2013-11-25, 13:54
Medlem
Hej, jag undrar som rubriken antyder om det är möjligt att belåna en fastighet för att betala skulder? Fastigheten är belånad en bra bit under marknadsvärde, och jag (som har värdelös kreditvärdighet) står på lånet tillsammans med min ena förälder som har en hög inkomst och hög kreditvärdighet.

Idag kom det till min kännedom att Kronofogden vill mäta ut fastigheten med anledning av ett gäng skulder jag har (som dock är betydligt mindre än skillnaden mellan belåningsgrad och marknadsvärde). Dessa skulder rör alltså tredje part, och rör inte skulderna till banken.

Vi har alltid betalt alla räntekostnader i tid, och relationen med den aktuella banken är alltså rimligtvis god. Är det en god idé att kontakta banken för att höja belåningen på fastigheten, och betala dessa skulder jag har? Jag tänker att det med tanke på att vi alltid betalt alla ränteavgifter i tid, borde ligga i bankens intresse att skydda oss som kunder. Är det ens möjligt att belåna en utmätt fastighet, eller kommer vi i så fall få ta ett blancolån?

Som ni säkert förstår är detta en oerhört stressfull situation, och om det finns någon med genuina kunskaper på området som kan ge mig råd, så skulle jag vara extremt tacksam.
Citera
2013-11-25, 14:01
Medlem
ikaros2008s avatar
Då är det bättre att kontakta banken än flashback, om det brinner i knutarna alltså.

Men har du inga betalningsanmärkningar (Vilket du borde ha om det gått till utmätning...) så är det inga problem att låna på fastigheten om det finns färska papper på värdet.

Har du betalningsanmärkningar så kan du låna från bluestep till lite högre ränta.

Har du alla papper i ordning så kan det gå fort även med de.
Citera
2013-11-25, 15:38
Medlem
jnilssons avatar
Bostad går att belåna till 3% ränta, långt bättre än ett sms-lån på 15% eller dröjsmålsränta på 20%.
Citera
2013-11-25, 17:44
Medlem
Boka tid hos din bankman det första du gör imorgon. Givetvis är banken intresserade av att skydda sin säkerhet (huset). Därmed får ni säkert möjlighet att höja belåningsgraden på er bostad (förutsatt att ni inte redan har en hög grad).

I samband med att du inte skriver skuldsättningen som gått till utmätning är detta otroligt svårt att svara på från första början. Men kontakta din bankman så kan ni säkert lösa det på ett bra sätt.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in