2013-11-27, 13:46
Medlem
Har beställt lite kläder från USA som jag tänkt ge till sambon i julklapp
Använde mig utav United States Postal Service och "first class package international" för 27dollar.
Hur levereras det? Hämtar jag ut det på posten? Paketet är för stort för att få plats i brevlåda.

När jag använder mig av tracking numret så står det att paketet var "accepted" November 22 på OLEAN, NY 14760 och två timmar senare fick jag en ny uppdatering där det stod "Dispatched to Sort Facility" men det har gått 5 dagar nu utan ny uppdatering.

Var väldigt dyr order och är lite rädd att det kan ha försvunnit, var det dumt att snåla på frakten och använda mig utav "first class package international"? Man kunde välja "Priority Mail Express International" för 55 dollar också.

Hur lång tid brukar det ta innan det kommer fram? Hinner det komma innan jul?
Citera
2013-11-27, 13:53
Medlem
ScarletAyleids avatar
All sån där information lär ju stå på hemsidan du beställde ifrån, kika gärna där inne på leverans info.
Citera
2013-11-27, 13:56
Medlem
zaimans avatar
Hatar att beställa från USA just för att USPS är helt värdelösa. Har haft riktigt dåliga erfarenheter av deras informationssystem så håller mig till Europa - deras trackingsytem är helt värdelöst
Citera
2013-11-27, 14:06
Medlem
TinyPoliss avatar
Distribueras i Sverige av Posten. Går inte försändelsen ner i brevlådan får du en avi.
Spårnummret "tar slut" vid USAs gräns. När försändelsen når Sverige får den ett nytt nummer av svenska posten. Svenska posten och USPS har inget avtal som möjliggör spårning hela vägen med samma spårnummer.
"Priority Mail Express International" är det samma bara att det kostar mer och kommer fram 2-3 dagar snabbare. Enda tidsbesparingen är vid Amerikanska gränsen där paketet går före i kön men då det är frekvent trafik av försändelser från USA till Sverige blir tidsbesparingen försummbar. Det i kombination av att alla försändelser går med flygfrakt. Det som förut kallades economy shipping/surface mail (med båt) finns inte som alternativ längre
När jag beställer från USA så brukar det ta ca 10 arbetsdagar. Sen kan det ta ett par dagar extra om svenska tullen ska klarera försändlsen dvs lägga på moms och tull.

Hoppas du vart lite klokare.
Citera
2013-11-27, 14:07
Medlem
Dispatched to Sort Facility
Your item has left our acceptance facility and is in transit to a sorting facility on November 22, 2013 at 7:30 pm in OLEAN, NY 14760. Information, if available, is updated periodically throughout the day. Please check again later.

Var den sista uppdateringen jag fått.

Citat:
Ursprungligen postat av TinyPolis
Hoppas du vart lite klokare.
Tack, jag blev allt lite klokare.
Citera
2013-11-27, 14:11
Medlem
TinyPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Hatar att beställa från USA just för att USPS är helt värdelösa. Har haft riktigt dåliga erfarenheter av deras informationssystem så håller mig till Europa - deras trackingsytem är helt värdelöst

Inte värdelöst. Är det något som är värdlöst så är det Svenska posten som vägrar skriva sammarbetsavtal med 99% av världens postservice.
Tråkigt om du haft problem med USA-försändelser men jag är väl uppe i containervis med USA-import och har inte haft ett enstaka problem varken med det jag importerar via företaget eller köper privat.
Citera
2013-11-27, 14:53
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinyPolis
Distribueras i Sverige av Posten. Går inte försändelsen ner i brevlådan får du en avi.
Spårnummret "tar slut" vid USAs gräns. När försändelsen når Sverige får den ett nytt nummer av svenska posten. Svenska posten och USPS har inget avtal som möjliggör spårning hela vägen med samma spårnummer.

Jag fick ett paket förra veckan som skickades med USPS. Med hjälp utav tracking-numret så kunde jag spåra det hela vägen fram, och när det väl hade kommit till sverige så fungerade även samma tracking-nummer på postens hemsida.

http://pasteboard.co/1zTeG315.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in