2005-07-16, 02:14
Medlem
M2ks avatar
Nåja, efter alla likformiga skällsord om brevbäraren ovan, det finns andra infallsvinklar:

- en brevbärare (omfattar även tidningsutbärare) behöver inte konfronteras (mer än undantagsvis) med andra människor i sin yrkesutövning (bortsett från inre terminalhantering el vad det kallas) - ett jätteplus.

- att kubba runt utan hjärnkraftsansträngning är en ynnest. Tänk vilket utrymme för filosofiskt självresonemang, oemotsagd.

- till skillnad mot industrislaven (ex. 'löpande-bilfabriks-arbetaren') så har brevbäraren en rörelsefrihet, i ett tidsperspektiv, få förunnade (på den låga nivå som brevbäreriet trots allt är).

Har själv varit verksam, och slitit sula, inom utdelningsbranschen i yngre år, bäst att tillägga. Inga dåliga vibbar från min sida mao.
Citera
2005-07-16, 03:40
Medlem
vertigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
Posten är en riktig förlustaffär utan företagsekonomiska mål. För första gången sedan tidernas begynnelse har Posten gått med vinst (!).

I och med att Posten är statligt så är ett av mina resonemang att det är lika bra att ha kvar dessa monotona, dagdrivande, trötta gamla människor i en så hjärndöd tjänst som brevbärare istället för att de ska sitta hemma och göra ingenting och istället lyfta bidrag.

Det finns inte ett enda riktigt företag med företagsekonomiska mål som skulle ha så många anställda man inte har, eller kan, ha nytta av.

Orsaken till att posten börjat gå med vinst ligger till stor del i att de stängt ned de olönsamma postkontoren. Själva brevbärandet har såvitt jag vet alltid varit lönsamt - varför tror du annars att t ex Citymail startade?

Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
I storstäderna skulle det fungera utomordenligt med att dela ut posten med morgontidningen.

Visst, så länge du inte har några problem med att antingen få DN mitt på dagen eller att det tar en extra dag för ett brev att komma fram.
Citera
2005-07-16, 11:47
Bannlyst
Jag har arbetat som brevbärare men fick sparken efter en vecka.
Citera
2005-07-16, 21:32
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vertigo
varför tror du annars att t ex Citymail startade?

citymail är en enskild sak. posten sysslar med så mycket annat förutom brevbärning. dessutom så förnekar jag inte att postutdelning i storstäder är lönsamt, men hur är det med mindre orter?

sthlm, göteborg etc är det lätt lönsamt, men ta åmål, boda och såna ställlet, de utgör trots allt en mycket stor del av den totala marknaden. Där skulle man kunna spara in och dela ut posten med tidningen. eller tidningen med posten... så kan man också se det.
Citera
2005-07-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohman
Ja herregud om folk visste vad det är för typer som delar ut deras post. Konstigt nog verkar det vara helt omöjligt att få sparken från posten. Folk verkar kunna bete sig hur som helst utan påföljd.

En av mina kollegor vägrade alltid att använda omklädningsrummet. Han hade sina kläder upphängda vid sin bänk och brukade helt oblygt byta om inför inför kanske 25-30 andra brevbärare.

En annan stod det inte heller helt rätt till med. Han körde vid flera tillfällen på en annan brevbärare med sin bil ute på rundan. Det var aldrig någon fara för någons hälsa men han brukade bumpa till honom med kofånagaren eller välta hans cykel.

En tredje hade bytt ut sitt riktiga förnamn till namnet på en stor svensk lagidrott. Han kunde aldrig riktigt förklara varför och det var nog ingen som egentligen vill veta heller.

Citera
2005-07-17, 22:10
Medlem
Som jag ser det är Posten en service ifrån samhället. De flesta företag är beroende av att det finns någon som distriburar brev och paket land och rike runt. Inte minst småföretag på landsbygden. Skulle posten enbart drivas med vinstsyfte skulle det garanterat dras in på utdelningen på landsbygden, vilket skulle göra det svårt för många företag utanför de stora städerna.

