2025-05-11, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Jag har svårt för Al Pacino när han överspelar, som i Heat (även om jag gillar att han ska vara koksad vilket gör det bättre) eller Scarface eller Scent of a woman.

Den Al jag sett i "Dog day afternoon" och "Serpico" är däremot helt jävla fantastisk.
Dog Day Afternoon är en av världens bästa filmer någonsin.

Håller med dig fullständigt.

Kan t ex inte förstå folks eviga fascination för "En Kvinnas Doft"; han är iofs riktigt ju bra på att spela just bitter och vass, men han är som du påpekar bättre på 70-talet.
Citera
2025-05-12, 00:48
Medlem
Geomeisters avatar
Äntligen har jag fått tag på Al Pacinos Scarecrow från 1973. Denna gång på DVD och visserligen tysk utgåva, men samlandet handlar egentligen inte om värde, årgångar och sånt för mig utom om annat. Ska avnjutas när tillfälle ges.
Citera
2025-08-04, 14:43
Medlem
Geomeisters avatar
Nästa Pacino för film rakning blev American Traitor: The Trial of Axis Sally från 2021.

En film baserad på verkliga händelser under andra världskriget. Intressant historia och Al Pacino som ofta på äldre dagar mest är en biroll eller dyker upp i enstaka scener är en av filmens större roller. Pacino är mest känd som maffia, polis eller i filmer om rättegångar och denna tillhör kategori nummer 3. Pacino gör knappast sin mest trovärdiga roll, men han är underhållande.

Intressant historia och mycket Pacino räcker bara så långt. Filmen är inte en av hans svagaste (Revolution, People I Know, The Merchant of Venice, The Son of No One, The Recruit etc.), men övriga filmen drar ner. Skådespeleriet i övrigt lämnar mycket att önska och det moderna sättet att göra film ger ett slätstruket intryck.

Ett helt okej tillskott i hans katalog av filmer.
Citera
2025-08-05, 15:57
Medlem
KitabAlAzifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Intressant historia och mycket Pacino räcker bara så långt. Filmen är inte en av hans svagaste (Revolution, People I Know, The Merchant of Venice, The Son of No One, The Recruit etc.), men övriga filmen drar ner. Skådespeleriet i övrigt lämnar mycket att önska och det moderna sättet att göra film ger ett slätstruket intryck.

The Merchant of Venice, en av hans svagaste?
Citera
2025-08-06, 00:26
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KitabAlAzif
The Merchant of Venice, en av hans svagaste?

För mig är den det. Jag har oerhört svårt för filmer med teatralisk dialog eller vad det kallas. Där det känns mer som teater än film. Jag tycker inte det är underhållande, spännande eller realistiskt. Det blir bara jobbigt att lyssna på. Inte specifikt för denna film utan generellt. Lite som att en del har svårt för sci-fi (att en drake kan prata) eller actionfilmer där en person besegrar en helt armé utan problem.

Detta är dock ett personligt "problem" jag har. Stör man sig inte på detta så kan jag gå dig till mötes. I det läget är nog The Merchant bättre än en rad andra Pacino-filmer.

Hur skulle du ranka The Merchant bland de filmer du sett?
Citera
2025-08-11, 16:08
Medlem
KitabAlAzifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
För mig är den det. Jag har oerhört svårt för filmer med teatralisk dialog eller vad det kallas. Där det känns mer som teater än film. Jag tycker inte det är underhållande, spännande eller realistiskt. Det blir bara jobbigt att lyssna på. Inte specifikt för denna film utan generellt. Lite som att en del har svårt för sci-fi (att en drake kan prata) eller actionfilmer där en person besegrar en helt armé utan problem.

Detta är dock ett personligt "problem" jag har. Stör man sig inte på detta så kan jag gå dig till mötes. I det läget är nog The Merchant bättre än en rad andra Pacino-filmer.

Hur skulle du ranka The Merchant bland de filmer du sett?
Jo, jag förstod det, att det inte var din typ av film, jag själv älskar den här typen av filmer. Personligen tycker jag den är en av de bättre Shakespeare-filmatiseringar (jag kan inte riktigt jämföra dessa med någon annan typ av film), om än inte i det översta skiktet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in