Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-25, 09:22
  #1
Medlem
JayGatsbys avatar
Åker på affärsresa till USA i dagarna och tänkte ta med lite svenska pepparkakor att ge till kunderna.
Är det något man får ta med sig in eller blir väskan uppriven pga dem i tullen?
Citera
2013-11-25, 09:45
  #2
Medlem
pajasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Åker på affärsresa till USA i dagarna och tänkte ta med lite svenska pepparkakor att ge till kunderna.
Är det något man får ta med sig in eller blir väskan uppriven pga dem i tullen?

Nu är jag inte 100 men tror det kommer räknas som mat och det kommer inte få tas med på planet.
Citera
2013-11-25, 11:35
  #3
Medlem
Medianas avatar
Det går bra att ta med sig, många som tar med sig det in. Tulldeklarationen handlar mest om kött, ost, mjölk, frukt och grönsaker, Saker som kan vara smittade. Helt okej att ha med sig godis, kakor etc. Det värsta som kan hända är att du får scanna bagaget vid tullen. Tar ca 1-2 min extra.
Citera
2013-11-25, 11:53
  #4
Medlem
CrilleKexs avatar
Du får absolut ta med dig det. Jag har själv gjort det utan problem. Däremot är kött, fisk, mjölkprodukter mm förbjudet att ta in.
Citera
2013-11-25, 14:27
  #5
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Du får absolut ta med dig det. Jag har själv gjort det utan problem. Däremot är kött, fisk, mjölkprodukter mm förbjudet att ta in.

Utmärkt, tack!
Citera
2013-11-25, 15:14
  #6
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby

Utmärkt, tack!

Det är nog inga problem, tala bara om i tulldeklarationen att Du har dem med så de kan titta om de vill. Enda gången man kan få problem utöver att de tar det man har med är om man tar med något utan att deklarera det.
Citera
2013-11-25, 17:05
  #7
Medlem
Eller sa koper du dem nar du kommit fram. Svenska pepparkakor (Anna's) finns i hyllorna pa de flesta storre matvarukedjorna, lite olika beroende pa vart du befinner dig.
Citera
2013-11-25, 18:02
  #8
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Åker på affärsresa till USA i dagarna och tänkte ta med lite svenska pepparkakor att ge till kunderna.
Är det något man får ta med sig in eller blir väskan uppriven pga dem i tullen?

Inga problem. Det är (som andra också sagt) kött och färsk frukt som inte gillas. Jag har haft med mig Wasa knäckebröd (Wasa Frukost, min favorit, säljs inte här), Kalles Kaviar, godis, till och med Soldatens Ärtsoppa. Vid nåt tillfälle öppnade de väskan, och frågade "tror du inte det finns mat här i USA?" :-) Jag förklarade dock att det här var svenska specialvaror jag inte kan hitta i USA, och de släppte igoneom mig utan att ens kolla närmare vad det var jag hade med mig.
Citera
2013-12-17, 15:33
  #9
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borninfidel
Eller sa koper du dem nar du kommit fram. Svenska pepparkakor (Anna's) finns i hyllorna pa de flesta storre matvarukedjorna, lite olika beroende pa vart du befinner dig.

+1

WalMart och Walgreens, bland annat.
Citera
2013-12-17, 20:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mediana
Det går bra att ta med sig, många som tar med sig det in. Tulldeklarationen handlar mest om kött, ost, mjölk, frukt och grönsaker, Saker som kan vara smittade. Helt okej att ha med sig godis, kakor etc. Det värsta som kan hända är att du får scanna bagaget vid tullen. Tar ca 1-2 min extra.

Ja jag fick scanna mitt bagage igår vid en secondary inspection precis bredvid tullen då jag hade med mig lite torkade svampar, kryddor och annan mat med mig hem från Sverige. Inga problem alls.
Citera
2013-12-18, 17:45
  #11
Medlem
Hade med mig en massa skit till en kompis i usa. Kaviar,sill,knäcke mm,mm. Gick på rött i tullen.
Det enda dom gjorde var att köra en extra gång genom röntgen. Sen var det bara att gå vidare.
Citera
2013-12-18, 20:49
  #12
Medlem
Dagge1976s avatar
Här finns annars svart på vitt så slipper vi gissa:

https://help.cbp.gov/app/answers/det...r-personal-use
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2265687

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback