• 1
  • 2
2013-11-24, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nextday
Vilken paradoxal trådstart.

Jasså? istället för att googla upp nya avancerade ord, kan du väl bidra med nåt till tråden?

Paradoxal? wow, bara för du lärt dig ett nytt ord, betyder det inte att det passar in överallt
Citera
2013-11-24, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softista
Det finns inget som är rätt eller fel, I grunden så finns det bara människor som har åsikter.
Dessa åsikter är baserade på personlig erfarenhet, inviduell historia och bakgrund.
Om det jag nyss skrev kan uppfattas som korrekt/rätt, Har inte det då blivit vår åsikt?
Om du menar ur vår subjektiva synvinkel har du förstås rätt. Huruvida det existerar någon objektiv moral är en annan fråga, men den är beroende av en objektiv verklighet.

Personligen tror jag vi är bundna till vår subjektiva verklighet men samtidigt en del av en objektiv verklighet, varpå jag både håller med och inte håller med dig i din åsikt. Beroende på perspektiv bemöter jag påståendet på olika sätt.

Vill du förtydliga lite hur du tänker gällande objektiv / subjektiv och rätt / fel?
Citera
2013-11-27, 22:40
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oggze
Jasså? istället för att googla upp nya avancerade ord, kan du väl bidra med nåt till tråden?

Paradoxal? wow, bara för du lärt dig ett nytt ord, betyder det inte att det passar in överallt
Du förstod inte vad jag menade. Vilket gör mig säker på att jag kan fler avancerade ord än vad du gör, om du vill lägga upp det så.
Jag måste också säga att mitt inlägg bidrog mer i tråden än ditt som jag citerar.
Citera
2013-11-28, 16:23
Medlem
GudsSons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softista
Det finns inget som är rätt eller fel, I grunden så finns det bara människor som har åsikter.
Dessa åsikter är baserade på personlig erfarenhet, inviduell historia och bakgrund.
Om det jag nyss skrev kan uppfattas som korrekt/rätt, Har inte det då blivit vår åsikt?
Om Person A vill uppnå resultatet X kan A antingen göra rätt eller fel. Om A gör rätt kommer X uppnås. Om A gör fel kommer X ej att infrias. Detta är inte godtyckligt för tyckande.
Citera
2013-11-28, 20:56
Medlem
Intressant! Har tänkt på samma sak...
Det är lätt att tänka på vad människor gör i andra delar av världen och tänka på hur fel det är... Men om man vänder på det så finns det säkert minst lika många saker vi gör, som de skulle tycka vara helt absurda och fel.

Det är lätt att döma en taliban som slår en sten i huvudet i en förtryckt kvinna. Men om denna man är uppväxt i denna kultur och fått den med modersmjölken, så blir det kanske dennes "rätt". Och precis lika fel tycker han att vi gör när vi tillåter våra kvinnor/döttrar klä av sig halvnakna vid havet inför andra människor...

Så vilket är rätt då? Ibland tror jag att det inte finns något rätt och fel, precis som TS.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in