2013-11-26, 18:11
Bannlyst
Hoy, tänkte sälja min bil och köparen undrar ifall han kan ta bilen via banken, asså att han ska ha en avbetalningsplan av något slag mellan han,banken och mig, någon som vet hur detta riktigt fungerar?
Citera
2013-11-26, 18:20
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavon
Hoy, tänkte sälja min bil och köparen undrar ifall han kan ta bilen via banken, asså att han ska ha en avbetalningsplan av något slag mellan han,banken och mig, någon som vet hur detta riktigt fungerar?

Den enda väg du bör accepter är: Han tar ett billån på banken. Du får pengarna. Klart.

Du bör (skall) inte gå med på NÅGON som helst "privat avbetalningsplan".
Citera
2013-11-26, 18:24
Medlem
TinyPoliss avatar
Begriper inte varför han skall blanda in dig.
Om han vill låna pengar på banken så är det en deal mellan honom och hans bank.
Sen när han fått lånet beviljat betalar han dig och du skriver över bilen på honom. Som vilken bilaffär som helst.

Enda undantaget är om han kan köpa bilen via leasingbolag men det brukar i normala fall röra sig om nybilar till företag.
I en sådan affär köper banken/finansbolaget bilen av säljaren och leasingtagaren betalar sen en månatlig summa till banken.
Kan vara något sådant som han menar.
Citera
2013-11-26, 19:34
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Det ska du som sagt ovan inte gå med på.
För det låter som att du kommer att bli blåst om du går med en avbetalning oavsett om bank är inblandad. Har köparen inga pengar en månad så får ju inte du pengar av banken.

Hitta en annan köpare i så fall.
Citera
2013-11-28, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Det ska du som sagt ovan inte gå med på.
För det låter som att du kommer att bli blåst om du går med en avbetalning oavsett om bank är inblandad. Har köparen inga pengar en månad så får ju inte du pengar av banken.

Hitta en annan köpare i så fall.
Nja, genom banken är det ju ok. TS får pengar av banken och banken kräver pengarna i sin tur av köparen. Bankens ansvar att se till att köparen är kreditvärdig och slarvar de med det får de skylla sig själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in