2013-11-27, 20:55
Medlem
Till vårat bröllop har vi själva tänkt att göra buffé och bjuda på, men det är ju apsvårt att räkna ut hur mycket man ska göra.

Ca 80 gäster, endast vuxna.

Grunden i buffén är:

Kycklingfilé
Lax
Fläskfilé
Tjälknöl
Linsbollar
Fransk potatissallad
Nån typ av kikärtsallad.

Tack på förhand
Citera
2013-11-27, 23:16
Medlem
christerys avatar
Det går inte att tänka om och göra lite förrätt varmrätt osv. Portionera ut det alltså. Lite mera jobb, men det kanske det kan vara värt för att ha lite kontroll. Sen lite extra i köket om det behövs.

Beror ju på, om jag och mina bekanta skulle vara där så kan jag lova att det skulle räcka med en linsboll och en kikärta i alla fall. Tja, kanske några av damerna skulle kunna tänka sig nån sån men åtgången skulle inte vara strykande.

Tjärknulen och potatissalladen skulle dock "sålt" bra (tänk rostbiff och potatissallad). Sen laxen och kycklingen. Vanlig kokt potatis och kanske ris (till kycklingen) kan vara en idé.

Men kommer det bara militanta veganer på bjudningen så blir det nästan tvärt om.

För storlek så kan jag inte ge ett bra svar, jag räknar mellan 200-300g proteiner och det dubbla i kolhydrater/pers men det är ju jäkligt mellan tummen och pekfingret. Kan ju vara skönt att ligga lite i överkant åxå. Julmaten är ju hopplös, den räcker ju över nyår (som exempel).

Så, lita inte på mig. inte för 5öre.
Citera
2013-11-28, 15:42
Medlem
Tack ändå.

Grejen är att vi vill köra på buffé, båda två är döless på tråkiga bröllopssittningar där man äter, lysnnar på tal och väntar.

Det gör inget om det blir mat över, det blir brunch dagen efter.
Citera
2013-12-10, 14:36
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockarring
Till vårat bröllop har vi själva tänkt att göra buffé och bjuda på, men det är ju apsvårt att räkna ut hur mycket man ska göra.

Ca 80 gäster, endast vuxna.

Grunden i buffén är:

Kycklingfilé
Lax
Fläskfilé
Tjälknöl
Linsbollar
Fransk potatissallad
Nån typ av kikärtsallad.

Tack på förhand

Du måste tänka på vad folk äter mest av och göra mer av det. Och vad folk äter minst av och göra mindre av det. För annars kommer du att få en massa mat över. Du kan alltså inte göra 80 portioner av allting. Till exempel så äter folk mycket fläskfilé men inte mycket linsbollar. Har du någon dessert till buffén?

Sen har du tre olika sorters kött. Du skulle kunna minska det till två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in