2013-11-27, 16:07
Medlem
Man ser allt för många dumma idioter i tv-program så som "Lyxfällan" och varje gång undrar man hur jävla dumma de är som lever långt över gränsen av vad deras ekonomi tillåter.

Jag läser nu i Metro att 400 000 svenskar har skulder till Kronofogden, och tiotusentals kommer ALDRIG bli kvitt skulderna.

Visst, majoriteten klarar av sin ekonomi, de vet att man är begränsad har i livet p.g.a. ekonomin. I det här pryltokiga samhället finns en snutt människor som inte klarar sin ekonomi. Som tror att allt är på låtsas, att det löser sig, på något sätt.

Då till frågan: Varför tillåts lån överhuvudtaget? Skulle vara otroligt jävla intressant att se hur samhället hade sett ut, om man inte fick låna, eller använda krediter.

En normalt funtad person, den köper ju inte en tv för 50 000, när den bara har 20 000. Varför ska det vara sånt jävla havande hela tiden. Ska ha och ska ha.

Om man inte har råd så får man väl för fan vänta, tills man har råd. Och MÅSTE man låna, då ska man få låna ett lån, men fan inte mer. Bankerna måste kunna sätta gränser, att nej, du tillåts inte ta ett lån till, för du kommer aldrig kunna betala tillbaka det i tid, för du har redan ett lån.
Tankar på det????????
Citera
2013-11-27, 16:19
Medlem
DividendChamps avatar
Enda jag har att säga i detta ämne är att det är väldigt svårt att få folk att ändra sig. Har folk inom en nära krets som ser krediter och sånt som att det är lugnt, jag kan betala när jag vill. Åkte till Ullared med denna personen och hans sambo och där var det ett snack i bilen hem att det gjorde ingenting att han köpte för flera tusen, för han kan betala det när han vill och att det därför inte drabbar han den kommande månaden... Logiken i det är ju skrämmande. Men hur mycket som man än försöker prata dessa personer rätt så är det väldigt svårt.

Sen så tjänar ju bankerna/företag enorma pengar på folk som har krediter, men som inte betalar av dom särskilt snabbt. Så tror inte de kommer sätta ner foten om inte regering tar i med krafttag.
Citera
2013-11-27, 19:41
Medlem
Loises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobben4
Tankar på det????????

det du skriver är väldigt sant.. glasklart rentav. tyvärr biter det inte på många. föräldrar som har koll på pengar lär ut exakt sådant du skrivit om här till sina barn. alla andra barn får vara utan ekonomisk grundutbildning eftersom skolan knappt lär ut sådant. de får gott klara sig utan dessa kunskaper och när de fyller 18 och ska börja ta hand om sig själva har de iiiingen aning om hur de ska tänka för att börja bygga en trygg framtid och skapa goda vanor.

det finns givetvis fler faktorer som gödslar på det hela.. många känner en stor social press på olika sätt; man ska resa mycket, ha ett vackert hem, äta dyr mat, ha ett lyxigt kök o.s.v. det och andra faktorer får många att vilja köpa saker och eftersom det är så lätt att låna pengar gör många det. så är det också en bra business att låna ut pengar.
Citera
2013-11-27, 19:47
Medlem
Lån är allt som oftast framtida konsumtion uttagen i förskott. Då de som äger kapitalet kräver ständigt ökade vinster och den faktiska tillgången på kapital hos befolkningen genererad genom arbete är alldeles för låg, måste man förmå människor att ständigt öka konsumtionen ändå. Den värdeskapande befolkningen finansierar med sina lån de ökade vinsterna till kapitalägarna.

Därför finns lån i den enorma mängd idag.

Snacket om att merparten lån i hög utsträckning hjälper företag att växa är helt enkelt inte sant.
Citera
2013-11-27, 20:03
Medlem
ikaros2008s avatar
De med mest krediter är inte de som köper en tv för 50000, snarare en tv för 5000 och lägger med en dvd-spelare och kablar för några hundralappar i krediten. Sedan är det datorn, men den kostar ju inget för den är ju på "räntefritt"... Och bilen för 20000 har de köpt utan kontantinsats på fem år. Sedan har de spel till barnen, dvd-boxar och leksaker köpta med faktura från klarna.

Innan allt är betalt så har varenda pryl åkt till tippen...

Så länge det finns lättillgängliga krediter, alltså bara ett klick på datorn, så kommer folk att handla på kredit. Och du kan handla ganska mycket över dina tillgångar innan du blir kreditovärdig.

Att man i reklampauserna i Lyxfällan gör reklam för Lendo och att man ska låna sig ur krisen är lika korkat som att ha Absolut Vodka som största sponsor hos Länkarna och IOGT-NTO.

Personligen tycker jag det ska vara svårare för folk att ta krediter. Det hade hjälpt många. Men globaliseringens vindar slår hårt även hos lagstiftarna och politikerna. Lätta och snabba krediter finns överallt.

Jag köpte en tv, en 60" fin tv som jag betalade kontant. Men när jag skulle betala ville de att jag skulle fylla i ansökan om kundkort. Då skulle jag få bonus och rabatt. Skrev i skiten men fick i sista ögonblicket se att det var ett jävla kreditkort. Jag upplyste butiksbiträdet om att sådant kan vara bra att informera om. Jag avböjde.

När folk i Lyxfällan lyckas handla pizza på kredit så börjar jag fundera på var vi är påväg. Men det är för mycket pengar att tjäna för kreditinstituten. I stort sett får de alltid sina pengar och de tjänar enorma mängder när folk aldrig betalar annat än minstabeloppet på sina krediter och behåller skulden i åratal.

Som den där bilen för 20000 som efter tre år är värd 4000 eftersom både ABS-lampa och motorelektroniken lyser, bromsarna behöver renoveras och rosten har tagit fjäderbensfästet.
Och skulden är kvar på 10000.

Ett system som sattes i system av bönder var att leasa alla maskinerna. De väljer ett högt restvärde och efter tre år är maskinerna så slitna att restvärdet är minimalt och för att bli av med de får de hinka upp gigantiska kapital. Men få kan det och tar en ny leasingperiod, baserat på det höga restvärdet och betalar då enorma summor för nerslitna maskiner. De blir inte av med de och reparationerna kostar fläsk. Jag har sett fem år gamla maskiner som står pågrund av haveri och som de får betala tusentals kronor för varje månad och i stället får de köra sin gamla Volvo BM som är 33 år gammal men kontant betald...
Citera
2013-11-27, 21:34
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Problemet är inte lånen eller krediterna. Problemet är de människor som inte fått någon ekonomisk skolning av sina föräldrar och som kör med avbetalning och skit hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in