2013-11-25, 07:02
Medlem
st0ckiss avatar
Tjo!
Ska snart opereras och få hela jävla armen i ett stort gipspaket.

Förmodligen kommer den bli lite lätt vinklad, men kommer inte kunna röra den ö.h.t.
Så, vad jag skulle behöva är lite tips på enkel mat, matlådor och annat skit som kan tillagas innan operation och sen kunna lagras i uppåt två månader.

Verkligen inte sugen på att laga mat med endast en arm, känns som det kommer sluta med en helt sönderbränd kropp. :S
Citera
2013-11-25, 07:05
Medlem
Shuffless avatar
Kommer inte på något som du kan frysa in, men nudlar ska väl gå bra att laga med en arm.
Citera
2013-11-25, 07:07
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Kommer inte på något som du kan frysa in, men nudlar ska väl gå bra att laga med en arm.

Orka käka nudlar. Så jävla tråkig mat.

Kunna lyfta kastrullen med vatten känns inte som det enklaste heller med endast en hand
Citera
2013-11-25, 07:22
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Orka käka nudlar. Så jävla tråkig mat.

Kunna lyfta kastrullen med vatten känns inte som det enklaste heller med endast en hand
Skär fläskfile och frys in, sen steker du bara det. Ska gå bra med en arm, käka med bea sås.

Edit: Du ska alltså skära fäskfilen nu när du har tillgång till båda armarna.
Citera
2013-11-25, 08:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Grytor av olika slag, kött kan du skära upp och portionsfrysa.
Istället för skivad bacon kan du köpa tärnad bacon.

Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
2 eller 3L kastrul med 1 handtag kan du lyfta med en hand om du är "normalstark", vätska kan du hälla av med hjälp av ett durkslag.
Citera
2013-11-25, 08:09
Medlem
Sereenas avatar
Gör ett stort lass köttfärsås och makaroner, sleva i lagom mängd av båda i fryspåsar och hiva i frysen, bara att plocka upp en och micra.
Citera
2013-11-25, 09:50
Medlem
curiamobiliums avatar
köp färdigmat som är fryst och i konserver.
Konserver är inga problem att öppna.
Alla plastförpackningar, blodpudding mm
Sill och potatis?
Koka grönsaker?
Käka frukt
Käka grönsaker, gurka, tomater mm
Gå på restaurang då och då
Gör pulled pork i ugnen - det går bra med en hand
revbensspjäll
Asch, det är inga problem alls. Du verkar ha fått gips i hjärnan
Här sitter jag och skriver självklarheter
Citera
2013-11-25, 18:09
Medlem
EastClintfoods avatar
Glöm icke bunkra upp lagret med soldatens ärtsoppa samt bullens korv. Lite pulvermos till, i dessa fall är klumpiga mosbitar en läckerhet som får en och minnas till 1500 talet där folk åt knödel
Citera
2013-11-25, 23:36
Medlem
christerys avatar
Jag skulle bunkra med lite fryst käk "5 för 100kr" typen och köra några storkok med favoriträtter (utan potatis, för den smakar inte bra efter den varit fryst) att köra in som matlådor.

Sen finns det soppor som man kan piffa lite med extra smak, eller fiskbullar. Makrill i tomatsås och hårtbröd nån dag till nödmat.

Köttbullar finns ju färdiga, pulvermos till det och du har nåt som smakar.... bättre än den frysta maten för 5st/100kr.

Sen går det väl att käka ute en dag i veckan åxå...
Citera
2013-11-25, 23:54
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Gör ett stort lass köttfärsås och makaroner, sleva i lagom mängd av båda i fryspåsar och hiva i frysen, bara att plocka upp en och micra.

Precis!

Ett storkok köttfärssås (finns massor med delikata recept här på FB) som du fryser in i påsar. Du får typ 5-6 portioner. Att sedan koka pasta och värma upp såsen går utmärkt med en arm.

Krögarpytt (eller annan djupfryst pyttipanna) är lättlagat.

Stek prinskorvar och koka färdigskalad potatis, ja eller skiva och stek om det passar bättre.
Citera
2013-11-26, 01:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
(utan potatis, för den smakar inte bra efter den varit fryst)
Vissa maträtter som grytor med potatis som bas tycker jag blir bättre efter en vända i frysen, potatisen faller i småbitar och gör grytan mindre vattnig och lite smakrikare.

Däremot "hel" potatis blir som du skriver sämre i frysen, segare på nåt sätt :S
Citera
2013-11-26, 02:23
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vissa maträtter som grytor med potatis som bas tycker jag blir bättre efter en vända i frysen, potatisen faller i småbitar och gör grytan mindre vattnig och lite smakrikare.

Däremot "hel" potatis blir som du skriver sämre i frysen, segare på nåt sätt :S

Mja, köttsoppa som exempel ska (enligt mig) innehålla bitar av potatis. inte det sönderfallande stärkelseklistret som bildats.

Men som tur var så får alla ha sin åsikt.

Det som kan fungera är kroketter (gjorda på potatismos) eller potatismos. Men hel potatis blir sig inte lik.

Så, matlådor med ris, pasta, lasange, rotsaker till tex kåldolmar, men nu utan potatis men med lite annat som håller ihop bättre.... Nudlar har jag inte testat frysa, fattar inte varför man skulle göra det när det inte tar längre att koka upp vattnet än det tar att tina resten.

Åhh, höll på att glömma.... Nikkaluoktasoppa men jag har i senap, lagerblad och soja i min åxå.

Soppa är ju tröstande när man känner sig lite nere.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in