2013-11-25, 10:41
Medlem
pickledonions avatar
Hej. I vanliga fall brukar jag kunna söka mig till information. Men i detta fallet har jag ingen aning om på vad jag skall söka.

Jag vill ha mitt linuxsystem med alla program, OS. osv på en hårddisk. På en annan hårddisk vill jag lagra alla filer: dokument, filmer, serier, config-filer osv. Man kan väl säga att jag vill lägga min home-mapp på en hårddisk och allt annat på en annan "systemdisk".

Detta för att jag enkelt skall kunna installera om systemet utan att riskera mina viktiga filer.

Som jag förstår det hanterar inte linux enskilda enheter (som windows med C: D: etc) utan slår ihop allt under / (filsystemets rot).

Hur åstadkommer jag det jag vill göra rent praktiskt?

Är det sunt att återanvända gamla config-filer vid ominstallation av OS? Eller bör jag enbart lägga vissa mappar i hemkatalogen på min andra hårddisk?
Citera
2013-11-25, 15:31
Medlem
BeppeTurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Hej. I vanliga fall brukar jag kunna söka mig till information. Men i detta fallet har jag ingen aning om på vad jag skall söka.

Jag vill ha mitt linuxsystem med alla program, OS. osv på en hårddisk. På en annan hårddisk vill jag lagra alla filer: dokument, filmer, serier, config-filer osv. Man kan väl säga att jag vill lägga min home-mapp på en hårddisk och allt annat på en annan "systemdisk".

Detta för att jag enkelt skall kunna installera om systemet utan att riskera mina viktiga filer.

Som jag förstår det hanterar inte linux enskilda enheter (som windows med C: D: etc) utan slår ihop allt under / (filsystemets rot).

Hur åstadkommer jag det jag vill göra rent praktiskt?

Är det sunt att återanvända gamla config-filer vid ominstallation av OS? Eller bör jag enbart lägga vissa mappar i hemkatalogen på min andra hårddisk?

Gör följande som root:
mke4fs -t ext4 /dev/sdxx (ersätt med aktuell enhet)
e4label /dev/sdxx new-label
mount /dev/sdxx /home
Lägg in den nya hårddisken i /etc/fstab under filsystem typ ext4
Senast redigerad av BeppeTurbo 2013-11-25 kl. 15:37.
Citera
2013-11-25, 16:32
Medlem
Om du bara vill ha home separat från systemet så behöver du ju inte ha det på en separat disk, det går ju också bra att bara formatera en enda disk till flera partitioner.
Citera
2013-11-25, 17:32
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeppeTurbo
Gör följande som root:
mke4fs -t ext4 /dev/sdxx (ersätt med aktuell enhet)
e4label /dev/sdxx new-label
mount /dev/sdxx /home
Lägg in den nya hårddisken i /etc/fstab under filsystem typ ext4

Tack för svaret. Nu när jag ser "lösningen" så är den lite mer självklar än innan.

Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Om du bara vill ha home separat från systemet så behöver du ju inte ha det på en separat disk, det går ju också bra att bara formatera en enda disk till flera partitioner.

Det är ju visserligen sant! Men min linuxdisk är i nuläget så liten (250gb) att jag ändå behöver införskaffa mer lagring
Citera
2013-11-25, 17:35
Medlem
TorrentLovers avatar
Du har uppfattat det korrekt. Allting finns under /. Poängen är att du kan montera filsystem var du vill i filhierarkin. Externa lagringsenheter (såsom USB-minnen och externa hårddiskar) du stoppar in brukar monteras som /media/ av /usr/lib/gnome-settings-daemon/gnome-fallback-mount-helper.
Alla partitioner kan monteras med kommandot mount. Studera följande exempel:
Kod:
mkdir -p /tmp/HDD_2
sudo mount -t ntfs /dev/sdb1 /tmp/HDD_2
Första kommandot borde inte vara några problem med att förstå; den skapar mappen /tmp/HDD_2. Flaggan -p talar om för mkdir att göra undermappar om så behövs (HDD_2 är en undermapp till /tmp).

