• 1
  • 2
2013-11-27, 15:45
Medlem
karrolajnas avatar
Hej! Jag ska debatera i skolan och då vara för "Tiger parents". Alltså ska jag komma på argumentera att det är bäst från alla olika perspektiv, att vara en sträng förälder!
Jag måste även komma på argument om varför det är sämre att vara "curling parents".

Jag har redan kommit på mycket, men alla argument cirkulerar mest vid att Tiger parents helt enkelt förbereder sina barn bättre för framtiden, och att "curling parents" skämmer bort barnen och ej gör de förberedda för framtidens svårigheter.
Behöver fler olika perspektiv och skulle bli tacksam om ni ville hjälpa mig lite att komma på argument

Alltså;
Varför är det bättre, och vad finns det för fördelar med att vara en sträng förälder?

Varför är det dåligt att vara en curling parents?

Olika perspektiv: För både barnen och föräldrarnas psykiska hälsa, för samhället, för familjens ekonomi, moraliskt och etiskt, mänskliga rättigheter, värdet av livet, politiskt och religiöst?

Tack
Citera
2013-11-27, 15:49
Medlem
Förutsatt att föräldrarna vet vad som ger ett bra resp. dåligt liv och vill sina barns bästa, är "stränga föräldrar" att föredra.
Citera
2013-11-27, 16:09
Tala om för dina lärare att det är viktigare att du lär dig att stava än att ställa idiotiska frågor!
(tiger)

I övrigt.
Skolan ska skita i hur man uppfostrar sina barn.
Så länge kärlek finns och aga/psykisk misshandel utesluts så ska föräldrar få göra som de vill.

DU ska kritisera ämnet, som din lärare gett er och på så vis visa att du är en tänkande och självständig individ.

Så hade mina barn agerat, om min uppfostran gått fram.
Ja, jag har två barn.
Citera
2013-11-27, 16:09
Medlem
att säga stränga vs curling är en väldig förenkling. Man kan vara sträng i positiv och negativ bemärkelse.
Citera
2013-11-27, 17:06
Medlem
Bladderblads avatar
Men va fan ungjävel, du är så tyyypisk för den svenska tjejen. Lös dina läxuppgifter själv, istället för att fråga oss om det!

Vad har du själv fått för uppfostran? Var den sträng eller slapp? VI här som läser din idiotiska TS har fått en god uppfattning om den, så jag kan lista några saker:

- Du får allt du pekar på, men tror att du inte får nästan nåt. Framförallt inte man "jämnför" med Lisa V. i klassen.
- Dina föräldrar har aldrig pratat om vikten av att lära sig annat än vad som sägs på TV.
- Dina föräldrar har inte lärt dig att ifrågasätta det som folket ovan dig säger. Och då menar jag inte din lärare när hon står och hjälper dig när du sitter vid skolbänken. Och ja, man får börja en mening med "och" ibland.
- Du tror att genusforskning är viktigt för det har en fröken som du "repspekterar" sagt. Du "repspekterar henne" för att du tror att hon är en stark kvinna. Nej, det är hon inte, hon är otrevligt mot de flesta utom just dig.
- Du är lönnfet och tror att du är sexig. Dessutom blir du förbannad på "den här sajz zero-trenden" som "tvingar småflickor att banta".
- Ibland tycker du pappa är "dum i huvve" när han säger åt dig att göra läxorna istället för att springa över till Lisa och Yasmine och visa upp er i "cammen" för gubbar.

Så, efter att ha läst denna möjligtvis orättvisa lista, så kanske du kan lista ut att din föräldrar inte var "tiger parents" utan "curling föräldrar". Du är alltså curlingstenen och vi är isen du åker på. Tyvärr så har inte dina föräldrar haft möjligheten att sopa banan här bland näthatarna. Men det kommer nog. En dag blir du gammal nog att bli politiker för miljöpartiet eller vänstern och då! Bäva näthatare...

Jag tog mig även friheten att rätta din TS samt samla dina skitfula smilgubbar i en rad i en spoiler.

Citat:
Hej! Jag ska debattera i skolan och då vara för sidan "stränga föräldrar". Jag ska argumentera varför det är bäst, men behöver fler perspektiv. Jag ska också komma på argument varför det är sämre att vara curlingförälder.

Jag har redan kommit på mycket [tror jag, men jag är så jävla dum så antagligen har jag inte det, reds. anm.], men alla argument cirkulerar mest vid att stränga föräldrar helt enkelt förbereder sina barn bättre för framtiden, och att curlingföräldrar skämmer bort barnen vilket gör dem oförberedda för framtiden.