För övrigt så är jag lantbrevbärare för tillfället, vilket antagligen är lite bättre än att vara stadsbrevbärare. Inte för att det är ett speciellt roligt och utmanande jobb, men man träffar en del människor och har man tur så kan man få kaffe och bulle av någon snäll gammal tant
Citera
2005-07-17, 22:20
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleepwalker
Som jag ser det är Posten en service ifrån samhället. De flesta företag är beroende av att det finns någon som distriburar brev och paket land och rike runt. Inte minst småföretag på landsbygden. Skulle posten enbart drivas med vinstsyfte skulle det garanterat dras in på utdelningen på landsbygden, vilket skulle göra det svårt för många företag utanför de stora städerna.

För övrigt så är jag lantbrevbärare för tillfället, vilket antagligen är lite bättre än att vara stadsbrevbärare. Inte för att det är ett speciellt roligt och utmanande jobb, men man träffar en del människor och har man tur så kan man få kaffe och bulle av någon snäll gammal tant
Inget annat, av någon snäll yngre 'tant'?

PS. Lär av nå'n sotare annars, dom sägs veta.
Citera
2005-07-18, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sleepwalker

Jag läser mellan raderna att du blir bjuden på kaffe med dopp av ngn old milf
Citera
2005-07-18, 22:02
Medlem
Hercule Poirots avatar
Har varit brevbärare i fem år under sommar, Jul och andra tider när folk behövts...

Läser lite här om hur slöa alla brevbärare är och jag kan väl i viss mån hålla med. Det finns riktiga as, men det finns ju på alla arbetsplatser.

Det stället jag jobbade på var ett mindre postkontor med utdelning till kanske 7-8000 invånare. De 10-15 som jobbade på postkontoret kunde härleda alla de här personerna. Kom ett brev med en mottagare som inte var känd så
löste det sig i 9 fall av 10. "Du vet ,hon bytte ju namn när de gifte sig och nu är det hennes son som har flyttat hem igen..." ungefär så brukade det låta.

Så, man kan gnälla mycket på postisarna men helt IQ-befriade är de inte...

Har hört en del rövarhistorier från de gamla. På 80-talet, som f.ö. verkar varit ett bra årtionde så var det acceperat att de anställda började supa till runt fredag lunch. Vid större helger, Jul, nyår, Påsk så var i princip alla kanon. Att de körde lastbil, bil, truck i tjänsten var det ingen som brydde sig om...
Citera
2005-07-25, 12:04
Medlem
Posten är sveriges andra största arbetsgivare, näst efter Ericsson. Att det finns orginal och konstiga människor på en sån stor arbetsplats är inte konstigt. Jag jobbar på posten i Vasastan i Stockholm och jag håller med om att vi har ett par riktigt märkliga människor där. Huvudparten av dessa människor är dock 40+ och har jobbat på posten i minst 10-15 år.
Men allvarligt talat.. hur får ofta hör man inte om konstiga taxichuafförer, lärare, skådespelare? Jag tror att summan av det hela är att folk i allmänhet är konstiga..
Citera
2005-07-26, 22:34
Medlem
Finns det brevbärare som har råd att bo i villa? Nån som vet han i SVT familj komedi serie med Susanne Reuter jobbar väl som brevbärare och ändå bo de i villa? Det är väl inte realistiskt i verkligheten?
Citera
2005-07-26, 22:43
Medlem
ariers avatar
Min brevbärare är en dum sak som inte fattar ett ord svenska. Lägger min post i grannens brevlåda och hans i min. Har en relativft stor skylt på dörren där det står på 7 språk att jag inte vill ha reklam. Det matar han i ändå.
Har frågat vilket land han kommer ifrån så kan jag skriva "ej reklam" på hans språk. Men han förstår inte vad jag säger.

Men men. Har ringt till posten flera gånger och påpekat min ohållbara sitvation. Men inget händer. Ang reklamen så måste det väl gå att ringa till någon reklamansvarig på posten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in