Andra kommandot kan vara lite svårare att tolka. Flaggan -t talar om för mount vilken typ av filsystem det handlar om (i det här fallet NTFS, Windows filsystem). mount brukar i de flesta fall klara av detta själv, och flaggan är absolut inte nödvändig, men har du en skadad partition som mount inte kan montera, kan det vara en god idé att hjälpa mount lite på traven.
Giltiga argument till flaggan -t är adfs, affs, autofs, cifs, coda, coherent, cramfs, debugfs, devpts, efs, ext, ext2, ext3, ext4, hfs, hfsplus, hpfs, iso9660, jfs, minix, msdos, ncpfs, nfs, nfs4, ntfs, proc, qnx4, ramfs, reiserfs, romfs, squashfs, smbfs, sysv, tmpfs, ubifs, udf, ufs, umsdos, usbfs, vfat, xenix, xfs och xiafs. Som du ser finns det en hel del olika filsystem som Linux faktiskt stödjer.
Anledningen att det måste köras med sudo eller från root är den att det endast är root som får montera filsystem.
Manualsidan till mount kommer du åt med man mount.

Du vill helt enkelt ha /home på en enskild partition, och automatiskt se till att /home monteras när du startar datorn. Detta går utmärkt att fixa. Skapa först en partition med en valfri partionsskapare. Det kan vara GParted, fdisk, mke2fs eller något annat program.
Manualsidorna till respektive program kan du hitta med man-kommandot.
Efter att du gjort det är det bara att se till att den monteras vid boot. Nu är det så finurligt att Linux läser av en fil vid start för att montera filsystem (eller tja, kommandot mountall gör det). Denna fil har sökvägen /etc/fstab. Du kan läsa mer om hur fstab ser ut och fungerar på Arch Linuxs Wiki: https://wiki.archlinux.org/index.php/fstab
Det är rekommenderat att du inte pillar i fstab förrän du vet vad du gör.

Här är ett utdrag ifrån min fstab på min laptop:

Som du ser är det sex fält.
Det första fältet talar om vad som ska monteras. I det här fallet används UUID (ett unikt ID för en partiton). Det andra fältet talar om var det ska monteras. Det tredje fältet talar om vilket filsystem det rör sig om (som du kan utläsa kör jag EXT4) och det fjärde fältet talar om vilka alternativ som mount ska få. Den första raden motsvarar kommandot mount -t ext4 -U 9d029138-ae1d-4696-a225-e29b29eda90d / -o "errors=remount-ro"
De två sista är egentligen mindre viktiga, men femte fältet bör alltid vara "0" och sjätte fältet "2", om det inte rör sig om rootpartitionen, för då bör det sjätte fältet vara "1".

Hur för jag fram ett UUID, då, undrar du kanske? Låt säga att du vill ha UUID:et får /dev/sdc2. Då kör du bara:
Kod:
blkid /dev/sdc2
Manualsidan för fstab och vol_id hittar du med man 5 fstab och man blkid.

Efter att ha uppdaterat /etc/fstab skulle jag se till att flytta över alla filer via en live-USB från den ena partitionen till den andra. Egentligen behöver du inte starta om, utan det räcker med att köra mount -a eller mountall, men i det här fallet är jag osäker på vad som skulle hända om den monterade en partiton med redan existerande filer och mappar i. Det kanske någon annan här kan svara på.
Citera
2013-11-25, 17:47
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
... stor fin guide ...

Schysst guide, det är trevligt hur du förklarar allt i detalj. Jag lärde mig en del! Tack så mycket!
Citera
2013-11-25, 17:50
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Schysst guide, det är trevligt hur du förklarar allt i detalj. Jag lärde mig en del! Tack så mycket!
Ingen orsak. Var själv lite vilsen bland alla kommandon och konfigurationsfiler som ny Linux-användare. :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in