Behöver flera olika perspektiv och skulle bli tacksam om ni ville hjälpa mig att göra 99% av min läxa. Alltså, varför är det bättre, och vad finns det för fördelar med att vara en sträng förälder? Varför är det dåligt att vara en curlingförälder? Självklart drömmer jag inte om att dra in mänskliga rättigheter i detta. Vidare kommer jag att ta in nackdelarna med skamkulturen från arabvärlden, fattas bara annat - utan detta missar jag ju en jävligt viktig grej gällande en sträng uppfostran.

Tack FB.

Vad du kan göra är att för det första kolla på extremexemplen: Skamkulturen vi importerar i tusental till Sverige. Det är en hård och strikt uppfostran för flickorna medan pojkarna har en superslapp uppfostran, ja, till och med samhället i form av polis och socialtjänst samt skolor uppmuntrar dessa unga pojkar att bete sig hur de vill. Flickorna blir bortgifta med en sådan idiot och pojkarna får en fru och sedan bidrag resten av livet. Så slutet gott allting gott.

Men jag antar att du ska skriva från ett helsvenskt perspektiv. Så, de flickor jag minns från min tid, innan journalistuttrycket "curlingföräldrar" hade kommit till Sverige, så kan jag säga att de ALLA mår skitbra idag, har gift sig halvrikt till rikt, är snygga (nåja, för sin ålder), har 1-3 barn och mår allmänt bra. De bor med undantag för tre (av kanske fjorton exempel) i överbelånade bostadsrätter eller hus/villor.

De med stränga föräldrar har lyckats dåligt till väldigt bra. Generellt så är det de som var drivna som lyckades bäst. Med bäst menar jag rent materiellt. Dessa drivna unga män (idag inte så unga) verkar leva trista liv och jag skulle aldrig byta med dem. Även om jag är rätt så driven. De drivna unga männen, som ställde krav på sig själva, fick givetvis krav på sig hemifrån - oftast fysiska, a la "du bör vara med i hockeylaget". Det fysiska är viktigt, framförallt för unga killar, att få härja av sig och inte vara så jävla fysiskt rädd, som en majoritet av veganpojkarna över 25 år verkar var i detta landet.

Jag kan fortsätta men vill inte hjälpa dig mer, din otacksamma lilla skitunge, så gör klart jobbet själv.
Citera
2013-11-27, 17:13
Det blir lite förvirrande och roligt när en idiot svarar en annan.
Citera
2013-11-27, 17:29
Medlem
karrolajnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladderblad
Men va fan ungjävel, du är så tyyypisk för den svenska tjejen. Lös dina läxuppgifter själv, istället för att fråga oss om det!

Vad har du själv fått för uppfostran? Var den sträng eller slapp? VI här som läser din idiotiska TS har fått en god uppfattning om den, så jag kan lista några saker:

- Du får allt du pekar på, men tror att du inte får nästan nåt. Framförallt inte man "jämnför" med Lisa V. i klassen.
- Dina föräldrar har aldrig pratat om vikten av att lära sig annat än vad som sägs på TV.
- Dina föräldrar har inte lärt dig att ifrågasätta det som folket ovan dig säger. Och då menar jag inte din lärare när hon står och hjälper dig när du sitter vid skolbänken. Och ja, man får börja en mening med "och" ibland.
- Du tror att genusforskning är viktigt för det har en fröken som du "repspekterar" sagt. Du "repspekterar henne" för att du tror att hon är en stark kvinna. Nej, det är hon inte, hon är otrevligt mot de flesta utom just dig.
- Du är lönnfet och tror att du är sexig. Dessutom blir du förbannad på "den här sajz zero-trenden" som "tvingar småflickor att banta".
- Ibland tycker du pappa är "dum i huvve" när han säger åt dig att göra läxorna istället för att springa över till Lisa och Yasmine och visa upp er i "cammen" för gubbar.

