Hej, jag undrar som rubriken antyder om det är möjligt att belåna en fastighet för att betala skulder? Fastigheten är belånad en bra bit under marknadsvärde, och jag (som har värdelös kreditvärdighet) står på lånet tillsammans med min ena förälder som har en hög inkomst och hög kreditvärdighet.
Idag kom det till min kännedom att Kronofogden vill mäta ut fastigheten med anledning av ett gäng skulder jag har (som dock är betydligt mindre än skillnaden mellan belåningsgrad och marknadsvärde). Dessa skulder rör alltså tredje part, och rör inte skulderna till banken.
Vi har alltid betalt alla räntekostnader i tid, och relationen med den aktuella banken är alltså rimligtvis god. Är det en god idé att kontakta banken för att höja belåningen på fastigheten, och betala dessa skulder jag har? Jag tänker att det med tanke på att vi alltid betalt alla ränteavgifter i tid, borde ligga i bankens intresse att skydda oss som kunder. Är det ens möjligt att belåna en utmätt fastighet, eller kommer vi i så fall få ta ett blancolån?
Som ni säkert förstår är detta en oerhört stressfull situation, och om det finns någon med genuina kunskaper på området som kan ge mig råd, så skulle jag vara extremt tacksam.