2013-11-23, 14:25
Medlem
Jag är som många andra trött på Swedbank, så jag funderar på att byta. Jag tänker att de alla är ungefär likadana, så jag väljer bank efter kontorens placering.

Danske Bank och SEB har centrala kontor väldigt nära mig, så det är främst dessa jag funderat kring. Jag vill ha ett VISA-kort kopplat till ett lönekonto mer eller mindre. Internetbank är givetvis ett krav. Utöver detta ämnar jag inte ha något sparande i banken.

Vilken ska jag välja och varför?
Citera
2013-11-23, 14:44
Medlem
Danske Bank tappar massvis med missnöjda kunder.

Mer än var fjärde av Danske Banks egna kunder överväger att byta bank vilket är den högsta andelen bland alla banker som ingår i undersökningen.

Under årets första sex månader har redan 40 000 av Danske Banks kunder bytt bank.

http://www.svd.se/naringsliv/bransch...yg_8640788.svd
Citera
2013-11-23, 17:34
Medlem
Inte SEB

Handelsbanken - inga avgifter, men Visa kortet kostar. Förresten varför ska du springa på banken . Det gör man väl inte längre..

Tag inte SEB de tar betalt för "man själv" betalar sina räkningar i internetbanken. Bara 25 kr/månad
Senast redigerad av beeo 2013-11-23 kl. 17:38. Anledning: Ny kommentar
Citera
2013-11-23, 17:43
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamerat
Danske Bank tappar massvis med missnöjda kunder.

Mer än var fjärde av Danske Banks egna kunder överväger att byta bank vilket är den högsta andelen bland alla banker som ingår i undersökningen.

Under årets första sex månader har redan 40 000 av Danske Banks kunder bytt bank.

http://www.svd.se/naringsliv/bransch...yg_8640788.svd

Jag tror att TS bor i Sverige, artikeln handlar om Danmark.
Citera
2013-11-23, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Jag tror att TS bor i Sverige, artikeln handlar om Danmark.

Samma verkar gälla i Finland:

Danske Bank har 60 kontor i Finland. I en färsk utredning om vad finländarna tycker om bankerna hamnade Danske Bank längst ner på listan

http://svenska.yle.fi/artikel/2013/1...ar-danske-bank
Citera
2013-11-23, 18:09
Medlem
Danske Bank tappar massor av kunder även i sverige. Danske Bank följer dansk lagstiftning vad gäller t.ex. insättningsgaranti etc.

Så av dessa alternativ föreslår jag att du väljer SEB, tror dock handelsbanken är ett ännu bättre alternativ.
Citera
2013-11-23, 18:14
Medlem
Jag har Handelsbanken och det fungerar felfritt. Varför vill du ha nära till bankkontoret? Jag besöker aldrig mitt lokala bankkontor.
Citera
2013-11-23, 18:18
Medlem
knullklassons avatar
Danke Banks kunder verkar inte vara allt för nöjda om man ska tro Svenskt Kvalitetsindex...
Citat:
Danske Banks nedåtgående trend fortsätter och de har sedan 2008 fått lägre betyg av sina kunder för varje år. Kunderna till Danske Bank upplever att de får betala dyrt för sina produkter.
http://www.mynewsdesk.com/se/kvalite...na-2013-913767
Citera
2013-11-23, 18:42
Medlem
Om jag åsidosätter Danske Bank och SEB av ovan nämnda skäl, vad finns kvar? Handelsbanken och vad mer? Vilka är de större bankerna idag?
Citera
2013-11-23, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivander
Om jag åsidosätter Danske Bank och SEB av ovan nämnda skäl, vad finns kvar? Handelsbanken och vad mer? Vilka är de större bankerna idag?

Länsförsäkringar Bank och ICA-banken har de nöjdaste kunderna enligt SKI.

Själv så har jag mitt lönekonto hos Skandiabanken. Jag är nöjd men sköter då allt via internet. Betalar 20 SEK per månad för bankkortet. Inlåningsräntan brukade förr vara hyfsad men är idag obetydlig då den sätts till någon procentenhet under reporäntan.
Citera
2013-11-25, 19:35
Medlem
skojjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silberfuchs
Länsförsäkringar Bank och ICA-banken har de nöjdaste kunderna enligt SKI.

Själv så har jag mitt lönekonto hos Skandiabanken. Jag är nöjd men sköter då allt via internet. Betalar 20 SEK per månad för bankkortet. Inlåningsräntan brukade förr vara hyfsad men är idag obetydlig då den sätts till någon procentenhet under reporäntan.

Kör också Skandiabanken, helt och hållet. Riktigt nöjd. Bra kundservice öppen 6-24 och enkla att ha kontakt med även via chatt och mail.

Sparräntan är som ovan nämner inget att hurra för, men för det finns andra nätbanker att göra en enkel överföring till om man har några större summor

Har för övrigt betal- och kreditkort vilket gör mitt engagemang hos Skandiabanken helt kostnadsfritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in