Tyvärr så kunde du inte ha mer fel än så. Till skillnad från de flesta i min ålder har jag haft "tiger parents", iallafall ur ett svenskt perspektiv. Jag har alltid fått mindre pengar än mina jämnåriga, och också varit tvungen att betala betydligt fler saker själv. Jag har inte ens fått titta på tv mer än 1 timme varje dag tills jag blev 18, och då skulle alla läxor vara gjorda. Jag tror inte alls att jag skulle vara sexig, jag var underviktig under högstadiet och har aldrig fått äta godsaker hemma så där sprack den teorin också.
Sedan förstår inte ens varför jag någonsin skulle ha visat mig naken för någon gubbe?
Citera
2013-11-27, 17:46
Medlem
karrolajnas avatar
Jag frågar inte för att "få jobbet gjort". Jag har redan säkrat mitt betyg i ämnet med ett A, tack vare andra tidigare uppgifter. Men jag tycker helt enkelt att det är intressant att höra andras perspektiv och åsikter. Sedan spelar det ingen större roll om jag får E eller A på just denna uppgiften. Fy vilka förutfattade meningar det finns här bara för att man frågar om era åsikter. Jag har alltid älskat skolan och skolarbeten, och frågar för det mesta aldrig någon om hjälp.
Citera
2013-11-27, 18:01
Citat:
Ursprungligen postat av karrolajna
Jag frågar inte för att "få jobbet gjort". Jag har redan säkrat mitt betyg i ämnet med ett A, tack vare andra tidigare uppgifter. Men jag tycker helt enkelt att det är intressant att höra andras perspektiv och åsikter. Sedan spelar det ingen större roll om jag får E eller A på just denna uppgiften. Fy vilka förutfattade meningar det finns här bara för att man frågar om era åsikter. Jag har alltid älskat skolan och skolarbeten, och frågar för det mesta aldrig någon om hjälp.

Så du gillade inte mitt svar?

Ber om ursäkt.
Men ungar ska uppfostras så att de blir självgående och tänkande individer, enligt mig.
Deras åsikter kanske inte alltid överensstämmer med mina, men det är ok. Bara det faktum att de tänker själva är en framgång för mig som förälder.

Det är positivt att du är duktig i skolan och det ska du ha en eloge för.
Men samtidigt vill jag att du är kritisk till den information du får. Det är för då och där du lär dig något på riktigt.
Citera
2013-11-27, 18:15
Medlem
karrolajnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Så du gillade inte mitt svar?

Ber om ursäkt.
Men ungar ska uppfostras så att de blir självgående och tänkande individer, enligt mig.
Deras åsikter kanske inte alltid överensstämmer med mina, men det är ok. Bara det faktum att de tänker själva är en framgång för mig som förälder.

Det är positivt att du är duktig i skolan och det ska du ha en eloge för.
Men samtidigt vill jag att du är kritisk till den information du får. Det är för då och där du lär dig något på riktigt.

Jo tack för ditt svar. Jag tänker mycket själv skulle jag vilja påstå, och gillar även att debattera. Dock ville jag ändå höra andra människors åsikter och perspektiv.
Vilken information menar du att jag ska vara mer kritisk emot?
Citera
2013-11-27, 18:35
Citat:
Ursprungligen postat av karrolajna
Jo tack för ditt svar. Jag tänker mycket själv skulle jag vilja påstå, och gillar även att debattera. Dock ville jag ändå höra andra människors åsikter och perspektiv.
Vilken information menar du att jag ska vara mer kritisk emot?

Hahaha, ja du hjärtat.
Kanske precis det som jag sa.
Skolan säger till dig att det finns curlingföräldrar och tigerföräldrar och att du nu ska analysera detta.

Det du borde fattat, vilket inte är lätt om man inte själv har barn, men inte omöjligt, är att det finns fler alternativ.

Du ska vara kritisk mot skolan, och det de lär ut!

För ingen eller få är egentligen det ena eller andra av det du påstår.
Man anpassar sig och curlar idag och biter imorgon, sedan finns det ju tusen andra varianter som funkar de med. Allt är ju upp till situationen och individerna. Inget som står i någon skolbok.
Citera
2013-11-27, 18:57
Medlem
karrolajnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Hahaha, ja du hjärtat.
Kanske precis det som jag sa.
Skolan säger till dig att det finns curlingföräldrar och tigerföräldrar och att du nu ska analysera detta.

Det du borde fattat, vilket inte är lätt om man inte själv har barn, men inte omöjligt, är att det finns fler alternativ.

Du ska vara kritisk mot skolan, och det de lär ut!

För ingen eller få är egentligen det ena eller andra av det du påstår.
Man anpassar sig och curlar idag och biter imorgon, sedan finns det ju tusen andra varianter som funkar de med. Allt är ju upp till situationen och individerna. Inget som står i någon skolbok.

Klart att det finns andra olika typer av föräldrartekniker, och att de flesta är både "curling" och "tiger" föräldrar, men i olika grader och bland olika områden i uppfostran.
Men just denna uppgift handlar om att debattera för och emot "Tiger parents" och "Curling parents".
Min uppgift är att debattera för "Tiger parents" på alla olika sett. Även om jag inte håller med på alla punkter, och även om det inte alls fungerar på dessa sett i praktiken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in