonzorocker
Okej. Tack för utförligt svar! Vet du vad en reparation kan gå på?

Otroligt olika beroende på fel, men exempelvis ett moderkort till bärbar brukar kosta mellan 2000 och 4000,
En ny display till skärmen på runt 1500, en displayinverter på typ 300,
allt beror på problemet,

På företaget jag jobbat skulle vi ta typ 500 för arbetet plus material,
inte alla har så billigt men de finns
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här