2013-11-23, 17:36
Medlem
checkthisout.s avatar
Jag funderar på läsa en masters i Bioinformatik i Lund.

http://www.biol.lu.se/master-s-progr...bioinformatics

Jag eftersöker era åsikter/erfarenheter om programmet. Är det en konkurrenskraftig utbildning? Hur brukar det gå för folk som har läst detta program? Hur ser arbetsmarknaden ut, brukar folk få jobb iom. detta program?

Jag tycker att ämnet verkar mycket intressant, dock är jag skeptisk till att det kommer att leda till arbete. Life Science/genetisk forskning ska inte ge särskilt många jobb.

Folk som vet mer eller har gått programmet får gärna kommentera.
Senast redigerad av checkthisout. 2013-11-23 kl. 18:28.
Citera
2013-11-26, 09:25
Medlem
PunkRelles avatar
Har du pratat med studievägledaren och programansvarige? De bör ha någorlunda koll på hur arbetsmarknaden ser ut. Jag skulle tippa att de flesta som är duktiga hamnar i läkemedelsindustrin men även inom universitetet behövs en och annan bioinformatiker.
Citera
2013-11-26, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Jag funderar på läsa en masters i Bioinformatik i Lund.

http://www.biol.lu.se/master-s-progr...bioinformatics

Jag eftersöker era åsikter/erfarenheter om programmet. Är det en konkurrenskraftig utbildning? Hur brukar det gå för folk som har läst detta program? Hur ser arbetsmarknaden ut, brukar folk få jobb iom. detta program?

Jag tycker att ämnet verkar mycket intressant, dock är jag skeptisk till att det kommer att leda till arbete. Life Science/genetisk forskning ska inte ge särskilt många jobb.

Folk som vet mer eller har gått programmet får gärna kommentera.
Är du villig att flytta till Stockholm eller Uppsala så finns det en del jobb för bioinformatiker på SciLifeLab.
Citera
2013-11-28, 21:48
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Är du villig att flytta till Stockholm eller Uppsala så finns det en del jobb för bioinformatiker på SciLifeLab.

Jag är villig, men det räcker inte med en masters i bioinformatik för sådana jobb. Mest verkar det vara en fråga om erfarenhet och specifika kunskaper. Väldigt få av annonserna har något med bioinformatik att göra.
Citera
2013-11-28, 21:50
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PunkRelle
Har du pratat med studievägledaren och programansvarige? De bör ha någorlunda koll på hur arbetsmarknaden ser ut. Jag skulle tippa att de flesta som är duktiga hamnar i läkemedelsindustrin men även inom universitetet behövs en och annan bioinformatiker.

Nej, det har jag inte gjort. Men jag har pratat med studievägledare från andra universitet och svaret var ungefär: de få jobb som finns existerar utomlands.
Citera
2013-11-28, 23:44
Medlem
Citat:
Jag är villig, men det räcker inte med en masters i bioinformatik för sådana jobb. Mest verkar det vara en fråga om erfarenhet och specifika kunskaper. Väldigt få av annonserna har något med bioinformatik att göra.
Finns en doktorandplats och en "vanlig" tjänst som bioinformatiker på KI ute just nu.
Citera
2013-11-29, 09:39
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:

Köpenhamn är bättre för bioteknik och allt sånt.
Bara Köpenhamnsregionen har 10x fler jobb inom den inriktningen än hela Sverige.

Ang. bioinformatik så lär man behöva doktorera för att få riktigt intressanta tjänster. Visserligen lär man sig en del programmering och statistik så att hoppa över till IT-hållet efter utbildningen kan vara ett alternativ.
Citera
2013-11-29, 13:15
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
Köpenhamn är bättre för bioteknik och allt sånt.
Bara Köpenhamnsregionen har 10x fler jobb inom den inriktningen än hela Sverige.

Ang. bioinformatik så lär man behöva doktorera för att få riktigt intressanta tjänster. Visserligen lär man sig en del programmering och statistik så att hoppa över till IT-hållet efter utbildningen kan vara ett alternativ.

IT i sig intresserar mig inte särskilt mycket. Det är mest analysen av genomen/gener som jag vill arbeta med.

10x jobb i Köpenhamn än i Sverige? Här finns det 2-3 så jag tror knappast det gör någon skillnad när tusentals indier och kineser söker dem.
Citera
2013-11-29, 13:18
Medlem
Citat:
IT i sig intresserar mig inte särskilt mycket. Det är mest analysen av genomen/gener som jag vill arbeta med.

10x jobb i Köpenhamn än i Sverige? Här finns det 2-3 så jag tror knappast det gör någon skillnad när tusentals indier och kineser söker dem.
Varför doktorerar du inte då?
Citera
2013-11-29, 14:49
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:

Då bör du doktorera och lämpligen inrikta dig mot cancerområdet, eftersom det finns pengar där. Med pengar menar jag att avdelningar har råd att hyra doktorander och forskare, och det finns OK med anslag.
Doktorera, eftersom du alltid kommer konkurrera med disputerade om jobben.

Citat:

Jag kollade just Jobbsafari och jämförde Stockholm med Köpenhamn inom kemi/bioteknik.
Stockholm hade 27 jobb, majoriteten teknikerjobb dvs BMA.
Köpenhamn hade 119, varav majoriteten är kvalificerade jobb.

Finns en orsak till att regeringen gick in med pengar till SciLifeLab när AstraZeneca lade ner i Södertälje, medan de inte gick när AZ lade ner i Lund. Av folket på AZ vandrade en stor del bara över sundet och fick nya jobb mer eller mindre direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in