2013-11-25, 10:23
Medlem
elliezs avatar
Malmö är i mina ögon en mycket mysig stad (Ja, jag har varit i Rosengård också) och i mina ögon kan föräldrarna lugnt skicka dit sina barn. Men nu är ju jag enligt Flashback en äcklig svenskhatare och förrädare.
Citera
2013-11-25, 11:26
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elliez
Malmö är i mina ögon en mycket mysig stad (Ja, jag har varit i Rosengård också) och i mina ögon kan föräldrarna lugnt skicka dit sina barn. Men nu är ju jag enligt Flashback en äcklig svenskhatare och förrädare.
Det är vad jag vet runt åtta familjer i Rosengård som ställer till problem.
Citera
2013-11-25, 12:07
Medlem
narkoluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Nu vet jag inte hur upplägget var, men med tanke på att Odense har sitt eget Rosengård (kolla upp Vollsmose) så lär det iaf inte röra sig om någon panikslagen småstadsreaktion. Är man från Odense har man förmodligen rätt hyfsad koll på vad skitområden som Rosengård innebär. Kanske så att föräldrar från Odense har dåliga erfarenheter från hemmaplan och inte vill att deras ungar utsätts för något liknande i ett annat land (där man inte kan vara på sjukhuset/polisstationen i en handvändning)?

Det ligger en 14-åring på Odense universitetshospital som under en fotbollsturnering i helgen blev knivskuren så att "så tarmene væltede ud".
Barnen i Odense har nog fått tillräckligt med kulturutbyte för den här helgen.
(Ekstrabladet.dk)
Citera
2013-11-25, 12:10
Medlem
Runepts avatar
Helt befogad oro. Malmö är packat med importerade rasister från mellanöstern. Om det finns några de hatar mer än svenskar och judar så är det just danskar. Varför skulle man frivilligt som västerlänning åka till Malmö, det förstår inte jag? Kan ju lika gärna åka till Bagdad, det är ingen skillnad.
Citera
2013-11-25, 12:19
Bannlyst
Intressant blogg skolan har startat
http://ostraskolanelever.se/blogg/

Där får man bekräftat "fördomar" som "rasistiska" svenkar har om varför invandrare kommer hit.
Det här skriver en ungdom
Citat:
Det är en fördom som jag stött på.
En annan är när jag åker till Bosnien med familjen, där så tror många människor att man inte ens behöver anstränga sig för en bra ekonomi i Sverige. När vi skänker pengar till fattiga så är den ända kommentaren vi får är ”äsch, vem bryr sig om de skänker? De kan ju”. De har föreställt sig ett land där pengar växer på träd,
Citera
2013-11-25, 12:32
Medlem
Runepts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Ja fast nu var det ju fråga om att de danska eleverna skulle göra 2 övernattningar hemma hos elever i Malmö. Det sägs också att Östra Skolan har elever från hela Malmö och att danska föräldrar hade uttryckt oro för området Rosengård.

Är det så att det var planen att danska elever i den åldern skulle övernatta hemma hos svenska elever på just Rosengård då har jag full förståelse för föräldrarna. Ungarna skulle ju kunna bli halalslaktade.

Det där lät lite konstigt.

Pinsamt att vi har sånt dåligt rykte utomlands men tror inte att en dansk skolklass skulle kunna besöka Malmö utan att bli berikade på ett eller annat sätt så det är bättre att de undviker så besparar vi oss värre förnedring i dansk media.
Citera
2013-11-25, 12:39
Medlem
Babianens avatar
Jag har varit i Malmö och det är verkligen en mysig stad, en del fina stränder i närheten. Det är barnen som förlorar på det här.
Citera
2013-11-25, 12:48
Medlem
knullklassons avatar
Klassföreståndaren på Östra skolan i Malmö pratar om fördomar. Jag förstår inte var fördomar kommer in i bilden? Malmös skamfilade rykte är ingen fördom - det är fakta.
Citera
2013-11-25, 13:31
Medlem
Haha, ni som snackar om att rädslan är befogad, sannolikheten att ni bor i någon äcklig by ute på landet uppe i norr är väl ändå rätt stor. Ni pratar som att ni har varit i Malmö tusentals gånger.

Nej deras fördomar stämmer inte med verkligheten, rör du dig på Ramels Väg vid midnatt får du skylla dig själv om du blir rånad, annars är det lugnt mitt på dagen i resten av Malmö. Sedan på kvällen är det precis som i vilken stad i Europa som helst. Ta det från någon som bott där hela sitt liv.
Citera
2013-11-25, 13:37
Medlem
eribabsis avatar
Förstår dom. Bor här nere nu, men ska flytta så snart jag kan. Här ska inte min dotter växa upp.
Citera
2013-11-25, 13:40
Medlem
Konkelbears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananzo
Haha, ni som snackar om att rädslan är befogad, sannolikheten att ni bor i någon äcklig by ute på landet uppe i norr är väl ändå rätt stor. Ni pratar som att ni har varit i Malmö tusentals gånger.

Nej deras fördomar stämmer inte med verkligheten, rör du dig på Ramels Väg vid midnatt får du skylla dig själv om du blir rånad, annars är det lugnt mitt på dagen i resten av Malmö. Sedan på kvällen är det precis som i vilken stad i Europa som helst. Ta det från någon som bott där hela sitt liv.

Håller med, tidningar och rykten från byfånar i norr har smutsat ner Malmö med falska rykten. Självklart ökar risken att bli rånad om du går förbi ensam på "gäng" områden på särskilda ställen, men så är det ju fan i alla städer.

Man behöver ju inte som till exempel en dansk på 14 bast på klassresa hänga runt i kroksbäck eller ramelsväg på kvällen/natten
Citera
2013-11-25, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konkelbear
Håller med, tidningar och rykten från byfånar i norr har smutsat ner Malmö med falska rykten. Självklart ökar risken att bli rånad om du går förbi ensam på "gäng" områden på särskilda ställen, men så är det ju fan i alla städer.

Man behöver ju inte som till exempel en dansk på 14 bast på klassresa hänga runt i kroksbäck eller ramelsväg på kvällen/natten
Precis, och det gäller ju i princip för alla städer i hela världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in