Citat:
Ursprungligen postat av
lacrima
Ja ögonproblem har de också. Har själv mött en bedårande söt mopsunge där ögonen bokstavligt höll på att poppa ut. Valpar kan ju "växa till sig" och då får ögonen mer plats, men det är fel när avel går så långt att de får alla dessa olika besvär.
De får lida för att vissa tycker de är söta (som jag), andra tycker de är fina/vackra och ska dra rasbetingelserna till sitt yttersta bara för att ha en perfekt hund i utställningssammanhang osv. (skrytfaktor som jag kallar det)
Jag har mycket svårt att se mig själv skaffa ett djur där så många rasproblem finns. Jag är ju främst kattmänniska och även där kan jag inte tänka mig skaffa katter med andningsproblematik nedärvt, hur söta den än kan vara. Sötast imo. är en stor kattnos som man kan nypa lite på när man gosar med dem

Ja det är det där med
trubbnosighet man dragit för långt för vissa rasers räkning..
Det är ju en kort trubbig nos som gör djuret så sött och bevarar intrycket att vara likt en unge.. för mig är det en FULLSTÄNDIG GÅTA hur man tänkte av att inte dra i bromsarna vad gäller vissa avelslinjer inom perser, jag förstår det bara inte..
Vet du vad som motiverat friheten att inte bara rasförädla utan dessutom lyckats generera en marknad av köpare, av sjuka degenererade djur?
De är ju enormt eftertraktade kan jag tycka.
(Edit : ser att jag gått rätt ordentligt OT, det var inte meningen.. enbart vad som betingar extremt långtgående rasmarkering till mer excentriska drag.. och kan således gälla även hundar/mopsar)